Gå till innehåll

Bokmärken i IE 11?


-64

Recommended Posts

En fråga till mitt inlägg om Google Chrome (som ingen har svarat på). Är Favoriter i IE 11 det samma som Bokmärken i IE 11?

Jag läser en instruktion där det står att man kan importera Bokmärken till Google Chrome. Jag har vad jag vet, inga Bokmärken sparade någonstans. Men jag har 25 - 30 Favoriter i IE11. Dom vill jag flytta över till Chrome, men har inte riktigt grepp om hur det går till. Men om det nu är samma sak, har jag ju kommit halvvägs?

Jag läste också på nätet att en stor uppdatering av Google Chrome är på gång inom kort. Hoppas det hjälper mig att få tillbaka funktionerna i IE 11 och Favoriter. 

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lägesrapport. 

Jag lyckades importera mina Favoriter/Bokmärken. Men jag har inte fått med alla funktioner som jag hade i IE 11. Många forum har ju inloggning. Där var mina användarnamn och lösenord lagrade i datorn. Jag behövde bara klicka på en rad så var jag inloggad. Den funktionen följde inte med till Chrome. Några forum har ju tilldelat mig ett slumpgenrerat  lösenord. Det är omöjligt att komma ihåg sådana. Användarnamnen finns ju i Autentiseringshanteraren, så det är inga problem, men det är ju bara halvvägs. Troligen måste jag markera "Jag har glömt mitt lösenord" på ett antal forum och sidor. Jag har inte prövat det ännu, men snart är den månadsskifte. Då skall ett antal räkningar betalas. Jag "bävar" inför hur det kommer att fungera den dagen med inloggning på den typen av sidor. Jag har redan snubblat på en sådan här inloggning. Vi har en bergvärmepump. Den är kopplad till internet och fabrikens kontrollcenter. Dom kan alltså se driftstatus på våran värmepump och agera om något är fel. Det är bara så att eftersom min sambo äger huset så är det hennes e-postadress som är kontaktlänk mellan fabriken och våran pump. Men pumpen är ansluten till modemet som som står här bredvid mig och driftstatus syns i min dator. Men nu kan jag inte logga in mig utan det får sambon göra. Fabriken skulle nog aldrig gå med på att lämna ut ett nytt lösenord till min dator! Jag antar att det syns direkt på IP-adressen att det inte är hon som vill ha nytt lösenord?

Jag saknar historiken också. Antag att jag sitter och surfar efter någon uppgift, vadsomhelst. Sedan stänger jag av datorn för kvällen. Några dagar, veckor eller månader vill jag av någon anledning ta upp det här surfandet igen och kanske läsa vidare om det då aktuella ämnet. Då kunde man kolla i Historiken var man hade varit och öppna en länk dit. Det finns ingen sådan funktion i Chrome. I IE 11 fanns den där hela tiden.

Jag kan inte tänka mig att Googles programmerare läser den här sidan. Men det borde dom göra för att se vad dom skulle lägga till i nästa uppdatering av Chrome.

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hantera lösenord så finns det ju många bra lösenordshanterare just för att man bör ha slumpmässiga eller på annat sätt lösenord som är svåra för någon annan att testa sig fram till.

Men visst finns det sätt att spara lösenord i Chrome så att de kan användas för inloggning förutom att många ställen med inloggning kan se till att status för inloggning sparas i en cookie i datorn så att man slipper logga in på nytt.

Om du får problem vid månadsskiftet är det ju bara att använda IE igen tills du har fixat till Chrome så att det fungerar som det ska.

När det gäller värmepumpen så är det ju knappast en lösenord per dator utan det är ju ett lösenord per konto (användarnamn eller liknande). Det är knappast heller så att lösenord skulle ha något med IP-adress att göra eftersom man då och då kan få en ny IP-adress från internetoperatören, för att inte tala om vad som händer om man byter operatör. Om du och sambon har era datorer kopplade till samma router så kommer dessutom värmepumpsbolaget se att ni har samma IP-adress, dvs den IP-adress som routern har fått från internetoperatören.

Chrome historik finns förstås: https://support.google.com/chrome/answer/95589?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Redigerad av Cecilia
grammatikfel
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...