Gå till innehåll

svarar ej


erik.l

Recommended Posts

Hej ,  allt oftare de senaste åren  , på webben  , tar det ibland  lång tid för webbläsaren att gå vidare .

svarar ej     syns längst upp .      Firefox /  Dragon / Icedragon   .

Förmodar att det är script som förhalar ( ibland kommer scriptmeddelande )

Det finns noscript att ladda ner , men ännu inte gjort det .

 

Men   svarar ej  ,  kommer även upp i  WLM   +  i  mina bilder(utforskaren) , men sällan .

inte så ofta som på webben .   Och det förhalar då  allt .

Jag laddar aldrig ner något konstigt okänt ,  slänger konstiga mejl som kommer allt oftare nu

öppnar aldrig okänd bilaga i mejl .

 

Pga  jag är försiktig med det , bryr jag mig inte om att ha speciella virusprogram .

Har comodos brandvägg  som verkar ha många xtra funktioner .

.        Jag surfar och mejlar mest med datorn .

Tror att det är de senaste 6  åren det har kommit   svarar ej   allt oftare .

 

Varför kommer det upp i WLM  och i mina bilder ibland ?

Kan det vara för att jag har en svag  10 tums dator med win 7 ?

en massa skräp som ligger någonstans ändå , trots jag är försiktig med nedladdningar ?

Ca 1 ggr/ år  kör jag rensa klient , cleaning essentials i comodo .

Men det verkar inte hjälpa .

Jag kan ju göra nyinstalltion med win7  , men då får jag inte med alla uppdat om de nu behövs .

Jag surfar mest  , då behövs kanske inte alla uppdat. ? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett inbyggt rensprogram i windows som heter diskrensning, där kan man rensa bort gamla systemåterställningpunkter och temporära filer m.m. Skriv "disk" i sökrutan så får du fram det. Man kan även använda tredjepartsprogrammet Ccleaner för lite djupare rensning. CCleaner Makes Your Computer Faster & More Secure | Official Website. Gratisversionen duger bra.

Om du klickar ctrl-alt-delete så kan du gå in i aktivitetshanteraren och stänga av onödiga program som autostartas, finns en hel del.  Det är väl i stort vad man kan göra.

MEN en dator blir aldrig som den var när den var ny,  det är bara en tidsfråga innan den slutar att fungera helt. VARFÖR? Jo för den samlar på sig en massa filer som man aldrig kommer åt att rensa utan att det blir "knas". Vad att göra? Ska du återställa datorn till nyskick, vilket du troligen vill, då är det tyvärr bara nyinstallation som gäller.

Vad jag förstår har din dator inte blivit nyinstallerad på många år.  För att hålla min dator i trim, nyinstallerar jag den minst två gånger om året, vår och höst. Kanske onödigt ofta men minst en gång om året kan nog vara rimligt. 

Jag vet att det är ett ganska tungt jobb att ominstallera men hellre det än alternativet en dator modell seg som sirap. Men det är naturligtvis valfritt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn har Windows 7 antar jag att den är gammal och kan vara för kraftlös för att klara av moderna webbsidor på ett bra sätt. Det kan också tänkas att hårddisken börjar bli dålig så att Windows får hålla på och läsa flera gånger från den innan det blir rätt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren  . Nej inte provat utan comodo brandvägg ,

är den inte bra  ?   Den verkar ha koll på mycket tycker jag .

att stänga av comodo   eller   avinstallera ?

 

Turbopump - är det win 7  du  nyinstallerar ibland ?

( hur görs då uppdateringar isåfall ? )

 

Jag clonar snart win 7 till ssd  , då blir det ju ny hd  + att ssd är väl snabbare .

( jag har andra datorer med win10 , men föredrar att mejla med den lilla  10tums atom- datorn .)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, erik.l sade:

Turbopump - är det win 7  du  nyinstallerar ibland ?

( hur görs då uppdateringar isåfall ? )

Nej det kan jag inte påstå, har inte använt det sedan det sedemera ersattes av windows 8 år 2012. Jag vet inte om det släpps några uppdateringar till det för supporten för windows 7 har upphört 14 januari 2020.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...