Gå till innehåll

Lägga till sparade bokmärken


CGD

Recommended Posts

Det finns flera sätt och här kommer fyra av dem:

Om du inte har en menyrad tryck på Alt-tangenten så ser du ett menyval som heter Bokmärken och i den finns ett val "Bokmärk denna sida".

I Firefox-menyn välj Bibliotek - Bokmärken - Bokmärk denna sida.

På de två ställen kan man i stället välja Visa alla bokmärken, följt av man där kan lägga till och ordna om sina bokmärken.

Har man ett Bokmärkesfält (upptill eller på sidan) kan man ta tag i någon av symbolerna innan adressen och dra symbolen till Bokmärkesfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ni tar upp nu är väl bara att lägga till ett bokmärke från den sida som jag har uppe. Men jag har idag en rad bokmärken men jag har också flera tidigare bokmärken som jag har sparat via Importera och säkerhetskopiera. Jag vill importera dessa gamla bokmärken och samtidigt behålla de jag har nu. Välja Återställa låter inte så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är så man ska tolka din fråga.

Jag föreslår att du sparar dina nuvarande bokmärken genom att exportera dem till HTML-fil, sedan återställer till de bokmärken som du har sparade i en JSON-fil och slutligen importerar den sparade HTML-filen.
Tipset kommer härifrån: https://support.mozilla.org/en-US/questions/970691

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia det var ju ett rätt bra förslag men det nådde inte ända fram och jag kan inte komma på hur jag ska flytta bokmärkena den sista biten. Det var bra mycket lättare och bättre ordnat i Internet Explorer.

När jag följde rådet så fick jag ju in alla gamla bokmärkena men när jag sedan importerade mina nya bokmärken så lägger de sig i en annan katalog, "Andra bokmärken". Jag skulle vilja ha in dem under "Alla bokmärken".

Nu när jag ändå klagar på Firefox bokmärken så kan jag ju ta lite till. Med IE så kunde jag starta IE med vilken sida som helst eftersom alla "Favoriter" låg i en egen katalog. Med Firefox måste jag börja med att starta Firefox och därefter välja bokmärket.

Man kan ju gå omvägar och spara alla sidor genom att dra dem från Firefox till sin "Favorit" katalog och då finns de att välja i startmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har fönstret uppe med alla bokmärken kan du öppna mappen "Andra bokmärken" och sen dra dem med musen till rätt mapp, enklast om det är enstaka bokmärken. Om det gäller alla bokmärken i mappen så kan du markera alla på samma sätt som i Utforskaren (klick på första och skift-klick på sista, eller Ctrl-A) högerklicka och välja Klipp ut, gå till önskad mapp och välja att klistra in.

Eftersom Firefox alltid är det som jag startar först efter att ha loggat in och sen är det igång tills datorn ska stängas av så känner jag inte till någon lösning på det. Möjligen att om du pinnar FF i aktivitetsfältet att du kan få upp vanligaste webbsidorna genom att högerklicka på FF-ikonen i aktivitetsfältet.

Sen går det ju att placera genvägar till webbsidor på skrivbordet också. Eller du kan exportera alla bokmärkena som HTML och lägga HTML-filen på skrivbordet så kan du dubbelklicka på den för att få upp en sida med alla dina bokmärken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Det fungerade utmärkt att klippa ut och klistra in.


Men resten har jag inte riktigt tänkt på. Jag borde väl kunna lägga HTML filer i en katalog som jag sedan skulle kunna lägga till i min startmeny.
Sedan ursäkta min tröghet men förklara " Möjligen att om du pinnar FF i aktivitetsfältet att du kan få upp vanligaste webbsidorna genom att högerklicka på FF-ikonen i aktivitetsfältet. " Jag har aldrig tyckt om Windows 10;s startmeny utan har hela tiden använt Classic Start Menu. Den har ju lutats att uppdateras men fungera fortfarande. Undra hur länge det varar.

(Första raden skrev jag för en vecka sedan men det verkar ju som om den inte gick iväg då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej, jag gillar ju Classic start menu och använder Classic with two colums. Lägga till något i den vänstra delen är ju problemfritt men jag skulle vilja lägga till en katalog i den högra ljusblå delen men vet inte hur man gör eller om det ens går. Har vi någon här som vet?

Starmeny.thumb.jpg.828c42202616959226150e1dab6944d2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja det vet jag och jag har leta men inte hittat något. Men tanken var ju att någon annan här kunde ha den kunskapen.

Tydligen var tankekapaciteten bättre idag för precis efter jag skrev det ovan kom jag på hur jag ska göra.

Redigerad av CGD
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tar upp Classic Start Menu 4.3.1 (Den sista de görs inga mer uppdateringar) och väljer Settings, Show all settings. Fliken Customize Start Menu. Där finns många fasta saker att lägga till men jag valde Custom och drog den till där jag ville ha den i det vänstra fönstret. Efter det höger klicka på den och välj Edit Item. Eftersom jag ville ha en ny katalog var det bara till att göra en där jag ville ha den sedan där det står Link letar man upp katalogen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...