Gå till innehåll

Filnamn tillägg "*.grovas" - KRYPTERADE FILER HJÄLP


Recommended Posts

Hur i h... kan man komma ur denna knipa? Lyckligtvis har jag backuper på de flesta filer jag själv skapat.

Men Office-paketet tex har fått sätta "livet" till.

Finns det något sätt att fixa detta utan att betala en massa till en idiot någonstans.
Hur jag fått skiten vet jag ej. Har köpt "TotalAV" som rensat bort en hel del skit, men filerna med ".grovas" som efternamn hur gör man här?

SOM SAGT HJÄLP - VAD GÖR JAG?

 

Nedanstående finner man i en  "_readme.txt " -fil som finns ite överallt.

ATTENTION!

Don't worry my friend, you can return all your files!
All your files like photos, databases, documents and other important are encrypted with strongest encryption and unique key.
The only method of recovering files is to purchase decrypt tool and unique key for you.
This software will decrypt all your encrypted files.
What guarantees you have?
You can send one of your encrypted file from your PC and we decrypt it for free.
But we can decrypt only 1 file for free. File must not contain valuable information.
You can get and look video overview decrypt tool:
https://we.tl/t-hK4tAv2Ed9
Price of private key and decrypt software is $980.
Discount 50% available if you contact us first 72 hours, that's price for you is $490.
Please note that you'll never restore your data without payment.
Check your e-mail "Spam" folder if you don't get answer more than 6 hours.


To get this software you need write on our e-mail:
merosa@india.com

Reserve e-mail address to contact us:
merosa@firemail.cc

Your personal ID:
058dfgdgydktreco6e9qKC5tAMemk6Aen1HtdHMFcecBc4xIq3PE5sy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen några år krypterar ransomware filerna ordentligt och det går inte att dekryptera utan att betala så när det gäller ens egna filer behöver man ha säkerhetskopior.

Går det att avinstallera Office och installera det på nytt?

Men säkrast är ju förstås att ominstallera Windows och alla program samt sen använda säkerhetskopiorna för att lägga ens egna filer i de vanliga mapparna.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Men säkrast är ju förstås att ominstallera Windows och alla program samt sen använda säkerhetskopiorna för att lägga ens egna filer i de vanliga mapparna.

 

Exakt min åsikt. Och att framöver noggrant fundera över vilka länkar man ska klicka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fattat problemet & lyckats plocka ihop en del gamla backups, så jag blir nog glad vad det lider.

Har köpt & rensat alla diskarna med SpyHunter5 och TotalAV. Dessa verkar ha plockat bort det mesta.

Men så till att installera om Win 10 & Officepaketet. Hur f går det till? Har försökt med det fattas tydligen något program till hjälp så att jag slipper gå till ruta 1 & formatera om etc.

Hittar inte något på Microsoft's supportsida. Kan därför behöva lite vägledning här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat något. "Återställ den här datorn" & "Redo att återställa denna dator?"

Vågar jag köra vidare? Vad jag förstår så har Ransom-nisse raderat återställningspartitionerna också!?

Går det att backa till nuläge om det knasar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Appcon sade:

Har köpt & rensat alla diskarna med SpyHunter5 och TotalAV. Dessa verkar ha plockat bort det mesta.

Det var ju synd att du inte frågade innan du köpte de två programmen för de är rätt dåliga, sämre än gratis antivirusprogrammet Avast och anti-malware-programmet Malwarebytes t ex. Men eftersom du ska ominstallera Windows spelar det ingen roll.

Bästa sättet att vara säker på att Windows 10 blir helt ominstallerat är att ladda ner installationsfilerna här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Följa anvisningarna för att skapa installationsmedia på ett USB-minne eller en DVD-skiva för att sen starta datorn från den och följa anvisningarna för att installera Windows (se avsnittet Använd installationsmediet ...). Det är meningen att inget som finns på hårddisken nu ska sparas utan när du är klar kommer det bara att finnas själva Windows där.

När det gäller hur du ska installera Office beror det på hur du köpte Office.

Men visst kan du pröva med att använda "Återställ den här datorn"  om du vill.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...