Gå till innehåll

Problem att uppdatera Windows error kod 0x800f0922


Azfor

Recommended Posts

Jag har haft detta problem nu i några veckor (ca 5v) jag laddar hem uppdateringen och kör starta om men sen säger den att det inte gick att slutföra uppdateringen . datorn startar om och så tas ändringarna bort.  Error kod är 0x800f0922    

Jag har testat allt som rekommenderas när det detta händer. kollat så jag har senaste net framework jag har testat att stänga av min brandvägg. det enda jag kan komma på som inte stämmer är det man System partition som ska vara 500mb.  min system partition är av någon anledning samma som C:  så alltså 250gb..   Finns det någon möjlighet att extrahera system filerna och skapa en en egen partition för dom. som det ska vara alltså? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är från Microsofts Community

HANS

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/windows-update-error-0x800f0922/87a78355-1a84-4e0f-a0be-28f99a075e50

Windows Update Error 0x800f0922

Hi,  while most recent (14/02/18) auto updates were installing they failed and windows removed failed files. Problem error code 0x800f0992 appeared, not sure what to do as website does not explain how to cure problem with any clarity. Possibly to do with NET framework. Should I wait for possible patch/workaround.

your usual expertise would be appreciated.

regards Rob.

Hi Rob,

Error 0x800f0922 occurs when downloading the newest update of Windows 10. It also means that you have less than 500 MB in system reserved partition. You may follow the methods provided below and check if you'll be able to update your device.

 

Method 1. Check your Internet connection

You need to make sure that you have an internet connection and if possible, you are using wired connections

 

Method 2. Check .NET Framework
Make sure you have the latest version of NET Framework installed. You may enable it in Windows features. Here's how:

 

  1. Type Windows Features on the search bar and press Enter.
  2. Select Turn Windows Features on or off.
  3. Check any boxes related to DotNet Framework and save selection.
  4. Restart your PC.

Method 3. Turn off your Firewall

We know that this is strange doing, but even Firewall can prevent updates occasionally. Here's how you can turn it off:

 

  1. Type Firewall on the search bar and press Enter.
  2. Open Turn Windows Firewall on or off.
  3. Turn off Firewall for both private and public networks.
  4. Save your selection.
  5. After saving your selection, you may try updating your device.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-02-24 at 19:00, Azfor sade:

det enda jag kan komma på som inte stämmer är det man System partition som ska vara 500mb.  min system partition är av någon anledning samma som C:  så alltså 250gb..   Finns det någon möjlighet att extrahera system filerna och skapa en en egen partition för dom. som det ska vara alltså? 

Kan du lägga upp en bild på din diskhanterare, på samma sätt som jag gjort nedan? Det du nämner kan mycket väl vara anledningen till ditt problem att systempartitionen finns men ligger inte där den ska.

Diskhanteraren.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2021-02-26 at 09:59, Turbopump sade:

Kan du lägga upp en bild på din diskhanterare, på samma sätt som jag gjort nedan? Det du nämner kan mycket väl vara anledningen till ditt problem att systempartitionen finns men ligger inte där den ska.

Diskhanteraren.jpg

Jag hade System på rätt ställe och rätt storlek såg jag nu..

jag har prövat allt som står skrivet i inlägget ovanför utan någon framgång.   förstår inte vad problemet är!  har ju  gått hur bra som helst att uppdatera innan detta började .. 

Disk.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av din bild framgår att din disk 0 där C-partitionen ingår har en liten (8mb) partition som är RAW. Du kan läsa om detta på nedan sida. Okänd anledning men inte normalt. Jag tror att det kan ha betydelse för att du misslyckas med att uppdatera datorn eftersom partitionen som kallas RAW kanske egentligen är en del av C-partitionen men som av någon anledning blivit korrupt. Jag vet inte om man kan fixa det inom befintligt system, det finns några tips på sidan nedan. 

Om det misslyckas återstår nog inte annat än att "tömma" disken och göra en nyinstallation av windows och hoppas att diskproblemet bara var tillfälligt.

Diskpart: Fix RAW Partition in Windows 10, 8, 7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Hanseg sade:

Det  skall finnas 3 partitioner som alla är allokerade, men bara en skall ha enhetsbokstav

 

HANS

C_PART.thumb.JPG.71d66e83a09959d0a6d4f30add459b41.JPG

Man kan ha fler partitioner och flera med enhetsbokstav för det har jag och jag har inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Cecilia sade:

Man kan ha fler partitioner och flera med enhetsbokstav för det har jag och jag har inga problem.

Det som jag menade är at dessa 3 skall finnas sen kan man som du säger ha flera partitioner, men med en disk som är på 250 GB brukar åtminstone jag inte flera partitioner

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan tänka mej att windows "sätter stopp" för vidare uppdateringar av datorer som har så pass korrupta filer eller filsystem att det uppstått en, visserligen liten men ändock, RAW-partition. Detta för att förebygga att windows helt enkelt skulle krascha. Om en större del av windows med e.x. bootsectorn skulle vara drabbad så skulle datorn förmodligen inte ens vara startbar. Nu är det troligen inte så illa i aktuellt fall eftersom datorn fungerar, trots RAW-partitionen, men det funkar inte att uppdatera den och det är ju illa nog.

OM nu uppdateringsproblemet inte är relaterat till problemet med disken så kan du prova om det funkar med att återställa windows update. Se sidan nedan.

 Reset Windows Update in Windows 10 | Tutorials (tenforums.com)

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2021-03-13 at 09:42, Turbopump sade:

Av din bild framgår att din disk 0 där C-partitionen ingår har en liten (8mb) partition som är RAW. Du kan läsa om detta på nedan sida. Okänd anledning men inte normalt. Jag tror att det kan ha betydelse för att du misslyckas med att uppdatera datorn eftersom partitionen som kallas RAW kanske egentligen är en del av C-partitionen men som av någon anledning blivit korrupt. Jag vet inte om man kan fixa det inom befintligt system, det finns några tips på sidan nedan. 

Om det misslyckas återstår nog inte annat än att "tömma" disken och göra en nyinstallation av windows och hoppas att diskproblemet bara var tillfälligt.

Diskpart: Fix RAW Partition in Windows 10, 8, 7

 

Nu har jag helst plötsligt ingen raw partition längre... 

 

Edit: Prövade även det sista du föreslog utan framgång.!

Redigerad av Azfor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man kan prova om datorn innehåller korrupta filer genom att köra ett CMD kommando.

Skriv CMD i sökrutan, högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Kopiera in exakt följande i det svarta fältet. DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Tryck enter och avvakta resultatet.

Om resultatet blir att det finns korrupta filer så gör man på samma sätt som ovan men

skriver istället DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Tryck enter och avvakta resulatet.

Edit: Din dator måste vara uppkopplade mot internet när du kör kommandona.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Turbopump sade:

Man kan prova om datorn innehåller korrupta filer genom att köra ett CMD kommando.

Skriv CMD i sökrutan, högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Kopiera in exakt följande i det svarta fältet. DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Tryck enter och avvakta resultatet.

 

Gjorde detta men den hittade inga korrupta filer.   verkar som att jag får göra en ominstallation av datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testa först en reparationsinstallation. Ladda hem din windowsversion som ISO-fil.

 Ladda ned Windows 10 (microsoft.com) 

Välj "ladda ned verktyget nu" och klicka därefter igång det samt välj "skapa installationsmedia" och spara filen som ISO-fil på din dator. Bortse från att det står "för en annan dator".

Högerklicka sedan på ISO-filen och välj att öppna den med utforskaren. I trädet som då öppnas väljer du att klicka på "setup" för att starta installationen. Du kommer sedan att erbjudas möjlighet att spara personliga filer och appar. Gör det och se om det lyckas. Förhoppningsvis har du sedan en frisk windowsversion med dina personliga filer och appar i behåll.

Skulle det misslyckas återstår nog bara en ren nyinstallation med uppstart från ett USB-minne.

Lycka till.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Turbopump sade:

Testa först en reparationsinstallation. Ladda hem din windowsversion som ISO-fil.

Ska testa det om verkligen inget annat funkar.  men om du tar en titt på bilden jag delade tidigare så står det basic data partition på samma som system partitionen. kan det ha med saken att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en sida som just varnar för trubbel med uppdateringar p.g.a. "inkorrekt disk layout". Jag tycker att din dators disklayout ser något underlig ut men jag kan inte peka på vad som är fel. Då är vi inne på BIOS-MBR vs UEFI-GPT och där finns det nog andra på forumet som kan den saken bättre.

Windows: Incorrect disk layout causes trouble with updates and feature upgrades | Born's Tech and Windows World (borncity.com)

Om du testar en reparationsinstallation så kommer det antagligen inte att fungera om "disklayouten" är felaktig och då återstår förmodligen en ren nyinstallation som sista utvägen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...