Gå till innehåll

Vem styr Facebook?


Recommended Posts

Jag är ingen större användare av Facebook (eller Messenger). Men det händer att jag får meddelanden ibland av bekanta och någon "intresseförening" som jag ofta besöker använder Facebook förutom sin vanliga webbsida. Många gånger "låser sig" FB-sidan när jag skall öppna den. Den stannar mitt i uppladdningen och blir kvar där. Jag har konstaterat att om jag då går ur och kollar något annat, så har det lossnat efter någon minut och FB-sidan fungerar.

Är det någon inställning i min dator typ: "Du måste markera XYZ under Inställningar för att FB skall fungera!" eller något annat som jag har förbisett, inte vetat om? Finns det support för FB och på vilket språk?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara är på deras sida väldigt sällan så ska datorn säkert synka din profil med innehåll för att se till att det senaste visas. Plus naturligtvis att du synkas mot de relevanta annonser, reklam etc. Är det många  som besöker sidan har du även alla deras sidor som ska synkas mot din sida.

Det är surt, men det är så FB funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd en webbläsare med starkt spårningsskydd. Firefox har hyfsat spårningsskydd inbyggt (se about:preferences#privacy), och Mozilla har utvecklat ett tillägg som särskilt begränsar Facebooks härjningar, Facebook Container. Det finns också andra tillägg, som Privacy Badger från EFF, som gör sitt för att tygla besten.

Vem som styr Facebook? Mark Zuckerberg, som har sexti procents röststyrka och är omgiven av nickedockor i Facebook Inc., det företag som äger Facebook, Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, Facebook Analytics, och troligen mer. Därmed torde Facebook Inc. vara världens största autokrati, med 2,4 miljarder får användare i den största skocken (Facebook). Och likt andra autokratier, är Facebook Inc. högst motbjudande. Att företaget i det närmaste har monopol på sitt område gör det inte bättre.

För att kunna omsätta 55 miljarder dollar på ett år (2018) utan att ta betalt av sina användare, får man ta betalt för sina användare, genom att sälja deras uppgifter till högstbjudande. Och Facebook Inc. vet skrämmande mycket om sina användare. Det är inte begränsat till de profiler som användarna själva skapar, utan det finns också omfattande ”skuggprofiler” som användarna inte kan se eller göra något åt, och oftast inte alls känner till. Skuggprofiler har de givetvis också om oss som inte använder skräpet, då de som använder det så gärna ger Facebook eller Instagram åtkomst till sina kontaktlistor med allt som däri står. Tack för det. :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...