Gå till innehåll

Youtube stänger ner datorn.


CGD

Recommended Posts

Hej alla , min dator fortsätter ställa till problem för mig och det här vet jag inte om det är hårdvarufel eller mjukvarofel.
Datorn har börjat att emellanåt stänga ner sig för att omedelbart starta om när jag använder Youtube. Ofta kan det hända om jag hoppar framåt i en film.

Detta följer ju på att två SATA portar slutade fungera. Port 4 och 5. Men jag tycker det är konstigt att Enhetshanteraren inte anser att något är fel. Om dessa två saker har något samband eller ej vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara Youtube som ställer till det. Jag har Bitdefender Antivirus Free och när jag kör det tar det bara någon minut innan datorn startas om. Jag har också så att jag kan se värmen på CPU:en och den är inte speciellt hög.
En tanke har slagit mig att det kan vara någon oönskat program som ställer till det så jag har varit inne på att installera om och jag har även gjort ett försök. Jag har ju lagt in en pinkod som jag slår in när datorn startas. Nu har jag 4703, men när jag försöker mig på en ominstallation från grunden så tas inte denna kod emot. Däremot går 4704 bra. Jag har två datorer och lokalt konto på bägge så vad är det som stoppar 7403?

Tror du en ominstallation kan vara något att pröva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in att datorn inte ska startas om automatiskt när ett systemfel inträffar: https://www.tenforums.com/tutorials/69012-enable-disable-bsod-automatic-restart-windows-10-a.html#option1
För att veta om omstarten beror på ett systemfel eller något annat.

Föreslår att du byter tillbaka till normalt lösenord först och sen sätter en pinkod igen om du vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en tidigare förfrågan eftersom två SATA portar plötsligt sluta fungera och samtidigt så blev det även fel i BIOS ett så jag fick byta till BIOS två. Ett svar på detta var att moderkortet har börjat gå sönder och fler fel kommer att följa.
Men för att bli mer säker så funderar jag på att installera om datorn från början. Det är ju bara det att det tar rätt lång tid att installera Windows göra alla inställningar och sedan installera alla program och dess inställningar. Men finns det något bättre sätt att utesluta mjukvarufel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Bitdefender Antivirus Free installerat. När jag körde det programmet så kunde jag inom en minut se att hela CPU:en gick upp i topp och så dog datorn. Jag har nu tagit bort Bitdefender och istället kört först Malwarebytes free ocg sedan Windows Defender. I båda så kan CPU:en gå upp i topp utan att datorn dör.
Jag tycker det verkar som om det skulle vara något konstigt med min Bitdefender. Tilläggas ska att jag har tidigare kört Bitdefender utan problem.

Tack för all din Input Cecilia. Menar du med ditt svar att en total ominstallation kunde vara bra? Hela systemet ligger på en Samsung SSD.

Jag kommer ihåg att när jag köpte denna 250 GB Samsung 840 SSD så var det mycket skriverier om att de inte skulle tåla så mycket omskrivningar. Men efter att jag nu haft denna och en till så håller jag inte med. Jag gör ju regelbundna backups av denna systemdisk och jag har flera gånger gått tillbaka till backupen och skrivit över allt på System SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"så kunde jag inom en minut se att hela CPU:en gick upp i topp och så dog datorn."
Det brukar vara ett tecken på överhettning någonstans i datorn.

Ja, jag menade att en ominstallation kan vara bra för att utesluta vissa fel.

Samsung har ett program som kan testa en SSD för att se om den börjar bli dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia tack så mycket för ditt intresse.
Samtidigt hade jag en termometer på CPU:en igång och den visade inte på något konstigt. Samsumgs program har jag också och det rapporterar allt okej. Det var det jag menade, att tidigare var det ju mycket skriverier att SSD inte skulle klara så mycket omskrivningar men med tanke på hur många ominstallationer från systembackup jag gjort så är det nog inte något större problem.
Jag har nu tagit bort Bitdefender och kunnat köra stressprogram på processorn, där tempen går upp till 88 grader, helt utan problem. Men jag har ju andra problem som jag tycker är märkliga. Jag har handlat och kollat mina recept via Apotek Hjärtat och det har gått bra. Men så plötsligt gjorde det inte det, jag kommer inte in och får bara felmeddelande. Så om jag gör en ominstallation från grunden så kan jag kanske få reda på vad det är som stoppar mig. Jag har en annan dator där jag inte har problemet men  jag vill ju gärna att min huvuddator ska gå att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...