Gå till innehåll

Återställa en diskklon (.dd)


Recommended Posts

Hej. 

2018 kom jag över en dator med windows7 embedded som jag förmodligen gjorde en hel systemavbildning på.

 

(Dvs hårddisken klonas sektor för sektor  till en avbildningsfil. Detta inkluderar alla partitioner, bootsector, etc och detta gjordes från ett liveusb som sparade hela den disken till 1 fil )

 

Denna fil vill jag nu återläsa , för att kunna boota upp den windows 7 klienten i sin helhet.  

 

Detta fodrar dock:

 

1 att måldisken har samma filsystem, sektor storlek ?

 

2 har inte bestämt om det ska bli en fysisk disk, eller om jag istället skall skapa en virtuell disk som denna fil ska "brännas till" 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Venoms sade:

Hej.

Det första du får göra är att komma ihåg vilket program du använde för att göra klonen med. När vi har det, kan vi försöka att hjälpa till bättre.

Hej hedersmedlem ;)
grymt med aktivitet på forumet! uppskattas.



Startade DD data rescue
(Från Hireens Boot live USB)
Och skapade en .dd fil som är 65 000 kb stor.
 


Kikar jag på interfacet i länken så är det ganska basic,
*välja en måldisk
*definiera sektor-storlek 



*EDIT
frågan är om det öht kan användas i andra riktningen. 
för att bränna/återläsa filen till disk.... men .dd är väl ganska universellt så kanske finns andra program?

Redigerad av .RIHTT
Ny info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår webbsidan rätt som du startade från så är inte detta programmet till för att klona en hel disk utan bara för att återskapa korrupt data från en delvis förstörd partition. Hursomhelst så hittade jag en sida där det finns anvisningar om hur man återställer en .dd image. Gå till http://www.chrysocome.net/dd och se om det kan hjälpa dig.

Eller så får jag hänvisa till info på ett annat forum.. https://www.sevenforums.com/installation-setup/314832-windows-7-embedded-system-restore-disc.html där du kan hitta info om hur du skapar en Windows 7 repair disk. 

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer.. kanske någon annan är mer insatt i just embedded Windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...