Anders Koch

Jag har blivit bedragen, förd bakom ljuset, blåst!

Recommended Posts

För tre månader sedan behövde jag göra en Återställning av datorn. Den ville inte samarbeta med mig. Antingen gjorde den inget alls eller så gjorde den som den själv ville, så det var Återställning som gällde. Vid en återställning förlorar man ju allt som inte ingår i operativsystemet. Alltså sådana program som man själv har hämtat och installerat. I mitt fall innebar det bl.a Norton, Cassic Shell, Office, Facebook, Adblock, Google med YouTube och Webbmail från Bredbandsbolaget. Och det var just webbmailen som jag har blivit lurad på. Jag har sedan många år ett abonnemang i Bredbandsbolaget, men det är registrerat på min folkbokföringsadress. Dock bor jag i vårat fritidshus 450 km därifrån. För att kunna använda e-post behöver jag webbmail. Det har fungerat även om det har varit irriterande störningar flera gånger.

För något år sedan kom ju ett meddelande att Telenor hade köpt in Bredbandsbolaget. Det är ju sådant som händer, företag omstruktureras och ombildas. Så blev det för mig. Vissa nyheter infördes och webbmailen blev faktiskt lite bättre än vad den hade varit tidigare.

När jag skulle starta upp datorn efter Återställningen kom flera funktioner tillbaka, eller var lätta att hämta på deras respektive sidor och mycket blev som förut. Men inte webbmailen. Det gick inte att logga in. Naturligtvis kontaktade jag supporten. Dom kom med försök till lösningar men det fungerade inte. Det gick inte att logga in på något sätt. Man uppmanade mig att skaffa en mobiltelefon (jag hade ingen innan) och även att öppna en "provisorisk" e-postadress på G-mail. (G-mail är säkert det sämsta e-postprogrammet jag har upplevt) Det är ju så med den här nya "hemliga" integritetslagen att t.ex IT-bolagen inte får skicka eller meddela lösenord och liknande över telefon och andra media. Det får bara skickas över e-post där jag i princip själv har loggat in mig, "osynlig" för andra. Men det gick ju inte för jag kunde inte logga in mig under rubriken "Glömt mitt lösenord". Supporten försökte även där att gå lite omvägar och andra lösningar, men det var tvärstopp. Detta pågick under ett antal veckor, jag ringde ofta till dom då. Men till slut fick jag veta att "Det är ett fel och vi jobbar på det, men det är inte gjort i en handvändning. Håll ut så hoppas vi fixa det!" Ungefär så var budskapet ända till i dag 2 maj. I dag fick jag veta att Telenor har raderat alla som har använt Bredbandsbolagets webbmail! Dom är strukna och avslutade. Detta gjordes då för tre månader sedan.

Men varför byter jag inte internetleverantör? Jo, abonnemanget i Bredbandsbolaget är en sorts "kollektivt" abonnemang i den bostadsförening på min folkbokföringsadress. Alla i den bostadsföreningen är anslutna till Bredbandsbolaget. Det ger en viss grupprabatt och även en pensionärsrabatt i förekommande fall. Och inte nog med det, det bor en bekant i våran lägenhet och vederbörande behöver ju internetuppkoppling. Så den kan vi inte avsluta. Men en klen tröst, på den adressen fungerar det fullt ut och några olika supporttekniker har lovat att den uppkopplingen kommer inte att påverkas av detta, i mina samtal med supporten. Bara webbmailen.

Nu fick jag i alla fall rådet av supporten i dag att behålla den provisoriska g-mailadressen tills vidare. Jag har Office och där ingår Outlook. Där kan jag öppna en ny e-postadress, men jag känner att jag måste tala med Microsoft först, för dom har skickat meddelanden att mina inloggningsuppgifter har ändrats och dom vill rätta till detta. (Jag har ärendenummer på felen sedan början av februari) Det kommer flera sådana meddelanden varje dag. Samma sak från Norton. Där säger dom t.o.m att mitt abonnemang har gått ut! (Jag har betalt t.o.m. juli i år) Men vid återställningen blev det förmodligen några gamla uppgifter som kom "längst fram" när jag skulle logga in igen. Så jag har några fler samtal till supportavdelningarna att ringa nu.

På Telenorsupporten sa man redan när man visste om felet att fler än jag hade drabbats. Har någon av debattörerna på detta forumet drabbats av samma sak?

Det är kanske möjligt att Bredbandsbolaget har nämnt något om detta, att dom stänger webbmailen, men jag har inte sett något sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laddar...