Gå till innehåll

App i telefon mäter ljus?


-64

Recommended Posts

På ett bilforum var det en som hade fundering över sitt billjud. Någon polis hade åsikter om ljuddämparen (som fungerade). Jag påpekade då på forumet att det finns en app att ladda ner till telefonen så att man kan mäta ljud, dB. Vederbörande på bilforumet gjorde så och mätte sitt ljud och fick fram något siffervärde som han senare använde. Han tackade i alla fall för tipset.

I dagens läge har ju alla telefonfabrikat med självaktning en kamera i telefonen. Finns det då någon app som kan mäta ljus och visa det i siffervärde? Även detta är användbart då t.ex  många i dag vill ha extraljus och prova det ena eller andra. Eller jämföra olika bilar etc. etc. Kan ju även  användas i hemmet vid möblering eller på arbetsplatser m. m.

Jag har själv inget behov av varken dB-mätare eller LUX-mätare, men det var en tanke som kom på mig när jag förstog att det finns ett behov, varav det ena var direkt användbart.

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en Lux-meter på Play, men om den mäter det du vill ha fram är jag osäker på.

Men å andra sidan spelar väl det ingen roll då man inte får ha mer än två ljuspunkter fram såvida det inte skiljer 2 meter mellan dem. Meter-talet är jag inte helt säker på men jag vet att hur du än gör så är det olagligt med extraljus med glödeffekt då det blir för nära varandra. Allt finns att hitta i trafikförordningen om man vill leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...