Jump to content

[LÖST] Microsoft update i FF

Belsebub

Recommended Posts

Microsoft Update kräver en ActiveX-kontroll och ActiveX är Microsofts påhitt. Du kan därmed inte använda FireFox eller någon annan webbläsare för att uppdatera via Microsoft Update. Eventuellt kan du installera ett IE-plugin till Firefox som egentligen är samma sak som att starta IE och köra det Update därifrån.

// Andreas

Det finns ju en active-x plugin till firefox, men det är inte säkert att det går att köra MS update med ff ändå. Om du vill prova så finns den här http://www.iol.ie/~locka/mozilla/mozilla.htm

Ur säkerhetssynpunkt tycker jag att det är bättre att undvika active-x i foxen och att köra IE på sidor som man litar på och som kräver active-x, men du bestämmer själv.  8)

Ok, tack för tipsen och svaren! Ska fundera lite på hur jag ska göra. Jag vill helst undvika köra IE helt. Tycker det är lite störigt att Microsoft tvingar använda deras webbläsare för vissa saker.

Hej Belsebub.....

Just Windowsupdate dvs uppdatering av Microsofts eget operativ får man stå ut med i IE.... ;)

Nedladdningar med validering kan man göra i Foxen.

Sedan ska IE6 dumpas så snabbt det bara går.... så på med IE7an  8)

För enkelheten skull så har man då även uppdateringarna på automatik så behöver man i princip aldrig

besöka Windowsupdate... ;D  eller om du ställer uppdateringarna i att XP ska säga till när de finns dvs via "gula skölden".

OK då får jag väl stå ut med det  :)

MEN automatiska uppdateringar funkar väl bara för prioriterade uppdateringar? Eller laddar den ner och installerar programvara, tillvalsuppdatering och maskinvara, tillvalsuppdatering också genom automatiska uppdateringar?

OK då får jag väl stå ut med det  :)

MEN automatiska uppdateringar funkar väl bara för prioriterade uppdateringar? Eller laddar den ner och installerar programvara, tillvalsuppdatering och maskinvara, tillvalsuppdatering också genom automatiska uppdateringar?

Hej

Jo men resten är ju mest en massa "junk"......   ;) Drivrutiner ska man ta från

sin dators supportsida. 

Stenis har den här förteckningen som man kan kolla ibland.

http://www.alltomxp.se/sajt/content/view/3/2/

Du kan prenumerera på MS sk download notifications så är det annu enklare.

http://www.microsoft.com/downloads/render....t=notifications

Sign up

Så "nema problema"   ;)