Hans42 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Hur ändrar jag en fil i Microsoft Excel 207 från "skrivskyddad" till oskyddad? Jag har råkat ut för detta några gånger utan att på något vis avsiktligt valt att skydda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Högerklicka på filen och välj Egenskaper. På Allmänt-fliken finns det en ruta där man väljer om den ska vara skrivskyddad eller inte. Du kan också göra en kopia av filen som du sen jobbar vidare med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Tyvärr fungerar det inte.Attributet "Skrivskydd" är inte ikryssat. Endast rutan "Arkiv". Dock har jag en kopia av den aktuella filen, så jag är inte strandsatt. Men skulle ändå vilja ta bort skrivskyddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Okej, jag har inte ens det attributet där, vilket kan bero på att jag har en lite äldre Windows 10 (1909). Men Arkiv brukar betyda en av två saker antingen att filen är ändrad sen den skapades eller att den är arkiverad i en komprimerad mapp (zip-fil). I det senare fallet får man packa upp mappen först. I vilken mapp ligger filen? Man kan ju tänka sig att hela mappen är skrivskyddad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Tyvärr fungerar det inte.Attributet "Skrivskydd" är inte ikryssat. Endast rutan "Arkiv". Dock har jag en kopia av den aktuella filen, så jag är inte strandsatt. Men skulle ändå vilja ta bort skrivskyddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Hade du tänkt skriva något nytt eller var det någon särskild anledning till att du gjorde en kopia av ditt tidigare inlägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Ja... Min dator beter sig litet märkligt. Seg mm. Jag har Comhems Trygg Surf sedan flera år, men det hjälper tydligen inte. Jag får tacka för ditt svar och försöka få burken att återgå till det normala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Du kan ju pröva om det har med antivirusprogrammet (F-secure egentligen) att göra genom att avinstallera det, köra F-secures särskilda avinstallationsprogram och starta om datorn innan du kollar om datorn beter sig bättre. Uninstallation tool for Windows: https://www.f-secure.com/en/home/support/tools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Datorn är seg vid uppstart. Får kolla mer imorgon....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 Arkivattributet är till för att vissa backup-program använder sig av det. Det brukar tas bort vid senaste backupen och sättas tillbaka vid ändringar. Det är till för att man ska kunna ta "inkrimentella" backuper, dvs filer som ändrats sedan föregående backup. Hur vet du att filen är skrivskyddad? Hur uppträder problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Idag funkar datorn normalt! Märkligt, men bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Det kan vara bäst att starta en ny tråd om detta problem. Det här är ju trots allt forumet för Office-paketet och då kanske frågan missas av de som inte kan Office men nätverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 Ok, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts