Gå till innehåll

Addera Linux till Win10 OEM?


BertilJo

Recommended Posts

Hej!

Jag är nödd och tvungen att köpa en ny dator med Windows 10 installerat (OEM). En Windowsinstallation för evigt förknippad endast med denna hårdvara. Nu kör jag hellre Linux, som tyvärr inte har t.ex. Bank-ID. Kan jag på en sådan ny dator göra en partition till och installera Linux på denna, utan att några funktioner i maskinnära Win10 försöker hindra mig eller skapar senare problem? Vilket hjälpmedel ska jag i så fall använda för att göra detta?

Tack på förhand!

BertilJo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att ha Windows och en Linux-installation på olika partitioner på samma hårddisk/SSD. Installationsprogrammen för de stora distributioner brukar vara väl förberedda på det alternativet och hjälper dig att få till det på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för svaret.

Menar du alltså att när jag köpt en förinstallerad Win10-dator, och sedan väljer en Linux-dist, så kan den senare skapa en partition där jag kan lägga Linux:en? Utan att störa Windows-installationen? Jag vill ju inte installera om den och jag är glad om jag slipper skaffa och manövrera specialprogram för diskfixar (typ Partition Magic om den finns kvar). Med "stora distributioner" menar du i så fall de vanligaste Linux-varianterna? Är det t.ex. Kubuntu, Mint, Arch, Open Suse? What about Elementary OS? I have not made my choice yet, so if you know, please advice!

Oj nu gick jag över till engelska.
Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade nyligen Lubuntu jämte Windows Vista på en gammal burk. Det var så lätt att i Lubuntus installationsprogram välja att installera jämte befintligt system (Vista) och hur stor Lubuntu-partitionen skulle vara.

Välj ”Something else” som visas i denna bild: https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-install-ubuntu-desktop#5 (samma för Ubuntu och Lubuntu).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...