Gå till innehåll

Windows 11 Insider Preview


DAson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Sitter och kör den just nu, fasän min cpu inte stöds. Lämnade datorn på när jag åkte iväg några dagar och när jag kom hem var den installerad:
Har inte hunnit utvärdera/testa nåt speciellt, men än inga problem.

image.png.2d0fc3ba63c1cb0fa6620f10b7bc7dfe.png

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Andreas Stenhall sade:

Har kört Windows 11 några dagar nu och det känns som ett rejält lyft - gränssnittet har inte fått så här mycket kärlek på ett decennium! Det känns fräscht och genomtänkt. Har inte börjat luska så mycket under ytan ännu men helt klart mycket lovande!

Hej, har kört i några dagar nu, fungerar ganska bra, en sak stör mej dock, aktivitetsfältet är "typ" bredare, klockan har två rader (tid och datum inunder), kan man göra fältet smalare ? Om ja hur ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

40 minuter sedan, hubbe16 sade:

Hej, har kört i några dagar nu, fungerar ganska bra, en sak stör mej dock, aktivitetsfältet är "typ" bredare, klockan har två rader (tid och datum inunder), kan man göra fältet smalare ? Om ja hur ??

Change Size of Taskbar Icons in Windows 11 | Windows 11 Forum (elevenforum.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmklippverktyget eng. SnippingTool är borta i Windows 11 det var något jag använde ofta i Windows 10 och varför ta bort något som är bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, DAson sade:

Skärmklippverktyget eng. SnippingTool är borta i Windows 11 det var något jag använde ofta i Windows 10 och varför ta bort något som är bra

Har det inte ersatts av något annat?
När man startar det i Windows 10 står det något om att det ska ersättas av Klipp & skissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp & Skissa så hette det lilla finurliga programmet nix har ej sett den i Windows 11. Fann något i Microsoft Store som heter Klipp och Skiss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows 11 sen några dagar på en laptop som stöder alla funktioner. Tycker inte om att startmenyn är i mitten samt att kopiera filer från en nas via högerklick och klistra in har blivit mer omständigt än tidigare. Har kört några tweak och får bra respons av dessa. Datorn känns mer rapp och modern. Nu är detta en tidig version av Windows och hoppas att möjligheterna att få till startmenyn som i äldre system till vänster blir gångbart, detta är nu stängt för oss testare i senaste uppdateringen.

Dock tror jag att Microsoft måste vara ytterst försiktig att tvinga folk att köpa nya datorer för att kunna köra Windows 11 samt att låta användaren köra detta på äldre maskinvara. Risken annars blir att man kör äldre versioner och möjligen övergår till Linux. Många användare använder ju bara datorn till att surfa samt betala räkningar och behöver inga mer krav.

Jag har 7 datorer och installerat en i husvagnen där jag kör Windows 8.1 för att streama film på semestern via Netflix samt en laptop som används enbart för programmering och felsökning i fordon. Har även övergått till Windows 8.1 i min privata laptop för att slippa all nyfikenhets sjuka från Microsoft samt snabbare system på köpet. Övriga datorer kör jag 10:an.

Så standard idag är att stänga av all nyfikenhets sjuka i Windows och få ett snabbare system på köpet. En enkel process.

Så har jag lärt mig i 30år som tekniker och kan rekommendera Windows LTSC som är avskalat från det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Windows 11 Build 22000.65 idag och jag blev lite förvånad att den var lite snabbare än windows 10 och sedan har jag testat för insider av windows 10 och då har det bara krånglat

installation tog 1:35 minuter och att ladda ner den som insider tog 21 minuter

Jag har inte haft något problem ännu och är rätt stabil tycker jag på min dator och ska installera på min andra dator sen, skönt att jag inte behövde skaffa nya datorer då det har redan tpm 2.0

Min pappa behöver bara fixa en tpm module så funkar det också för honom, 

Det kommer nog att ta någon dag innan man lär sig det nya operativsystemet då det är lite annorlunda än windows 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, IT doktorn sade:

Kör Windows 11 sen några dagar på en laptop som stöder alla funktioner. Tycker inte om att startmenyn är i mitten samt att kopiera filer från en nas via högerklick och klistra in har blivit mer omständigt än tidigare. Har kört några tweak och får bra respons av dessa. Datorn känns mer rapp och modern. Nu är detta en tidig version av Windows och hoppas att möjligheterna att få till startmenyn som i äldre system till vänster blir gångbart, detta är nu stängt för oss testare i senaste uppdateringen.

Dock tror jag att Microsoft måste vara ytterst försiktig att tvinga folk att köpa nya datorer för att kunna köra Windows 11 samt att låta användaren köra detta på äldre maskinvara. Risken annars blir att man kör äldre versioner och möjligen övergår till Linux. Många användare använder ju bara datorn till att surfa samt betala räkningar och behöver inga mer krav.

Jag har 7 datorer och installerat en i husvagnen där jag kör Windows 8.1 för att streama film på semestern via Netflix samt en laptop som används enbart för programmering och felsökning i fordon. Har även övergått till Windows 8.1 i min privata laptop för att slippa all nyfikenhets sjuka från Microsoft samt snabbare system på köpet. Övriga datorer kör jag 10:an.

Så standard idag är att stänga av all nyfikenhets sjuka i Windows och få ett snabbare system på köpet. En enkel process.

Så har jag lärt mig i 30år som tekniker och kan rekommendera Windows LTSC som är avskalat från det mesta.

Sä här gör du för att ändra Start-menyn precis som den är i Windows 10 till vänster ta en titt här https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.753527/sa-flyttar-du-aktivitetsfaltet-i-windows-11-tillbaka-till-vanster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Testar Windows 11 bild 22.000.100 på en Acer I7 3.9Ghz, en äldre dator utan stöd för Tpm, grafikkort, processor. Gjorde en ny installation av en iso-fil jag skapat. Funkar bra och snabbare än Windows 10. Har kört div tweak och testat div andra program. Har även en laptop Asus FX502WM som stöder allt och snabb som tusan.

Men mycket återstår för Microsoft. Allt är rörigt och lite buggar finns här och där. Dock ser jag ingen anledning att höja systemkraven, då det fungerar bra. All nyfikenhets sjuka och Edge åkte direkt ur systemet.

Så fortsättning följer

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Installerat Windows 11 bild 22.000.100 på en Asrock I5 2.4Ghz från 2013 utan stöd för Tpm, grafik, processor. Datorn fungerar prima och snabbare än 10:an.

Har även installerat på en Lenovo Laptop B50-30 2.16Ghz 8Gb minne. Efter div inställningar så är jag helt nöjd. Går som tåget samt piggare än Windows 10.

Installerat även på en Toshiba NB550D 10" Laptop 1Ghz 4Gb minne från 2012. Denna dator har jag för fordons och amatörradio programmering och testat den skarpt igår. Fick offra det mesta under prestanda för att datorn skall orka med:D Sagt och gjort, så går den perfekt för dessa ändamål och piggare än i Windows 10.

Notera även att jag kör SSD-diskar och MBR på alla maskiner jag testar på i detta inlägg.

Kommer även att testa på en Lenovo stick 300 som jag använder i husvagnen, då med GPD. Den är snabb i Windows 10 trots 2Gb minne och 64Gb SSD och torde nog fungera likt.

Ni som funderar att skapa en Windows 11 ISO-fil, tänk på att endast installera bild 22.000.71 om ni vill kunna köra direkt på ett lokalt konto.  Kör man bild 22.000.100 så blir man tvungen att ha ett Microsoft konto inloggning för att huvud taget kunna installera den. Detta gäller om ni gör en botbar ISO på en USB sticka.

Redigerad av IT doktorn
Uppdaterat texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ren installation har jag gjort på alla datorer och disable TPM. Kör senaste 22.000.125. Ett stort problem med denna version är att man klickar på en länk kommer dubbla fönster upp i en webbläsare. Samt även i hela systemet, mappar o.s.v. Datorerna går på överväxel och allt går för snabbt med andra ord. Så jag har fått gått ned lite på energispar. Tidigare versioner hade ej detta fenomen. Jag har backup på alla system och testat grundligt med och utan tweak och det spelar ingen roll i sammanhanget. 

På en maskin Dell E4310 så vägras den senaste uppdateringen och återgått till Windows 10. Även denna dator gick som ett böss skott i tidigare version av 11:an.

Testat en HP Pavilion G7 och den går bra under senaste versionen. Summeringen av allt hittills är att lite äldre datorer med lägre processor går stadigare.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-07-05 at 19:14, hubbe16 sade:

Thank you....

efter några veckor ned Windows 11 (nu med 22.000.120) måste jag säga, och det här är helt och hållet min egen uppfattning, Windows 10 vs Windows 11, same shit different Hairecut, i 11:an finns ju lite ny kosmetika, avrundade rutor mm, div inställningar har flyttats runt lite, svårare att hitta, men fö är 11:an lika trög som 10:an, kräver som vanligt mycket resurser..har även noterat att nätet går mycket trögare.....Så ok, jag är kanske lite "Linux skadat" där allting går mycket fortare (kör Linux Mint BTW") men för min del är 11:an ingen aha upplevelse. Har även en separat disk med Windows 7 Ultimate, enl min uppfattning det bästa Microsoft har gjort hittills...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tester fortsätter med senaste builden. Fungerar lite bättre,men har fortsatta problem att vissa datorer går för snabbt. dubbla fönster vid byte av flikar på webben och i systemet. Äldre datorer går bättre.

Även testat på en Lenovo stick 300 igår. Allt perfekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni märkt en sak Windows 11 kommer från nedlagda Windows 10X. Windows 10X var ett Windows tänkt för mindre krävande datorer men den släpptes aldrig för den lades ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...