Gå till innehåll

Optiarc DVD och lite konstigt fel.


CGD

Recommended Posts

Jag har en Optiaric DVD och en Asus Blu Ray. Efter senaste Windowsuppdateringen har Optiaric börjat krångla, men på ett konstigt sätt. Efter Windowsuppdateringen spelade jag en vanlig CD utan problem men när jag bytte skiva så dog Optiaric så fort jag stängde luckan. Den försvann både från "Den här datorn" och från BIOS eller möjligen UEFI. Men jag har kopior av hela systemet. Windows och alla program. Så därför körde jag in en äldre variant av systemet. Och mycket riktigt så fanns nu Optiaric med både i BIOS och under "Den här datorn" Men det gick bra att få ut släden, men så fort släden gått in dog hela spelaren igen. Fanns inte med under "Den här datorn" och fanns inte kvar i BIOS. Så nu har jag alltså det gamla systemet där Optiaric absolut fungerade. Under dagen igår uppdaterade datorn sig. Så idag nu på morgonen körde jag min systembackup och fick tillbaka en ätt äldre system. Och när jag startar om datorn så finns Optiaric med i BIOS och finns med i "Den här datorn" Så jag kan få ut släden men i samma ögonblick jag stänger den så dör Optiaric spelaren igen.
Så jag tror inte att det är Windows som är orsaken men vad kan det då vara för fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir lite spännande. Jag har en maskin med Opti-dvd (LightScribe) som beter sig udda när Windows 10 2004 är installerat, ungefär som din. Jag hittar inget uppenbart fel och inga error codes finns registret ser ut som det brukar, av vad jag vet. Däremot har jag funderat på en jämförelse av registret vid en v1909 och v2004 för att se eventuell skillnad, om någon alls. Båda versionerna använder standard drivrutin. Kanske om man kunde testa med att byta tillbaka till den drivrutin som fanns i v1909 om det är skillnader på dem.

Hursomhelst ska de bli spännande att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ju inte mina spelare så ofta nu för tiden, Spotify har kommit emellan, men det var nog första gången efter jag uppdaterat datorn till Windows 2004 som jag använde spelaren och det blev då stopp. Men jag har ju fullständiga backups av hela systemet som ligger ensamt på en SSD så det är ju hela denna disk jag har backup på. Så då borde ju felet vara borta när jag lägger in en backup av System 1909. Men även om Spelaren dyker upp i BIOS och under "Den här datorn" så dör den ju så fort jag försöker använda den. Men eftersom den faktiskt går ett tag så kan ju inte spelaren vara sönder. Men glöm inte heller att efter sista uppdateringen så gick det ju att spela en första CD. Men inte den andra. Men nu går det inte ens att spela den första CD:n. Kan det ändras någon fil som har betydelse på någon annan disk.

Usch, dessa helt obegripliga fel som datorer älskar. Tänk sedan när AI har tagit över och det blir fel som ingen kan förklara.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort något, ingenting. Men när jag startade datorn i morse så var DVD spelaren där. Det gick att ta fram släden, lägga i en skiva men det gick inte att spela den. Enheten inte tillgänglig. och slutligen så var den helt borta igen.
Nu går det inte att öppna släden och få tillbaka skivan. Får väl använda mig av ett gem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag kan inte hitta några nyare Chipset. Jag har ett Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK moderkort och har installerat de senaste chipset drivrutinerna som finns på deras sida. Men hur tar jag reda på vilket chipset datorn verkligen har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så finns det ett verktyg på Intel, om det är intel chip, som kollar om du har de senaste drivrutinerna för dina Intel chip. Det kanske är värt att kontrollera. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det men var står det vilka chipset moderkortet har?

Något annat jag lagt märke till nu när DVD spelaren går ibland och inte ibland är att startordningen i BIOS ändrar sig. Jag har min Blu-Ray spelare först och en SSD som nummer två alla andra är inaktiverade. Men ibland när jag öppnar BIOS så är allt ändrat. Är inte det lite konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har du ett Intel Z97 chip på moderkortet, om man ska gå efter namnet du angav. Det ska finnas ett verktyg som passar Intel 8/9/100 serier du kan prova. Är det inte rätt så funkar det inte.

Du kan prova att byta ut dina SATA strömkablar till en annan du vet fungerar. Om du har en glappkontakt uppstår det felet du beskrev, att de byter plats.

I BIOS, vet du om AHCI är aktiverat eller om det är IDE? Eftersom ditt moderkort är ganska gammalt kan det ställa till problem.

Nu har du lite att gå igenom, återkom gärna med svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då. Ganska gammalt.

Nej det är AHCI aktiverat, det var väl lite äldre redan när det här kortet kom. Men varför startordningen i BIOS som ju egentligen UEFI ändras tycker jag är konstigt.

Jag ska prova föreslaget med program till chipset. Jag redan prövat att skifta kablar. eftersom jag har två optiska enheter så byte jag bara i ena änden men felet består.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...