Gå till innehåll

Fråga om olika musikformat


DAson

Recommended Posts

Har en fråga om lite olika musikformat och hur bra dem är. Är det någon som vet något om WMA Lossless och om det är bra eller dåligt? FLAC är ju bra om man har gott om utrymme på hårddisken, Opus är ju ett format som jag inte har provat så mycket använder mig just nu av ALAC= Apple Lossless Audio Codec för mig duger det bra .mp4 som det står på ljudfilerna. Mp3 VBR har jag på en telefon duger alldeles utmärkt där och mp4 på en annan. Vilka format använder du/ni som har musik på telefon/dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Jag använder FLAC. Detta därför att jag sparar allt på min NAS så utrymme är inget jag funderar över. När det behövs lägger jag till en disk bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FLAC är det förlustfria format man i första hand bör välja. Har man särskilda skäl, kan man använda något annat förlustfritt format. Är man instängd i Apples värld, och behöver kunna spela upp förlustfria ljudfiler på en iToy, är ALAC det smidigaste valet. Är man lika instängd i Microsofts värld, och behöver kunna spela upp förlustfria ljudfiler på en Zune, eller i WMP på på Windows XP (:o), är WMAL det smidigaste valet.

En fördel med förlustfria ljudfiler är att de kan konverteras utan kvalitetsförlust, så det går alltid att välja ett annat format.

Vill man ha små ljudfiler med hög kvalitet i en Android-pryl, är Opus det bästa valet. Vorbis och AAC är heller inte dåliga.

På en iPryl är AAC det bästa valet.

mp3 är gammalt och inte så effektivt, men stöd finns nästan överallt. Använder man tillräckligt högt dataflöde, är kvaliteten utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa, nu är det ju inte alla som håller med om att Flack är helt förlustfri. De menar att om du gör en CD till FLAC och sedan gör om den till CD igen så låter det inte exakt lik. Nu har jag ju inga guldöron och ingen guld anläggning heller för delen så jag kan inte höra någon skillnad själv. Men jag gillar ju FLAC och hör allt jag kan till FLAC. Men jag har ju massor av nerladdad musik från den tiden då det inte var direkt olagligt att ladda ner musik så därför har jag också mycket i Mp3. Ocj mellan Mp3 och FLAC har jag skillnad lite beroende på musiktyp. Jag har ju också FLACK i min mobil. Jag har ingen speciellt exklusiv mobil men efter att jag frågat här fick jag reda på att den kan spela FLACK så då var det bara till att sätta in ett större minneskort. Men jag lyssnar ändå mer på Spotify som jag uppskattar mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, CGD sade:

JoWa, nu är det ju inte alla som håller med om att Flack är helt förlustfri. De menar att om du gör en CD till FLAC och sedan gör om den till CD igen så låter det inte exakt lik.

Hypokondriska placebofiler. B) De har bestämt sig för att mindre data betyder lägre ljudkvalitet, och tycker sig därför höra det.

Att ett förlustfritt format är förlustfritt kan lätt verifieras. Utgå från en okomprimerad wave-fil. Beräkna dess kontrollsumma med lämplig mjukvara, konvertera till FLAC, konvertera från FLAC till wave och beräkna kontrollsumma. Jämför de två wave-filernas kontrollsummor.

En mp3-kodnings ljudkvalitet beror på vilken kodare som har använts, vilken version, och förstås vilket dataflöde som har valts. Med en modern kodare (som Lame 3.100) och högsta VBR-kvalitet, får du garanterat svårt att skilja en mp3-kopia från en förlustfri förlaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset för Opus JoWa har en nyare version av mitt favorit rippar/konverterar program. Ska lägga in musik i Opus istället. När kom formatet Opus första gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hypokondriska placebofiler.:rolleyes: Ja det var ett nytt roligt uttryck. Men jag säger inte emot dig. Vad har du att säga om Exact Audio Copy som sägs göra kopior som är bättre än originalet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, DAson sade:

Tack för tipset för Opus JoWa har en nyare version av mitt favorit rippar/konverterar program. Ska lägga in musik i Opus istället. När kom formatet Opus första gången?

Väl bekomme.

libopus 1.0.0 släpptes 11 september 2012, och samma månad lades RFC 6716 ut. Då hade hybridformatet Opus dock redan funnits ett tag, och dessförinnan fanns CELT (Xiph.org) för musik och Silk (Skype) främst för tal vid riktigt låga dataflöden, sedermera förenades i Opus.

43 minuter sedan, CGD sade:

Hypokondriska placebofiler.:rolleyes: Ja det var ett nytt roligt uttryck. Men jag säger inte emot dig. Vad har du att säga om Exact Audio Copy som sägs göra kopior som är bättre än originalet!

EAC är ett utmärkt och mycket noggrant program. Om du har en CD som är svår att läsa av, och därför spelas upp med störningar (signalbortfall som spelaren ej kan laga), kan EAC:s noggranna avläsning, ofta mycket långsam, med upprepade försök att avläsa de svåraste områdena på skivan, få kopian att låta bättre (färre störande signalbortfall), i bästa fall. Däremot kan EAC givetvis inte trolla fram högre ljudkvalitet än den som finns i dataströmmen på CD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...