2stroke Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 Hej ! Jag har ett ASUS PRIME B250M-PLUS moderkort som har ett inbyggt program som söker reda på olika former av uppdateringar till detsamma. Programmet heter ASUS EZ Update På senaste tiden dyker det upp ett meddelande från programmet på skärmen som säger att det finns en uppdatering av chipset. Problemet är att programmet inte verkar installeras fast man trycker på UPDATE och sedan följer instruktionerna och sedan startar om datorn. Vad gör jag för fel och hur gör jag för att få till installationen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 Jag kanske tolkar bilden fel men jag tycker det ser ut som att 10.1.11.4, som är installerad, är nyare än 10.1.1.38 som föreslås. Men gå till Asus sidor för din datormodell och se vad det står om chipset-drivrutin där. Där bör du även kunna ladda ner drivrutinen och installera den manuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordshivaya Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 Cecilia har rätt, din installerade version är från 2019-01 emedan den som föreslås är från 2017-02. På Asus finns dock en ännu nyare version från 2019-04 ( 11.7.0.1057 ). https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRIME/PRIME-B250M-PLUS/HelpDesk_Download Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 9, 2020 Author Share Posted December 9, 2020 On 2020-12-08 at 13:18, Cecilia sade: Jag kanske tolkar bilden fel men jag tycker det ser ut som att det är 10.1.11.4 som är installerad, denna version är nyare än 10.1.1.38 som föreslås. Gå till ASUS sidor för din datormodell och se vad det står om chipset-drivrutin där. Där bör du även kunna ladda ner drivrutinen och installera den manuellt. 20 timmar sedan, lordshivaya sade: Din installerade version är från 2019-01 emedan den som föreslås är från 2017-02. På ASUS finns dock en ännu nyare version från 2019-04 ( 11.7.0.1057 ). https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRIME/PRIME-B250M-PLUS/HelpDesk_Download ( Konstigt att ASUS eget program föreslår en äldre drivrutin ) OK, men hur gör jag för att installera den nya drivrutinen och att det är den som sedan verkligen körs/används ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 Hur du installerar drivrutinen beror på i vilket format den kommer, är det en .exe-fil så är det bara att dubbelklicka på den t ex. Det kan bara vara en drivrutin installerad och om den du laddar ner inte kan installeras så lär du få ett felmeddelande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 (edited) 23 timmar sedan, Cecilia sade: Hur du installerar drivrutinen beror på i vilket format den kommer, är det en .exe-fil så är det bara att dubbelklicka på den t ex. Det kan bara vara en drivrutin installerad och om den du laddar ner inte kan installeras så lär du få ett felmeddelande. Jag vet inte hur jag ska göra för att nedladdningen ska lyckas och att drivrutinen sedan verkligen Installeras/Körs ? Edited December 10, 2020 by 2stroke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 Båda dessa filer borde jag nog installera då de är nyare än datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 Steg 1 , eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 Steg 2 , eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 3 minuter sedan, 2stroke sade: Båda dessa filer borde jag nog installera då de är nyare än datorn. Den andra där verkar ju vara en uppdatering av uppdateringsprogrammet så det kan ju vara bra att börja med den så kanske du slipper att hämta chipset-drivrutinen själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 Steg 3 , eller ? Hur gör jag nu ? Var ska grejerna packas upp ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 (edited) 7 minuter sedan, 2stroke sade: Steg 1 , eller ? Spara fil. 6 minuter sedan, 2stroke sade: Steg 2 , eller ? Den sparade zip-filen ska extraheras till en ny och tom mapp. Edited December 10, 2020 by Cecilia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 2 minuter sedan, Cecilia sade: Spara fil. Den sparade zip-filen ska extraheras till en ny och tom mapp. OK, men var och på vilken HDD ? Datorn har 2 olika HDD. C: ( SSD ) Innehåller bara OS ( 250 GB ) D: Allt övrigt ( 1 TB ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Det gäller bara uppackning av zip-filen, det är ingen installation, så du kan skapa en mapp på skrivbordet t ex. När installationen är klar kan mappen tas bort. Du installerar genom att köra ett av programmen i mappen, troligen AsusSetup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 3 timmar sedan, Cecilia sade: Det gäller bara uppackning av ZIP-filen, det är ingen installation, så du kan skapa en mapp på skrivbordet t ex. När installationen är klar kan mappen tas bort. Du installerar genom att köra ett av programmen i mappen, troligen AsusSetup. Ok, jag gjorde en mapp på D: Men sedan finns det ju 3 olika SetUp Vilken ska man välja ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Knappast den som heter SetupHelper i alla fall för det bör ju vara en hjälpfil. Jag gissar på Setup för där har ju någon lagt till lite extra jobb med en ikon-fil och en manifest-fil. Om det inte händer något eller om du får ett felmeddelande får du pröva med den andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 1 timme sedan, Cecilia sade: Knappast den som heter SetupHelper i alla fall för det bör ju vara en hjälpfil. Jag gissar på Setup för där har ju någon lagt till lite extra jobb med en ikon-fil och en manifest-fil. Om det inte händer något eller om du får ett felmeddelande får du pröva med den andra. Jag provade med det 1'a alternativet ( 3825 kB ) Det som händer är att detta meddelande dyker upp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 Jag har startat om datorn flera gånger och sedan gått tillbaka och provat båda SetUp alternativen ovan, men samma meddelande dyker upp hela tiden. Vad gör jag för fel ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Får du samma felmeddelande oavsett vilket av Setup-programmen du prövat med först efter omstarten? Försök med en systemåterställning till ett datum innan du hade börjat med dessa Asus-uppdateringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 On 2020-12-11 at 08:28, Cecilia sade: Får du samma felmeddelande oavsett vilket av Setup-programmen du prövat med först efter omstarten ? Ja, det blir samma felmeddelande oavsett vilket jag väljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Prövade du med en systemåterställning till en tidigare tidpunkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts