Gå till innehåll

Installationstrassel


CGD

Recommended Posts

Jag ska installera om min andra dator (Första dator). Men det blir inte som jag är van. Jag senaste Windows 10 installationen på en USB och jag installerar på en Samsung 250 GB SSD. När jag börjar installationen ändrar jag i BIOS så dator startar på USB. Men när jag sedan efter installationen vill ändra till Samsung SSD blir det problem. Det har då kommit upp en Windows boot manger Samsung SSD. Om jag då väljer Samsung SSD som startdisk så startar inte datorn. Jag måste välja Windows boot manger Samsung SSD. Gör jag något fel vid installation? Jag har tidigare aldrig fått fram en Windows boot manger. Det är ju bara ett operativ installerat och då borde väl inte Windows boot manger finnas med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta bort alla partitioner på disken, så du endast har en partition. Har du däremot 2 partitioner på disken typ gjort en egen som typ backup eller musik disk, så skall du ej ta bort denna partition. kör du UEFI i bios måste du ta bort EFI boot filen. Är du inte rädd om nått på disken, kan du sätta in disken i en annan dator med hubb eller extern hdd låda och ta bort allt. Antagligen kör du UEFI/EFI på disken då du får upp boot manager och därför känns det ovant kontra bios läget MBR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ett annat sätt. Jag satta min Windows SSD som nummer ett i BIOS och USB minnet som nummer två. SSD var helt tom det går ju att ta bort allt i installationsprogrammet. När jag sedan startade datorn så tog ett tag men så kom den igång på USB Minnet och Windows installerades på SSD precis som vanligt utan några tillägg.

Dessutom kan jag tillägga att ominstallationen tycks ha löst många problem. Jag har haft problem med att BIOS 1 dog så jag var tvungen att gå över till BIOS 2 (Moder kortet har två BIOS) Även SATA portar 4 och 5 dog och var helt oanvändbara och slutligen, jag kunde inte logga in på Apotek Hjärtats hemsida. Efter ominstallationen har tydligen alla dessa problem bara försvunnit. Vad som egentligen varit fel har jag lite svårt att förstå. Det har ju varit mer hårdvaruproblem. Men eftersom det löste sig med en total ominstallation tycker jag det tyder på att det har varit någon typ av mjukvara som ställt till det. Men helt problemfritt är det inte. Hittills har jag bara installerat Windows och Firefox och det har gått bra. Däremot så krånglar Thunderbird. Det blir segt och kraschar.

Datorer: Guds gissel till mänskligheten. (Åtminstone ibland)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga problemen då vi ej vet vilket moderbord du har. Du skriver 2 bios? Tror du tänker på MBR och UEFI? Vissa bord har en backup bios ifall nåt blir fel. Kolla om det finns nån nyare bios till moderkortet. Kan lösa många problem samt drivrutin för kortet/chipset. Kan även vara virus i värsta fall som satt sig i bios kretsen. Viktigt är att man installerat ett operativsystem från en säker källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu läst dina tidigare inlägg och kan vara fel på moderkortet som nån skrev. Likaså nätdelen. Har du tillgång till tryckluft? Isåfall bör du blåsa ut nätdelen samt moderbordet från damm. Har du tur är det källan till alla problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack IT doktorn.

Jag har ett Gigabyte Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK moderkort. Det har två BIOS som jag kan välja att köra BIOS 1 eller 2 eller båda i par. Men efter att jag flashat om båda BIOS och installerat om Windows har alla tidigare problem försvunnit. Plötsligt så fungerade BIOS 1 och alla SATA kontakter fungerade och jag kunde återigen logga in på Apotek Hjärtats hemsida. Men alla problem var visst inte borta för när jag tidigare försökte svara har gick det inte. Det jag skrev skickades inte iväg. Jag har svårt att komma på vad som kan vara fel men jag lutar ändå mot att det är någon olämplig mjukvara som tagit sig in.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerar bra nu. Men du bör även blåsa ur datorn med tryckluft för att slippa överhettnings problem du tidigare haft.

Har samma problem som du att skriva i forumet. Kör Firefox och märkt att ibland får man skriva 2 gånger och vänta ca:1min innan det är skickat. Likaså från en mobil. Troligen skannas all text för säkerheten på detta forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inga överhättningsproblem som Cecilia nämnde kunde vara ett problem. Jag kan ju på termometrarna se att så inte har varit fallet. Dessutom rengör jag datorn regelbundet.
Men möjligen skulle det kunna vara så moderkortet är på väg att ge upp som någon trodde. Jag tycker ju ändå att har allt fungerat i så många år som den gjort hittills borde inget gå sönder. Allt sitter ju i en låda där man ytterst sällan petar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar blåsa ur mina datorer 1gång per år. Spelar ingen roll om datorn står på ett bord. Damm finns i alla datorer via luften. Blir i värsta fall att fläktar kyler dåligt samt statisk elektricitet som kan skada elektronik. En dammsugare är tabu i en dator. Var på ett jobb där 90 datorer var uppkopplad mot ett nätverk och flera fläktar hade stannat på grafikkorten och blev service på allihop med tryckluft samt kortbyte på en del datorer. Samt flyttade dom från golv till databord. Huga.

När jag servar laptops/TV så är prio 1-Tryckluft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...