Gå till innehåll

Byte av hårddisk


candela

Recommended Posts

Har tänkt köpa ny hårddisk och vill föra över allt (operativ och samtliga filer) till en ny disk. Min gamla disk är på 1TB (Seagate ST1000DM003-1SB102 (SATA).

Funderar på att Att köpa en SSD och  för att föra över till. Har ett kabinett som jag kan montera min gamla disk i och med USB-kabel så sätt kan föra över

samtliga uppgifter till den nya disken som jag monterar i min dator? Är det OK att välja en SSD i stället en ny Seagate 3,5".

Tacksam för förslag och tillvägagångssätt.

Mvh

candela

 

Redigerad av candela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en docking station som kopierar HDD. Enkelt och bra. Finns på Webbhallen. Funkar perfekt med en SSD. Rekommenderas!

 

https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Dockningsstation-med-diskkloning-USB-3-0?gclid=CjwKCAjwwZrmBRA7EiwA4iMzBLWHuX4VAg5RJ7PGgiIQEU8hLce1s0P1qsOgJ6OYtvTZh1ggRA11HxoCAdEQAvD_BwE

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, candela sade:

Har ett kabinett som jag kan montera min gamla disk i och med USB-kabel så sätt kan föra över

samtliga uppgifter till den nya disken som jag monterar i min dator?

Föreslår att du börjar med att sätta in den nya SSD:en i kabinettet tills kloningen är klar.

15 timmar sedan, candela sade:

Är det OK att välja en SSD i stället en ny Seagate 3,5".

Det är väldigt många som byter ut långsamma hårddiskar till snabba SSD i äldre datorer för då klarar de sig i några år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

Något speciellt kloningsprogram som du kan rekommendera?

Har kollat lite på nätet, finns ju en uppsjö. Nedan lite info om min dator.

Jag har Windows 10 Pro, stationär dator med 1-5 processor, 64-bitar. Min HDD är på 1TB

Finns både USB2 och USB3 på datorn.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt många år sen jag gjorde en kloning för när jag bytte från hårddisk till SSD så passade jag på att byta från Windows 7 till 10. Men en del SSD-tillverkare har kloningsprogram just för att din situation är så vanlig, t ex för SSD från Samsung finns deras Data Migration Software. Vad har du tänkt dig för SSD?

Annars är detta program från en tillverkare som jag sett flera andra tipsa om: https://www.easeus.com/backup-utility/migrate-windows-10-to-ssd.html
men det verkar vara ett Windows-program.

Programmet Clonezilla (öppen källkod) är däremot ett program för USB-minne: https://clonezilla.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...