Gå till innehåll

Långsamt wifi som ibland slutar fungera


Jonas.sj

Recommended Posts

Blir knäpp, kommer inte på vad som är felet här. Tillgången till internet kommer och går helt slumpvist. Kan funka bra och snabbt i 10 minuter sen helt plötsligt segar det ner eller fungerar inte alls. Wifi-signalen sjunker inte men det är som att kommunikationen mellan modemet och internet inte skulle fungera. Kopplar jag av wifi och på igen fungerar det oftast igen.. en stund. Öppnar jag nätverksrutan när det krånglar står det "Ansluten, inget internet".

Har en Hp EliteBook 840 med Windows 10. Har senaste drivrutinerna för nätverkskortet.

Har testat på olika wifi men samma problem, andra apparater funkar bra på dessa wifi.

Har till och med köpt en usb-wifiadapter (netgear) men får samma problem med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att WiFi är notoriskt otillförlitligt. Bor i flerfamiljhus. WiFi 2,4 GHz är i princip oanvändbart. Ständigt återkommande kollisioner på de allokerade frekvenserna. Ständiga återstarter. 5 GHz klart mycket bättre.  Det bästa för mig är att ansluta PC till LAN-kabel. Om PC saknar uttag för LAN, finns adapter LAN-USB att köpa för några hundringar. Funger alldeles utmärkt.

För surfplattorna och mobilerna använder jag Ubiquiti Unifi Lite som ger utmärkt täcknig i tre-rummaren på 5 GHz-bandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...