Gå till innehåll

KB4515384 efter installationen släcker Ms Edge


VladAr

Recommended Posts

Hej forumet !

Nedladdningarna 11-14 september för Windows 10  av KB4512941, KB4514359, KB4515384, KB4516115, KB4512508 och KB4505903 slår ut Ms Edge på min Surface 3 Pro-dator. Kunde inte komma ut på internet. Uppdateringarna har återinstallerats av Microsoft efter att jag har avinstallerat dem. KB4505903 gick ej avinstallera men försvann senare. 

Det första jag gjorde, vid utslaget Edge, var att göra en reparation av Ms Edge (Inställnigar-> Program->Microsoft Edge->Reparera) som inte löste problemet. 
Därefter gjorde jag en Återställning som inte löste problemet heller.

Microsoftsupport föreslog också vad jag redan gjort utan att det löste problemet. Sedan dess har de inte hört av sig.

Efter att har bollat avinstalleringar och återinstalleringar med Microsoft Update återfick jag mitt Edge natten till 16/9 efter föregående avinstallering av nämnda uppdateringar. 
Bifogar skärmklippet på hur Uppdateringshistorik såg ut just den 16/9 kl. 11:33 och hur det såg ut i Windows Update vid samma tidpunkt. Systemet vill återigen ladda ned uppdateringar som har slagit ut mitt Edge och som jag har avinstallerat flera ggr under helgen. Om jag tillåter nedladdningen av köande uppdateringar blir jag utan Egge och föregående dagars historia upprepas återigen. Följdaktligen stoppade jag i Windows update köande nedladdningar av KB4514359, KB4515384 och KB4516115 i sju dagar.

Finns det ngn bland forumets alla kunniga medlemar som har lösningen på mitt ovan beskrivna problem. 

Frågor till moderatorn (Andreas Stenhall ?) :
Är problemet med utslaget Ms Edge i Windows 10 efter septemberuppdateringarna känt av Microsoft ?
Har inte Microsoft lösning på mitt problem ? 

Tackar på förhand.

 

Skärmklipp uppdateringshistorik.JPG

Skärmklipp Windows Update.JPG

Redigerad av VladAr
uppdatering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att installera någon annan webbläsare också så att du inte är helt beroende av Edge.

Det är inte troligt att uppdatering av Flash och .NET Framework slår ut Edge så se om du kan behålla dem. Däremot KB4515394 innehåller säkerhetsuppdateringar till Edge.

Det har varit en del problem med Microsofts uppdateringar de senaste månaderna med just Edge kan jag inte påminna mig att jag har sett något om och det finns inte med i listan över kända problem med uppdateringen: https://support.microsoft.com/en-us/help/4515384/windows-10-update-kb4515384

Kan du komma till routerns inställningssidor, dvs är det problem redan i det lokala nätverket eller är det bara internetanslutningen?
Kan du beskriva hur problemet ser ut, t.ex. får du något felmeddelande?

Använder du VPN?
Vad har du för DNS-servers inställda i inställningarna för internetanslutningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Tack för tipsen. Har inga andra antivirusprogram. Håller mig endast till Microsofts egna eller Ms-godkända program och  appar och endast dem jag använder och behöver. Just för att slippa strul med datorn.

 

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Det kan ju vara bra att installera någon annan webbläsare också så att du inte är helt beroende av Edge.

Det är inte troligt att uppdatering av Flash och .NET Framework slår ut Edge så se om du kan behålla dem. Däremot KB4515394 innehåller säkerhetsuppdateringar till Edge.

Det har varit en del problem med Microsofts uppdateringar de senaste månaderna med just Edge kan jag inte påminna mig att jag har sett något om och det finns inte med i listan över kända problem med uppdateringen: https://support.microsoft.com/en-us/help/4515384/windows-10-update-kb4515384

Kan du komma till routerns inställningssidor, dvs är det problem redan i det lokala nätverket eller är det bara internetanslutningen?
Kan du beskriva hur problemet ser ut, t.ex. får du något felmeddelande?

Använder du VPN?
Vad har du för DNS-servers inställda i inställningarna för internetanslutningen?

Tack för svaret Cecilia.                                                                                                                                                                                                            Jag kommenterar dina förslag / besvarar frågorna i tur och ordning uppifrån och neråt.                                                                                    "...installera någon annan webbläsare..."  Känner inte för. Ny webbläsare nya problem. Min tid räcker inte för fler dataproblem.                        "...inte troligt att uppdatering av Flash och .NET Framework slå ut Edge.."  Har planerat att ladda ner samtliga (3) nu köande uppdateringarna en efter en för att identifiera den eller dem som orsakar utslagning av Edge. Har väntat på att se vad forumet har att föreslå som lösning på problemet.                                                                                                                                                                              "...finns inte med i listan över kända problem med uppdateringen..." Tråkigt för mig att vara den förste på listan.                                                 "...är det bara internetanslutningen?" Bara internetanslutningen. Har Comhems trådlösa höghastighetsmodem Netgear CG3700.                   "...får du något felmeddelande?" Får inga meddelanden. Internetikonen (e) i aktivitetsfältet är "död" vid klick på den så snart KB4515394 är installerad i datorn.                                                                                                                                                                                                      "Använder du VPN?" Nej.                                                                                                                                                                                                      "Vad har du för DNS-servers inställda..."  Är osäker. Kan det vara 83.255.255.1 och samma fast .2?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, man kan få problem även med Microsoft-program. Har du testat om Internet Explorer fungerar?

Jag bara menade att det är bra att ha ett alternativ till Edge till de gånger som Edge inte fungerar. Nästa gång kanske det inte är lika lätt att få igång det igen och då är det besvärligt att få hjälp utan att komma åt internet.

Okej, så det enda du har testat egentligen är genvägen i aktivitetsfältet som inte fungerar. Är det likadant om du väljer Microsoft Edge i Start-menyn?
Leta upp mappen C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe (kanske andra tecken på slutet i din dator) och där starta MicrosoftEdge. Går det?

Har du gått igenom alla tips inkl att reparera och återställa Edge på sidorna jag länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Nåja, man kan få problem även med Microsoft-program. Har du testat om Internet Explorer fungerar?

Jag bara menade att det är bra att ha ett alternativ till Edge till de gånger som Edge inte fungerar. Nästa gång kanske det inte är lika lätt att få igång det igen och då är det besvärligt att få hjälp utan att komma åt internet.

Okej, så det enda du har testat egentligen är genvägen i aktivitetsfältet som inte fungerar. Är det likadant om du väljer Microsoft Edge i Start-menyn?
Leta upp mappen C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe (kanske andra tecken på slutet i din dator) och där starta MicrosoftEdge. Går det?

Har du gått igenom alla tips inkl att reparera och återställa Edge på sidorna jag länkade till?

Efter att jag stoppade Windows Update och återfått Edge har jag fått andrum med att fortsätta med avstannade arbeten i datorn i väntan på kvalificerade råd från forumen. Du, Cecilia, har inkommit med mesta av tipsen som jag skall gå igenom så snart jag har avslutat mina akuta jobb i datorn. Så snart genomgången av tipsen är avslutad och provad återkommer jag till dig med resultatet. Tills dess tackar jag dig för din tid du lagt på mitt problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2019-09-21 at 09:38, Cecilia sade:

Nåja, man kan få problem även med Microsoft-program. Har du testat om Internet Explorer fungerar?

Jag bara menade att det är bra att ha ett alternativ till Edge till de gånger som Edge inte fungerar. Nästa gång kanske det inte är lika lätt att få igång det igen och då är det besvärligt att få hjälp utan att komma åt internet.

Okej, så det enda du har testat egentligen är genvägen i aktivitetsfältet som inte fungerar. Är det likadant om du väljer Microsoft Edge i Start-menyn?
Leta upp mappen C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe (kanske andra tecken på slutet i din dator) och där starta MicrosoftEdge. Går det?

Har du gått igenom alla tips inkl att reparera och återställa Edge på sidorna jag länkade till?

1. Aktiverade IE (Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner i listan med resultat och se till att rutan bredvid Internet Explorer 11 är markerad).                                                                                                                                                                                                                                2. IE-ikonen dök upp i aktivitetsfältet.                                                                                                                                                                                    3. Tillät automatisk nedladdning av ovan nämnda tre köande KB:n.                                                                                                                               4. Efter avslutad nedladdning Edge var "död" medan IE-ikonen försvann från aktivitetsfältet.                                                                                 5. Sök-funktionen ur funktion. Kunde inte söka efter "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner" för att hämta Internet Explorer.                 6. Avinstallerade KB 4515384.                                                                                                                                                                                             7. Återfick Edge.                                                                                                                                                                                                                      8. https://support.microsoft.com/en-gb/help/4023560/windows-10-what-to-do-if-microsoft-edge-not-working (svarat redan att Reparera och Återställ har gjorts som första åtgärd utan att lösa problemet).                                                                                                                               9. https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_windows_10-msedge/edge-stopped-working-after-2017-06-cumulative/48ad5c59-bd2f-4ddf-8a4b-9334a0e824cb (Trusteer Endpoint Protection?! Irrelevant. Äger ej)
10. "Kan nog inträffa pga andra antivirusprogram och liknande också". Svar: Har endast Windows egna antivirusprogram.                         11. "Är det likadant om du väljer Microsoft Edge i Start-menyn?"  Svar: Ja, likadant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Cecilia sade:

5. Känt problem
Inställningar - Appar och funktioner - Hantera valfria funktioner (i breda kolumnen)

11. Och om du letar upp mappen för Edge?

5. Följde din instruktion. Funkar inte (eller har jag missat ngt ?). Kolla arbetsgången i bifogade skärmklipp. Klickar jag på Internet Explorer 11 i Valfria funktioner så öppnas det med "Avinstallera" , klickar jag [+] Lägg till en funktion så försvinner IE 11 bland "Valfriafunktioner" som dyker upp. 

11. Hittar inte mappen för Edge i Windows C. Närmare sökbeskrivning, tack.

12. Glömde nämna tidigare. Ljudikonen (ljudreglaget) funkar inte när KB4515384 är installerad.

Skärmklipp Appar och funktioner.JPG

Skärmklipp Valfriafunktioner.JPG

Skärmklipp Lägg till en funktion.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Internet Explorer är redan installerad och aktiverad i din dator. När du saknar genvägen till den så leta upp den i Start-menyn eller i Utforskaren, C:\Program\Internet Explorer och den heter iexplore.

11. Som jag skrev tidigare så finns Edge i mappen C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe i min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Cecilia sade:

5. Internet Explorer är redan installerad och aktiverad i din dator. När du saknar genvägen till den så leta upp den i Start-menyn eller i Utforskaren, C:\Program\Internet Explorer och den heter iexplore.

11. Som jag skrev tidigare så finns Edge i mappen C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe i min dator.
 

5. Har lyckats fästa IE 11 i Aktivitetsfältet.

11. Har inte lyckats hitta mappen C:\Windows... men har googlat fram tips om hur fixa Edge-problem där det bland annat står " You may find its link under C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe\MicrosoftEdge.exe, But it cannot be launched from that location."

I din dator saknas visserligen " \MicrosoftEdge.exe" som är kanske anledningen för att de säger att Edge inte kan startas från den platsen. 

Återkommer efter att ha läst igenom hela instruktionen och eventuellt testat den.

12. Ljudet är tillbaka men går inte stänga den via ljudikonen i Aktivitetsfältet.

Redigerad av VladAr
Textjustering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedladdningsuppskjutningen av KB 4515384 ger mig arbetsro. Har hittat föreslagna mappen, var undantagen från sökningen. Ska göra ett startförsök imorgon.

Har fått två länkar av Ms Community, https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/status-windows-10-1903 och https://support.microsoft.com/sv-se/help/4498140. Ingen lösning på mitt problem med Edge 

Redigerad av VladAr
Textjustering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2019-10-01 at 09:08, Cecilia sade:

Systemfilsgranskning (SFC) och lagning av systemfiler med DISM kan vara något att testa, om du inte redan har gjort det.
https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html

Ja, testat www.tenforums.com utan önskat resultat. Sökt hjälp bl.a. även på https://www.askwoody.com/ utan önskat resultat, däremot avrådes jag där bestämt att installera/aktivera IE. Efter dagar av fruktlöst googlande och Cecilias stöd (tack Cecilia!) återuppväcktes mitt Edge idag av Ms:s senaste uppdateringar med KB890830 och/eller KB4517389. Har hela tiden hoppats på att någon av Ms:s kommande uppdateringar skulle lösa mitt Edge-problem och så blev det.

Tråden avslutas härmed.

 

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...