Gå till innehåll

Fläktarna startar i högsta fart


Recommended Posts

Har en i stort sett helt nybyggd burk, och när den startas upp för dagen så går fläktarna igång på högsta hastighet och efter ca 30-40 sekunder så går de ner i varv, efter ytterligare ca 20-30 sekunder så kommer BIOS-beepet och burken börjar ladda Windows. Om jag gör en reboot så startar den om omeddelerbart och inga fördröjningar.

Har kollat i BIOS/UEFI om det är någon inställning som kan göras, men jag hittar ingen sådan, har även testat i default mode, och det är samma sak då vid uppstarten.

Tips mottages gärna.

Gigabyte Elite AX Z590 - Nytt
Intel i7-11700K - Ny
Nätagg CX 650 RGB - Nytt
Grafik MSI Radeon R580X - Några år gammalt
Samsung SSD 980 1TB 1000,20 GB - Ny
4 St. A-Data PC 21300 - 16 GB/st - 2019
Helt nyinstallerat Win 10 Pro, med de senaste uppdateringarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Är det inställt i UEFI att det ska köras någon test när datorn startas t ex minnestest?

Var tvungen att starta om och gå in i UEFI för att kolla om det fanns någon testfunktion.

Men inte kunde jag hitta någon testfunktion som startar, hittade en funktion för att testa M.2/NVMe men den fick jag starta manuellt, och den visade inga fel.

Är fortfarande förbryllad över detta, har aldrig haft någon dator som bettet sig så innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer F6 när du är inne i bios så ska du hamna på nedan sida. Där har du möjlighet att själv välja fläktkurvor. Om du väljer tune all gissar jag att datorn själv testar fram en lagom fläktkurva. Har du provat detta?

fanspeed.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Turbopump sade:

Om du väljer F6 när du är inne i bios så ska du hamna på nedan sida. Där har du möjlighet att själv välja fläktkurvor. Om du väljer tune all gissar jag att datorn själv testar fram en lagom fläktkurva. Har du provat detta?

fanspeed.jpg

Japp, testat detta.

Men jag lyckades lösa problemet. Det var en chassiefläkt som gått sönder, eller vad det nu är med den.

Kopplade ur mina 3 chassiefläktar och kopplade tillbaka de en efter en, och då vart det reaplan när denna kopplades in.

Men det lustiga är att denna fläkt satt i burken när jag hade mitt förra moderkort i och då var den helt normal.

Tack för hjälpen ni som svarat mig och ha en trevlig dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...