Gå till innehåll

Kalkylatorn försvunnen....


Hans42

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har försökt där förgäves!  Kommer till sidan och trycker  på "Hämta" men kommer till en ny sida "Hämta" osv. Men ingen hämtning verkställs.

Jag har återställt datorn till tidigare tidpunkt, men det hjälper inte. Skall jag behöva göra en hel ominstalalation av min PC?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du problem med att ladda ner andra appar i Microsoft Store också?
Sen finns det ju andra kalkylatorprogram som man kan installera i stället:
https://alternativeto.net/software/insect--interactive-scientific-calculator/
https://www.windowscentral.com/best-calculator-apps-windows-10
https://www.thewindowsclub.com/best-free-calculator-apps-for-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, säg det. Jag har ett litet (stort) problem att nå en del av mina 5 satellit-mottagare som jag har nätanslutna. Detta har fungerat alldeles utmärkt under många år, men under senaste året har jag inte kunnat se alla uppradade/klickbara på "Den här datorn". Enkelt och praktiskt. På en halvgammal laptop funkar detta perfekt, men inte på min desktop. Litet irriterande, men dock ej "livsviktigt". Men tillräckligt för att jag då och då ger mig på att försöka åtgärda detta bl a genom att återställa datorn till tidigare tidpunkt. Jag förstår inte hur det kan komma sig att vissa nätverksenheter inte blir nåbara, när dom varit så under många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den är inte borta i betydelsen att programmet/appen saknas i datorn (som jag trodde) utan den finns men kraschar när du startar den.

För en kraschande kalkylator finns det tre förslag på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_windows_10-winapps-appscat_tools/windows-10-calculator-keeps-crashing/1dc9f284-d55b-41a9-9818-89b227e65d00
Felsökaren för appar, WSResetPress och Reset av den.

Ytterligare något tips här: https://support.microsoft.com/en-us/account-billing/fix-problems-with-apps-from-microsoft-store-93ed0bcf-9c12-3df6-6dda-92ec5d0415ac

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Cecilia sade:

Tack! Men tyvärr har problemet återkommit i form av crash vid start av kalkylatorn. Vilket löjligt fel! Verkar litet märkligt. Får väl leta reda på en gammal miniräknare.....

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lyckades inget vidare med dessa. Kommer väl att sluta med en ominstallation av Win10. Med allt vad det det för med sig.

Men visst är det väl litet märkligt att en så pass vardagligt program som en kalkylator skall trassla till det i en dator år 2021?

Tack för att du alltid kommer med goda råd. Att jag inte fixar det sedan, är ju en helt annan sak.  :)

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova det här tipset från Microsoft tech support, tipset har en en länk för installation från Windows Store, men kanske ska du börja med rensa

enligt 1-6 

 

HANS

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_windows_10-winapps-appscat_productivity/calculator-disappeared-from-windows-10/5196a147-0e17-40ec-9ba1-ea27b46388ac

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar få funderingar om det inte är lika bra att göra en ominstallation.... Jag har sedan en tid problem med att hitta enheter i mitt hemmanätverk. Jag har en MediaCreationTool1803 på ett usb-minne. Men kanske skall jag hämta hem en färskare variant? Var hittar jag en sådan i så fall?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Hans42 sade:
  Göm innehåll

Börjar få funderingar om det inte är lika bra att göra en ominstallation.... Jag har sedan en tid problem med att hitta enheter i mitt hemmanätverk. Jag har en MediaCreationTool1803 på ett usb-minne. Men kanske skall jag hämta hem en färskare variant?

Var hittar jag en sådan i så fall?

Hittade en färsk version. Något speciellt jag skall tänka på innan jag kör den nya versionen?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du menar på sidan jag länkade till för det är det enda godkända stället.

Dubbelkolla att du har säkerhetskopior på allt viktigt. Eventuellt hämta kritiska drivrutiner i förväg och spara på ett USB-minne, visserligen inte så vanligt med sådana problem längre men det är inte kul att stå där efter ominstallationen och sakna nätverksdrivrutiner så datorn inte har någon internetanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ominstallation idag. Gick bra förutom att jag valde så att jag har samma status på appar och inställningar som innan. Dvs allt ser ut som innan inkl saknad Kalkylator. Får väl göra om det en annan dag och till dess gilla läget...

 

------

Gjorde en ren omställning och fick såklart Kalkylatorn. Men det löste inte problemen med Sat-boxar som jag inte når i interna nätet. Gissar att något hänt i min ASUS-router. Så nu har jag återgått till min Kalkylator-saknade version.

Får väl vara rätt nöjd med detta. :)

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fast man ger sig ju inte! Har gjort en ny installation och har Kalkylatorn på plats!

Men det drog med sig en massa jobb som jag borde ha förutsett, men inte gjorde.....

Men är väl ändå rätt nöjd! :)

(Är litet envis i överkant...)

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...