Gå till innehåll

Ränder då jag kör använder dualview för att köra filmer från datorn i tvn!


Jolo

Recommended Posts

Hej!

Har ett problem som jag inte kan lösa. Så fort jag ska köra filmer från datorn till tvn så kommer det massa ränder i bilden på tvn. Och värst är det om det är mycket röd färg i ett parti av filmen. Men ränderna är som sagt där hela tiden. Jag har provat med både dualview och kloning. Inget hjälper. Köpte även ny s-vhs-kabel idag. Det hjälpte inte heller.

I Nview så ställer jag in datorn på 1024x768 och tv:n på 640x480. Det påverkar inte heller. Jag har både testat med pal-b och pal-g. Inte heller det hjälper.

Saken är den att hårddisken kraschade för en tid sedan och jag fick skaffa både ny hd och ominstallera datorn. Innan har jag aldrig fått sådana ränder i tvn. Men sedan jag installerade ny hd och ominstallera datorn (med annan XP-version än jag hade tidigare. XP Pro 5.1 med SP2 blev det nu) har jag de minst sagt irriterande ränderna.

Jag har även installerat senaste drivrutinen från Nvidida. Inte heller det hjälper. Mitt grafikkort är inte direkt nytt. Det är ett Geforce 2 MX/MX400 :)

Men har inte haft problem tidigare som sagt.

Då jag via Nview tittar på tvn:s inställningar går det bara att välja 60hz. Jag har samtidigt datorn inställd på 100 hz. Kan det påverka något? Jag har även prövat att använda 60 hz på datorn.

Min TV är en 32 tums Panasonic Widescreen. Cirka fem år gammal eller något.

Men det har som sagt fungerat felfritt i flera år tidigare att köra film från datorn i tvn.

Det är också konstigt för då jag via tvn går över till svartvitt läge finns inga ränder. Inte heller om jag klonar själva skrivbordet från datorn i färg. Det är ganska mystiskt och jag har ingen aning om vad det kan vara för fel.

Kanske ni har någon idé!

MVH

Kalle!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...