Gå till innehåll

Uppdatera BIOS till att klara 4TB hårddisk


eklov

Recommended Posts

Hej, jag har köpt en 4TB hårddisk att ersätta min 1TB hårddisk, utan att förstå problematiken med MBR/GPT.
Nu har jag fattat att jag måste ha UEFI Boot enabled. Går jag in på moderkorttillverkarens support på nätet hittar jag bilden Bios.jpg.
Den bios jag har stöder inte UEFI. Se nedan. På hemsidans bild syns inte version V1.6 (som jag har), bara versionerna V1.5 och V1.7.
För version V1.7 verkar det som om jag skulle kunna få igång UEFI Boot etc. Har jag fel? Om jag har rätt undrar jag:

  1. Om BIOS uppdateras, försvinner min Windows-installation i C:\ då? Jag har en SSD till C:\.
  2. Måste alla hårddiskar efter uppdateringen vara GPT?
  3. Jag tänkte uppdatera BIOS med W7 i datorn och sedan uppgradera till W10. Är det rätt ordning?

Hoppas jag får klarhet!


Egenskaper för BIOS:
Leverantör                           American Megatrends Inc.
Version                                 V1.6
Publiceringsdatum             09/16/2010
Storlek                                  2 MB
System BIOS version         8.15
Startenheter                        Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM, ATAPI ZIP, LS-120
Funktioner                           Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD, BBS
Standarder som stöds      DMI, ACPI, ESCD, PnP
Expansionsmöjligheter     ISA, PCI, USB
Virtuell maskin                   Nej
Moderkort                           MSI H55M-ED55 (MS-7635)

Bios.jpg

Redigerad av eklov
Felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Nu hade jag mognat till att försöka uppdatera bios.
Gick in i setupen och bifogade bild visar sig.
Jag vet inte hur jag skall starta själva uppdateringsprocessen. Jag saknar "verkställ".20210306_161109.thumb.jpg.b9cacaaaad43b4130b6d1fd8818d6211.jpg
Jag försökte med att starta om (Ctrl+Alt+Del) från bifogade bild och då kom det upp ”missing operative system”. Detta meddelande kommer nu upp vid varje omstart. Någon inverkan har jag gjort, men gamla bioset är kvar ser det ut som.
Filen A7635IMS.170 finns enbart på usb-minnet (FAT32).
Hur kommer jag vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Cecilia, det var lite "för modern" variant där, men jag bytte till en annan USB-ingång med sticket och plötsligt öppnade sig flera undermenyer och vips var det klart! Windows gick också igång.
Men . . . när jag nu tittar på bios i moderkortet står det:

UEFI Boot       nej
Secure boot   stöds ej

Var åtgärden med nytt bios värdelös? Måste inte det vara UEFI Boot = ja och Secure boot = stöds för att stora (4TB) hårddiskar skall kunna anslutas?

Just nu är det Windows 7 i maskinen. Jag skall uppgradera till Windows 10.

Redigerad av eklov
Felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...