Gå till innehåll

Aspire 3 A317-32-C6J0 Notebook


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jo jag undrar hade köpt ett minne till min dator på acer men när jag har minnet inne så vill inte datorn gå igång,

hade skaffat ett ram som heter Hyper med 8 GB ram  HX426S15IB2/8

 

vet ej om det är fel minne av fel fabrikant till den då den inte vill gå igång med minnet,

 

nån som vet vad det kan vara,

 

har windows10  home oem men ska sätta in windows 10 pro full verstionför jag upplever att pro är snabbare en home, nån annan som upplever att windows pro är snabbare ?

 

_________________________________________________

Fick svar ifrån inet om att det va Crusical jag skulle ha istället, och hoppas den fungerar då den andra ej

 

när jag köpte min på ett annat ställe min Acer så skulle det va en NVMe M.2 ifrån kingston och själva värket va det Western Digital pc sn520 sdapnuw-256g-1014 NVMe M.2 med lägre hastighet vad det stod att det skulle vara som info ifrån Acer, ska ändra till kingston istället på 500 gb med snabbare skrivhastighet än vad jag har nu,

 

Redigerad av Samuel_1975
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Samuel_1975 sade:

har windows10  home oem men ska sätta in windows 10 pro full verstionför jag upplever att pro är snabbare en home, nån annan som upplever att windows pro är snabbare ?

Det är inte meningen att Pro ska vara snabbare än Home i alla fall och jag har inte heller sett andra som anser det. Däremot kan ju en ominstallation av Windows göra att en dator upplevs som snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

En fråga, Är det så att du upplever datorn som långsam och därför vill du ha mer RAM. Hur mycket RAM finns i datorn från början?

Vad händer när du monterat HX426S15IB2/8 RAM i datorn? Kommer det upp en bild som säger att minneskonfigureringen har ändrats? Om så, klicka enter så att datorn kan känna igen det nya minnet.

 Prova att montera ur originalminne och bara använda det nya, blir det samma resultat? 

Uppstarten av datorn kan upplevas långsam och det beror i många fall på allt som startas upp och då slukar massor av RAM från början. 

Du kan i Aktivitetshanteraren -> Autostart markera allt utom Windows Security, och inaktivera. Spara och starta om.

Första omstarten blir långsam, men sedan ska det bli snabbare. Det finns egentligen inget mer än Windows security som behöver startas med automatik allt gör den långsammare.

Sedan är det som Cecilia säger, home är inte snabbare än pro utan det beror på alla program som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att stoppa in det nyare minnet men den går ej heller,  datorn blir svart och vill ej starta upp, går inte än att gå in på bios,  men utan extra minne så går datorn igång, minnet i datorn är integrerad på moderkortet på 4 gb,

Jag testade att stoppa in det nyare Hårddisk ifrån kingston och den jobbar snabbare nu med den i,

Det kan vara fel i bios som behöver uppdateras ifrån acer,

Jag har haft en stationär dator och där har det fungerat, ville ha en laptop på grund att jag ej använder så avancerat på min dator,  jo det kan va sant mellan pro och home,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att ditt HX426S15IB2/8 är DOA, Dead On Arrival. Är det nytt, reklamera det till säljaren.

Hur mycket RAM stöder datorn per minnesbank? Hur mycket är den totala mängden RAM som stöds?

Är det fel i BIOS fungerar inte datorn. Det kan behövas uppgradering beroende på support av hårdvara, men inte ifall datorn tar emot HX eller Crusial. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Samuel_1975 sade:

Jag har testat att stoppa in det nyare minnet men den går ej heller,  datorn blir svart och vill ej starta upp, går inte än att gå in på bios,  men utan extra minne så går datorn igång, minnet i datorn är integrerad på moderkortet på 4 gb,

I specifikationen hos netonet står det att datorn stöder 12 MB, men enligt Intels hemsida stöder N4000 bara 8 MB.

https://www.intel.co.uk/content/www/uk/en/products/processors/celeron/n4000.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2020-07-22 at 13:58, Venoms sade:

Det kan vara så att ditt HX426S15IB2/8 är DOA, Dead On Arrival. Är det nytt, reklamera det till säljaren.

Hur mycket RAM stöder datorn per minnesbank? Hur mycket är den totala mängden RAM som stöds?

Är det fel i BIOS fungerar inte datorn. Det kan behövas uppgradering beroende på support av hårdvara, men inte ifall datorn tar emot HX eller Crusial. 

Detta svar fick jag ifrån Acer idag

Hi Samuel,
 
Thanks for your mail. The mainboard only supports max 8GB memory so if you try and install more than this (16gb for example) it will not work. Also the recommended DIMM speed is DDR4 2133/2400 so if you go higher than this it could also create issues.
 
‐-----------
kan dimm farten ställa till problem?
är inte så kunnig på den biten och när de skriver att max 8 gb stöds är dåligt när det står att den ska klara upp till 12 gb i support och det betyder att jag bara kan sätta in 4 gb 
Redigerad av Samuel_1975
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut kan snabbheten på minnet spela roll. Det du ska välja för att datorn ska fungera är ett lika minne som sitter i redan. Om det inte finns, kontrollera minneshastigheten på originalet och köp en 4gb med samma hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har beställt ett annat minne,

Ja hoppas den går annars får jag spader,

Tack för hjälpen annars,

Till de som har liknande modell som min dator ska veta att datorn klarar ej 12 gb som jag förstår på Acers support svar

Redigerad av Samuel_1975
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...