Gå till innehåll

Hög CPU temperatur... ?


2stroke

Recommended Posts

En vän har problem med att hans Toshiba LapTop ( Windows-10  64 Bit ) titt som tätt får svart skärm och datorn typ låser sig långa stunder.
Trots att ominstallation av "Ren"  Windows-10 version utan Bloatware  är gjord så fortsätter problemet.
Jag funderar på om det kan ha något att göra med att datorn har så hög CPU temperatur ?
Någon här som vet något mer om sånt och vad som anses som normal temperatur osv ?
Temperaturen på CPU'n ligger och pendlar mellan 95°-120°

Toshiba Satellite C855D-162


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är inte normalt och det kan ju upphov till låsningar och andra problem.
Ju svalare desto bättre eftersom hög temperatur gör att elektronik åldras fortare,
alltså större risk för att något går sönder.

Vad kan man göra åt problemet då det är en LapTop ?
Datorn står alltid på en hård bordskiva.
 

CPU fakta 2.jpg

CPU fakta.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...tilläggas kan att fast datorn bara står och snurrar på tomgång ( typ bara påslagen och inget mer )
så känns det som ovanligt många svchost.exe  processer är igång ( ca 90 stycken !! )

Är detta normalt fast datorn egentligen inte jobbar med något ?

Windows-10 är alldeles ny installerat.
8 GB RAM minne.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, 2stroke sade:

...tilläggas kan att fast datorn bara står och snurrar på tomgång ( typ bara påslagen och inget mer )
så känns det som ovanligt många svchost.exe  processer är igång ( ca 90 stycken !! )

Är detta normalt fast datorn egentligen inte jobbar med något ?

Windows-10 är alldeles ny installerat.
8 GB RAM minne.
 

svchost är Windows-processer, System Idle Processen hur ser den ut låg eller hög, hög är bäst i viloläge,

men hörs det något fläktljud eller är det tyst, det jag tänker att brukar fastna damm på fläktvingarna som

gör att fläkten inte kan suga luft ordentligt, eller att fläkten helt enkelt har lagt av

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste orsaken till höga temperaturer är att det har samlats damm i fläkten eller i luftkanalerna som ska kyla processorn mm.

Man bör kolla temperaturen med flera program när så höga värden visas för det händer att vissa program missuppfattar vad värdena från moderkortets sensorer betyder. Normalt borde nog datorn redan ha stängt av sig när det är så extremt höga värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Hanseg sade:

svchost är Windows-processer, System Idle Processen hur ser den ut låg eller hög, hög är bäst i viloläge,

men hörs det något fläktljud eller är det tyst, det jag tänker att brukar fastna damm på fläktvingarna som

gör att fläkten inte kan suga luft ordentligt, eller att fläkten helt enkelt har lagt av

Fläkten går och jag har även blåst rent fläkten och kylaren med lite tryckluft.
Hur/var ser man den där  system idle processen  som du nämner ?

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Den vanligaste orsaken till höga temperaturer är att det har samlats damm i fläkten
eller i luftkanalerna som ska kyla processorn mm.

Man bör kolla temperaturen med flera program när så höga värden visas för det händer att vissa program missuppfattar vad värdena från moderkortets sensorer betyder.
Normalt borde nog datorn redan ha stängt av sig när det är så extremt höga värden.

Jag har blåst rent kylaren och fläkten.
Vilket program kan jag ladda ner som visar en sann bild av situationen ?

Uppstartstiden från avslagen dator till den är igång är ca 4~5 minuter.
Finns det något att göra för att korta tiden något ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, 2stroke sade:

Jag har blåst rent kylaren och fläkten.
Vilket program kan jag ladda ner som visar en sann bild av situationen ?

Uppstartstiden från avslagen dator till den är igång är ca 4~5 minuter.
Finns det något att göra för att korta tiden något ?

Kanske dålig kontakt mellan processorn och kylaren eller det finns damm någon annanstans.

Jag kan ju inte veta vilka program som fungerar just i din dator. Bäst är ju om Toshiba har något till din datormodell. Andra program finns det tips om här:

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/ever-wonder-what-temperature-your-cpu-is-running-at/

https://www.wikihow.com/Monitor-CPU-Temperature

För uppstartstiden är det mest effektiva att byta ut hårddisken till en SSD.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:unsure: Vad säger ni som är proffs om vad som är igång under uppstarten ?
Är det något som jag kan/bör inaktivera/ändra ?

Något utbyte av HDD'n till en SSD är inte aktuellt då kompisen bara använder LapTop'en
till vanligt slö surfande och att betala räkningar osv, samt att den är 5 år gammal.

Jag öppnande upp hela LapTop'en ikväll och den är kliniskt ren sedan jag blåste ur den härom dagen.


 

TOSHIBA DSC03001.jpg

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, 2stroke sade:

Vad säger ni som är proffs om vad som är igång under uppstarten ?
Är det något som jag kan/bör inaktivera/ändra ?

Tycker det är få program och borde inte vara något som segar ner uppstarten något nämnvärt, men visst kan du pröva att inaktivera en i taget och se om det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...