Gå till innehåll

Drivrutin till gammal HP DESKJET 520


sw11

Recommended Posts

Hej
Vår gamla trotjänare HP DESKJET 520 fungerar tydligen inte med Windows 10 64 bitar.
I vart fall så hittar vi ingen drivrutin.
Den fungerade i Windows 7 med en drivrutin för HP DESKJET 500.

Vid installationen av skrivaren nu i 10:an så dyker inte HP 500 UPP.  Enligt HP så finns en rutin tillgänglig för HP 500 via Win update.

Jag har fått veta att en kamrat har testat att göra installationen och när han kör installationen och Windovs update så dyker HP 500 upp .
Det är väl väldigt märkligt.
Vad kan man göra ?

Jag vet inte om kamraten har 64- eller 32 bitar, om det kan ha någon betydelse ?

Jag får väl snart svar på det.

Jag vet att det är enkelt att köpa en ny skrivare, men jag vill gärna behålla den gamle kämpen.

Jag hoppas på hjälp att lösa problemet.

SW

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar om hemsidan är seriös ?

Sedan är det nog HP Deskjet  500 , som jag vill ha drivrutinen för.
den fungerade under Win 7
och
jag såg en lista på HP skrivare och där framgick att HP 520 inte stöds i Win 10
Däremot skulle HP 500 fungera och kunde "hämtas" via Windows update (under skrivarinstallationen.)

HP 500 fungerade också hos mig med Win 7

Jag skall se om jag kan hitta listan på kompatibla HP skrivare till WIN 10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Men. .......

I Win 7 så använde jag HP 520 med  Driv för 500.

Och nu är driv 500 ok för Win 10 enligt listan

Jag tycker då att driv 500 också i win 10 skulle fungera med HP 520.

Datorn känner ju inte av själva skrivaren utan den känner väl av Drivrutinen.

Ny skrivare är en annan femma.
Vi har blivit så nördiga så vi vill helst använda det vi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje drivrutin innehåller en sk inf-fil där det står vilka enheter som den är avsedd för. Står inte 520 med där så kommer det inte att gå. 

Och datorn känner definitivt vilken skrivare som ansluts. 

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok   så kanske det är.

Men .,............

En intresserad kamrat simulerade en skrivarinstallation enligt följande:
Deskjet 520, liksom andra serie- eller parallellportsanslutna skrivare, kan inte identifiera sig mot datorn, så datorn kan aldrig upptäcka automatiskt att det är just en sådan skrivare ansluten. Man måste alltså vänta tills Windows har upp försöket att hitta skrivare automatiskt, sedan välja "Skrivaren finns inte med i listan", efter en stund får man upp en ruta med rubriken "Sök efter en skrivare med andra alternativ", där väljer man "Lägg till en lokal skrivare eller nätverksskrivare med manuella inställningar", klickar sedan vidare en eller ett par gånger tills man får fram listan med skrivardrivrutiner som jag skärmdumpade förut.

Han hittade detta:    
Jag hoppas  bilagan fungerar. Vi får se. 
Hur som hur så hittades en drivrutin   för Hp 500, som fungerade under Win 7 med min HP 520

Och fungerade de Den rutinen då så borde den kanske kunna fungera också nu.

Kamrats hp 500.pdf

Redigerad av sw11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att installera skrivarens drivrutin i kompatiblitetsläge, du högerklickar exe-filen och väljer felsök kompatiblitet, och testar att installera den senaste Windowsversionen som det fungerade, prova olika versioner tills ev hitta en som fungerar

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Det vill jag gärna prova, men hur kommer jag till platsen där jag testar kompabilitetsläget ?

SW

Någon förklaring varför alternativet HP DESkJET  500 dyker upp hos kamraten när han gör en låsasinstallation. ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, sw11 sade:

Tack

Det vill jag gärna prova, men hur kommer jag till platsen där jag testar kompabilitetsläget ?

SW

Någon förklaring varför alternativet HP DESkJET  500 dyker upp hos kamraten när han gör en låsasinstallation. ?  VET EJ

 

 

 

 

När du du startar installationen så högerklickar du på exe/setup-filen och väljer "felsök kompatiblitet" därefter se på bild 1

1.PNG.1b63eb504622e85a0d874fb4c53a3e34.PNG

 

därefter går du bild 2 och markerar som på bilden

 

2.PNG.bf33adcf2048042842dafb467f5527d3.PNG

 

sedan bild 3 markera som på bilden, klicka nästa

 

3.PNG.cf4bb4beb36706d6af74fe8749766753.PNG

 

sedan bild 4 där väljer vilket Windows som du vet säkert att du rätt drivrutin för du kan behöva testa olika

4.PNG.3937c694c3de02ca96f20d9bca9eebb5.PNG

 

lycka till

HANS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du  installationsskivan så öppnar du skivan i utforskaren så att du ser alla filer, leta reda på setup-filen och högerklicka 

och välj  felsök kompatiblitet, därefter följer beskrivningen som ligger i tidigare inlägg

Om du inte har skivan så hämta den senaste drivern på HP   https://support.hp.com/se-sv/products/printers/deskjet-printers

HANS

 

så här skriver HP om din skrivare  

HP Deskjet 500
HP Deskjet 500c
Nej
HP Deskjet 510
HP Deskjet 520
HP Deskjet 540/HP Deskjet 540 (Monochrome)
HP Deskjet 550C
HP Deskjet 560C
Nej
Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall hämta drivrutin för Windows 7 eller Windows 8 eller 8.1 det finns ingen Windows 10 som du antagligen redan vet

https://support.hp.com/sg-en/drivers/selfservice/hp-designjet-500-printer-series/25301

https://drp.su/en/devices/printer/hp/hp-deskjet-500c?os=windows-10-x64

http://drivers.wickeys.net/download-driver-hp-deskjet-500c.html

här skall det finnas en driver den översta på HP dom andra dom andra sidor på nätet som

tillhandahåller olika drivrutiner för en massa olika märken och hårdvaror

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej!

Tänkte slänga en gammal Epson scanner eftersom den inte funkade ens i Windows 7 men jag kan köra den i Windows XP via en virtuell installation av XP i "VM Ware Player", som jag experimenterat med under flera år. Se det som ett tips beroende på hur kunnig du är på datorer!

windows.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...