Gå till innehåll

Hur få TV <---> PC att kommunicera via nätverkskabel ?


2stroke

Recommended Posts

Hej !

Mina päron skulle gärna vilja titta på bilder och filmer som ligger på deras fasta PC på deras Smart-TV
Den fasta PC'n är ansluten med nätverkskabel till Telia's nyaste router
och även TV'n är ansluten med nätverkskabel till routern.

Men hur får man PC'n & TV'n att kommunicera med varandra i nätverket så att man kan visa bilder och filmer på TV'n ?   :wacko:

Datorn har Windows-10
TV'n är en SONY

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ska kolla om någon av apparna Sony skickat med, fungerar för ett lokalt nätverk.

Annars finns det massor av appar för file management och cloud .... att finna på Playbutik. Om de sedan fungerar under Android TV operativsystemet är en annan sak. Det gäller att prova sig fram.

Jag fann i alla fall en app som fungerar för att titta på mina bilder som ligger på ett web-hotell.

Tillägg:

Jag fann den här beskrivningen för min Sony smart-TV: https://helpguide.sony.net/tv/faep1/v1/sv/06_01.html

Redigerad av Xomilpa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Xomilpa sade:

1.  Jag tror du ska kolla om någon av apparna Sony skickat med, fungerar för ett lokalt nätverk.

2.  Jag fann den här beskrivningen för min Sony smart-TV:  https://helpguide.sony.net/tv/faep1/v1/sv/06_01.html

1.  Jag tar för givet att Sony TV'n är fullt kompatibel med ett vanligt hemma nätverk.
 
2.  Precis så här är det kopplat samt att jag har följt instruktionen som står och så långt stämmer allting:
1526961075_Systemuppbyggnad.thumb.jpg.7c18f9eb43d7f7a53583e3b00aa0fbf2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Att teven kan ansluta till routern för att få tillgång till internet är en annan sak än att den kan fungera i ett lokalt nätverk med lokal fildelning med Windows-datorer. Precis som med mobiler som inte nödvändigtvis fungerar med att dela filer hur som helt med datorer eller kan visa filer som ligger på datorer.

2. Såg du sidan https://helpguide.sony.net/tv/faep1/v1/sv/06-03_02.html som det länkas till på sidan som Xomilpa länkade till?

Miracast är en teknik som kan användas för det du vill men jag känner inte till det närmare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Miracast
Man kan väl också ansluta en Chromecast till teven och sen casta (spegla, vidaresända) en flik i Chrome på datorn till teven, visst bök att få igång det har jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Cecilia sade:

1. Att teven kan ansluta till routern för att få tillgång till internet är en annan sak
    än att den kan fungera i ett lokalt nätverk med lokal fildelning med Windows-datorer.
Precis som med mobiler som inte nödvändigtvis fungerar med att dela filer hur som helt med datorer
    eller kan visa filer som ligger på datorer.

2. Såg du sidan ( xxxx ) som det länkas till på sidan som Xomilpa länkade till ?

1.  OK, men är det i PC'n, TV'n eller i Router'n som man ska in och göra någon form av konfigurering
     för att få PC'n och TV'n att kommunicera med varandra  ?
( Loggar jag in på Router'n så ser man att TV'n är ansluten till Router'n och det går även att gå ut på nätet med TV'ns fjärrkontroll. )

2. Joo, jag såg den och det är den bilden som jag postat i inlägget ovan.
    SONY hänvisar till Router tillverkaren/leverantören då det gäller konfigurering av Routern,
   men TELIA vägrar hjälpa till med detta !

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om problemet är att teven inte får tillgång till några filer i datorn alls och om du använder rätt app i teven. Datorn ska vara inställd för lokalt/privat nätverk och inte publikt/offentligt nätverk:
Inställningar - Nätverk och Internet - Status
Kolla på:
Ändra anslutningsegenskaper
Delningsverktyg

Tillägg:
Ovanstående är en kommentar till Xomilpa:s inlägg.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker det är besvärligt etablera ett lokalt nätverk, kan du göra så här:

Ta reda på hur många GB bilderna tar upp på PC. Köp ett USB-minne där bilderna får plats. Kopiera bilderna till USB-minnet. Anslut USB-minnet till TV när den är avstängd. Starta apparna på TV, leta upp den app som heter Album. Starta Album och vänta. Är det många bilder tar det en bra stund. Klart! Fungerar på min TV. Dessutom har jag ytterligare en back-up av bilderna! Eventuellt måste du gruppera bilderna i olika arkiv som kan hanteras överskådligt i Album.

Som Cecilia skriver, finns alternativet att casta bilderna. JAG tycker det är bökigt. Det alternativ som jag fått fungera, är att ladda upp bilderna på Google Photo, kräver abonnemang. Sedan går det hyfsat bra att från Google Chrome casta bilderna till smart TV.

Om du föredrar alternativet att casta bilderna från PC till smart-TV, finns det massor av appar att ladda ner till PC. Den jag provade fungerade inte. Det är bäst du letar på andra diskussionsforum. En rekommendation jag läste var: Du får prova dig fram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
1 timme sedan, Venoms sade:

Bara nyfiken.
Hur går det för dina päron att kolla bilder, eller har de ruttnat helt ?

:lol::D:lol:

Jodå så småningom så gick det att få fram bilder på TV'n,
men bilderna som visades var helt random och det gick tex inte att välja att en speciell Foto mapp och visa bilderna i den.
Undrar varför ?  :wacko:
Sedan kom jag tyvärr inge längre i detta då jag åkte hem efter mitt Jul firar besök
så nu dröjer det fram till Sommaren innan jag är där och hälsar på igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...