• Liknande innehåll

• Av göte
      Hej alla

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kan jag inte längre byta hårddisk och installera W8 eller W7 på en ny hårddisk
      på samma moderkort/dator. (retail-licenser)

Jag får DPC Watchdog Violation errors och hänvisning till att Bios måste uppdateras.

Microsoft vill väl ha koll men får dom verkligen spärra Bios på det här viset?

MVH
      Göte

• Av plaincollar
      Hej
      För att kunna dra igång SystemRescueCD måste jag enligt en källa aktivera Legacy Support och inaktivera Secure Boot.
      Jag får då ett felmeddelande i setup enligt bifogad bild/rubrik.
      Fråga: Är detta en standardnotifiering som alltid poppar up eller är det något speciellt för min dator?
      Orkar inte riskera ytterligare en död dator att återuppliva.
      (Måste köra SRCD på en skadad HDD)

Windows 8, 64 bit, HP Envy Notebook.

Tack på förhand//pc

• Av Beldia
      När jag installerade om win 8.1 så gjorde den en extra partion som heter UEFI

så nu har jag den stora Partio9nen (c:)
      en system partion på 300 MB
      samt den extra partionen

Är det någon som vet vad den partionen är till för något?
    • Av Andreas Stenhall
      BIOS har hängt med sedan urminnes tider på alla datorer men sedan några år tillbaka har en nyfikne noterat att man i BIOS-inställningarna kan växla till UEFI-läge. UEFI håller alltså på att ersätta BIOS på datorer och om några år har vi inte längre kvar BIOS utan endast UEFI på våra datorer. Läs mer om hur du aktiverar UEFI, ställ frågor och diskutera i tråden på länken nedan.
      Läs mer: UEFI: Tråden som ger dig allt du behöver veta!
    • Av Andreas Stenhall
      BIOS har hängt med sedan urminnes tider på alla datorer men sedan några år tillbaka har en nyfikne noterat att man i BIOS-inställningarna kan växla till UEFI-läge. UEFI håller alltså på att ersätta BIOS på datorer och om några år har vi inte längre kvar BIOS utan endast UEFI på våra datorer.

Krav: 64-bitarsversionen av Windows Vista med SP1 eller senare.
      OBS! För att köra i UEFI-läge krävs att du installerar om datorn i UEFI-läge då Windows setup då automatiskt partitionerar disken annorlunda mot om du kör i BIOS-läge.

Flera Windows 8-funktioner som Secure boot kräver att man har UEFI.

På en Windows 8-dator kan du snabbt se om du kör i UEFI eller BIOS (legacy mode) genom att starta msinfo32.exe och titta under "BIOS Mode".

Dell har publicerat ett mycket bra dokument som beskriver skillnader mellan BIOS och UEFI och en hel del annan bra information:
      http://en.community.dell.com/techcenter/extras/m/white_papers/20278835.aspx
    • Av Andreas Stenhall
      Datortillverkaren Dell har publicerat en PDF-fil om UEFI, efterträdaren till BIOS. Jag måste säga att det är det första riktigt begripliga dokumentet om UEFI och vad det faktiskt innebär i praktiken även om det lämnar en del att önska. Är du det minsta intresserad av att veta vad som skiljer BIOS mot UEFI, ta en titt på PDF:en!

UEFI on Dell BizClient Platforms:
      http://en.community.dell.com/techcenter/extras/m/white_papers/20278835.aspx