Gå till innehåll

Makron och programmet Zotero


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag behöver hjälp med att få ordning på dotterns Word 2007. Varje gång hon startar så kommer det upp varning om makro. Exakt hur det ser ut vet jag inte. Men hon väljer nu avbryt. Men något är ju fel och vad kan det vara?

Så över till Zotero. När hon installerar Zotero så fungera det inte. Men jag som också har Word 2007 har inga problem. Utom ett. Skolan hon går på kräver att Zotero ska använda en still som heter APA 6 Svensk - KAU och den kom inte med när jag installerade Zotero. Version 5.0.65

Ska vi avinstallera hela Word och är det då säkert att alla makron försvinner?

Det är ju igen speciellt kraftfull dator hon har nu , en Acer Aspire V3-331, men den har blivit betydligt slöare och den används ju bara till Word, Excel och söka svar på nätet.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men Word varnar för makro redan vid starten till blank sida. Hur kan jag hitta vilken fil makrot finns i. I inställningar för säkerhetscenter har vi markerat "inaktivera alla makron utan att visa något meddelande" och ändå kommer makrovarning upp vid varje start.

Angående Zotero så har jag hittat APA 6.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju också blivit problem med programmet Zotero. Dottern tror sig veta att makrovarningarna kom innan hon installerade Zotero. När hon har startat Word nekat makron så fungerar inte Zotero men finns med i menyraden hos Word. Däremot så finns Zotero inte med där du avinstallerar program så det går ju inte att ta bort. Vidare så när jag installerade Zotero så när jag går till visa makron så finns där flera från Zotero. Här har dottern inga. Så jag vet inte riktigt hur det ska lösas utan att installera om hela datorn. Sidan du hänvisar till tycker jag mer visar hur man ska lägga till makron inte ta bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men hur ska jag göra för att komma till rätta med problemet med Word? Ta bort hela Office eller börja med att bara radera Normal.dot?

Därför något fel måste det ju vara eftersom det kommer upp en varning varje gång Word startas.

Zotero är ett tilläggsprogram som dotterns kurser kräver för att kunna göra hänvisningar (fotnot) på ett godkänt på de skriftliga uppgifter de ska lämna in och APA 6 Svenskt är den mall som krävs för detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dottern och jag har samma eller lika dana Word 2003. Jag har installerat bägge på samma sätt. Hon har haft Word över ett år utan att varningen kommer fram vid start. Men nu har det plötsligt börjat och jag har fortfarande inga makroproblem så något måste ju ha hänt med hennes dator. Dessutom så är det ju så hos henne så vill inte Zotero installera sig på rätt sätt. Jag vet att det finns en inställning så att makron inte startar och inte visar upp något meddelande men även med detta val så kommer makrovarningen upp vid alla starter av Word. Du ska ju vid normalt använda inte få upp makrovarningen och hon har ju inte haft denna varning förrän rätt nyligen. Sedan så vill ju nu inte Zotero installera sig så att den fungerar och kan detta ha något samband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...