Jump to content

[LÖST] Hämtar inte uppdateringar

Belsebub

Recommended Posts

Nu har det ju kommit en väldans massa uppdateringar från Microsoft till XP. Och jag har ställt in min dator att den ska hämta allt automatiskt, men det gör den inte. För när jag går in i microsoft update och kollar ligger alla uppdateringar kvar.

Jag har testat att installera KB910437 som ska fixa just mitt problem. Men det hjälper inte.

Den uppdateringen syns inte ens i historiken för uppdateringar, och det borde den väl göra om den ska ha blivit riktigt installerad?

Det står att min dator ska hämta och installera uppdateringar varje dag kl. 20.00. Är det det som är problemet? Att den inte kommer att börja hämta hem något förens kl. är 20.00 ikväll?

Detta är skumt tycker jag..

Du kan prova att återställa windows update.

1. Byt namn på C:windowssystem32Catroot2 till Catroot2old

2. Starta om datorn, prova windows update igen.

Om det inte fungerar, fortsätt med...

3. Ladda hem Återställ_Wupd

4. Packa upp och dubbelklicka på "regDll.bat"

Starta om datorn och prova windows update.

Fungerar det inte nu får du återkomma

Ah! Det funkade med ditt första förslag. Tack!

Då har jag ett par frågor: Vad var det jag gjorde?  :) old låter ju inte bra  :D

Sedan en fråga om inställningar för automatiska uppdateringar varför det nu står kl. 20.00 att den då ska hämta hem och installera, när det inte stämmer.  ???

Det var ju bra att det funkade...

Det första du gjorde var att slänga den gamla databasen...om du tittar efter så har du en ny Catroot2...släng Catroot2old i soptunnan:)

Om du skulle ha fortsatt med regDll, så hade du registrerat om de dll-filer som behövs för windows update. Du skulle kunna skriva allt själv vid kommandoprompten så jag gjorde en .bat fil för att underlätta lite :D. Om du öppnar regDll i anteckningar så ser du vilka filer det rör sig om, inget farligt alltså.

Ok, men jag har ju även en mapp som heter catroot också brevid catroot2 ska den vara kvar då?

Och om inställningar för automatiska uppdateringar i egenskaper för den här datorn, varför står det nu kl. 20.00 att den då ska hämta hem och installera, när det inte stämmer.

Det står att min dator ska hämta och installera uppdateringar varje dag kl. 20.00. Är det det som är problemet? Att den inte kommer att börja hämta hem något förens kl. är 20.00 ikväll?

Detta är skumt tycker jag..

Hej

Det är inte så skumt för nedladdningarna måste spridas i tid.......

MS har publicerat en del hur många Windowsburkar som tex kör malware toolen och då

förekommer siffror på 300 miljoner Windowsburkar.

Skulle alla dessa triggas samtidigt så gick Akamais servrar ner som sköter det här.

Så står den på 20.00 så kollas det i kväll.

Uppdaterar man inom ett dygn  så hinner inte buset exploatera "hålen" som täpps till.

Det brukar ta ett par/3 dagar tills någon nyttjar hålen.

;)

Ok, då är jag med.

Men säg att jag har min avstäng just vid kl. 20.00 och sätter på den igen kl. 21.00 kommer den inte kolla efter nya uppdateringar förens på kvällen kl. 20.00 igen då dagen efter?

Hej

Är datorn avstängd så hämtas uppdateringarna nästa gång du startar.

Från Automatiska Uppdateringars hjälp.........

Om datorn stängs av under en schemalagd uppdatering installeras uppdateringarna nästa gång du startar datorn. Du kan också ange att du vill bli meddelad när nya uppdateringar är tillgängliga, så att du kan installera dem manuellt.