Gå till innehåll

Det var bättre förr!


Anders Koch

Recommended Posts

Förr, tills för bara något år sedan eller två, fick man alltid en förvarning att "nu kommer Microsoft" att uppdatera".

Det har försvunnit i dag. I stället stannar datorn och låser sig (tror man) mitt i det man håller på med. Man blir "maxsressad" och börjar tänka på att det är dags för en ny dator och liknande tankar. Man prövar alla upptänkbara kommandon man har lärt in. Inget fungerar utom ett: Stänga av datorn. Då får man reda på orsaken, "Datorn uppdateras. Datorn startas om. Rör inget!" Ungefär så står det.

Varför kunde man inte ha fått veta detta i förväg? Så som det var förr.

Nu höjs blodtrycket till nästan skadliga nivåer och svärorden haglar i luften och i sinnet. Jag vill gärna veta i förväg att Microsoft tänker uppdatera min dator om några minuter. Då kan jag hinna göra ett naturligt uppehåll om jag t.ex håller på med en viktig text av något slag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Cynthia för dina tips. Det såg inte riktigt lika ut i texten från tidningen som i min dator. Jag kom till Avancerade inställningar. Där kunde jag aktivera en funktion (Av - På): "Vi visar en påminnelse när vi tänker göra en omstart. Aktiver detta om du vill se fler omstartmeddelanden."

Längre än så kom jag inte, tidningstexten hade ju betydligt mer, men det var ju i princip detta som jag saknade så jag hoppas att det fungerar nästa gång det kommer en uppdatering.

Edit: Ser nu att tidningstexten är från 2017.

Redigerad av Anders Koch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, yvkmug sade:

det är skillnad på Windows 10 Pro och Home. Windows 10 Home har den begränsningen du skriver om.

Att ändra "Aktiva timmar" går ju att göra även på Home. Dvs när du inte sitter vid datorn och det är ok för den att köra sin omstart. Finns som alternativ i sektionen "Windows Update".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

"Det går att ställa in.."
Jodå, men det duger inte. För det varken vet, eller det gör inte "folk".

"Windows" skickar massa irrelevant information, men den skickar inte det viktigaste.
Det är väl bättre de talar om för användaren att "datorn uppdateras nu".
Så man slipper sitta å tänka; "Gud vilket skit windows är ändå"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...