Gå till innehåll

Fel ordlista, och lite till.


Recommended Posts

Jag har fått ett arbete via mejlen. Allt är på svenska men Word 2007 klagar på att det är för många stavfel och uppmanar att rätta.  Men när jag ska göra detta upptäcker jag att ordlistan är på engelska (USA). Om jag skriver något själv så är ordlistan på svenska.
Hur ska jag få tillbaka ordlistan till svenska?

Vidare, utan koppling till frågan ovan, är det någon ide att köpa den senaste Office istället för att fortsätta använda den gamla 2007. Jag använder inte Office speciellt mycket utom Excel där jag har några pågående enklare beräkningar om min budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var längesedan jag arbetade i Word 2007, kanske instruktionerna inte stämmer helt :)

  1. Globen längst upp till vänster. I senare versioner står det Arkiv
  2. Alternativ långt ner
  3. Välj Språk i listan till vänster
  4. Välj Svenska som redigeringsspråk

Jag prenumererar sedan länge på Office 365 och är mycket nöjd med det.

mvh Britt T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, och det är bara svenska som är valt men ändå får jag en engelsk ordlista. Och det är bara i just detta dokument som det blir så trots att det är enbart skrivet på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd!

Vad händer om du gör så här:

  1. Markera texten
  2. Fliken Granska
  3. Knappen Språk
  4. Välj Ange Redigeringsspråk och välj Svenska

Alternativt att kopiera all text och lägga in i ett nytt dokument? Jag vet inte om något av förslagen fungerar, men kanske värt att testa.

mvh Britt T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Britt. Tack för ditt engagemang.

Jag kan ej få fram knappen "Språk", utan det närmaste är "Ange språk" men där finns inget "Ange Redigeringsspråk". Men jag måste komma med några tillägg här. Jag fick dokumentet, som en Pdf fil och det är på 43 sidor och är helt på svenska. Men jag ville ha över det till Word för att kunna göra några ändringar innan jag skriver ut det. Jag har vad jag vet inget program som klarar att omvandla från Pdf till Word men det gick att hitta en gratistjänst som gjorde detta. Tjänsten var på engelska så kanske är det som trasslar till det hela? Men allt är ju fortfarande på svenska och inga engelska ord finns med.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en trolig förklaring att pdf-omvandlaren ställer till det med språket.

Ange Redigeringsspråk finns i Word 2010 o jag trodde att det nog fanns även i 2007.

I Office 365 kan du öppna PDF-filer i Word och vice versa, spara Word-filer som PDF mycket enkelt. Att öppna en PDF i Word ger mer eller mindre lyckat resultat beroende på dokument. Att spara som PDF (alternativt PDF/A) går ända sedan Word 2010. Kanonbra funktion.

Det finns väldigt många förbättringar och användarvänliga förenklingar i senare versioner av Office, men visst kan man klara sig med äldre versioner, som 2007 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...