Lasse Törnqvist Posted June 12, 2022 Share Posted June 12, 2022 Hej, jag håller på & ska schemalägga ett antal jobb på Windows server 2019. Jobben ska köras med ett servicekonto som har administratörsrättigheter. Hur sätter man upp tex vilken teckentabell som denna användare har? I mitt fall så har filerna åäö i sig och då klarar inte schemaläggaren av dem. Jag vet att jag kan döpa om dem, men jag vill ändå veta lite om hur det där med "environmental variables" funkar i schemaläggaren. Jag använder mig av en cmd-fil som kallar på en fil som innehåller ÅÄÖ i namnet och får detta svar: ************************************************************* C:\Program Files (x86)\Incit\Batchar> C:\Program Files (x86)\Incit\Batchar>"C:\Program Files (x86)\Test\Batchar\Justera s├╢kv├ñgstabell.test" '"C:\Program Files (x86)\Incit\Batchar\Justera s├╢kv├ñgstabell.test"' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. ************************************** Finns det en riktigt bra förklaring nånstans för hur Schemaläggaren funkar? Dvs, step-by-step vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_.M Posted June 13, 2022 Share Posted June 13, 2022 När jag skapar en batfil som heter test.bat och i den så gör jag Quote type blä.txt Sen när jag kör den med min vanliga användare, med svenskt tangentbord osv så får jag följande resultat. Quote C:\test>test.bat C:\test>type bl├ñ.txt The system cannot find the file specified. Så, spontant skulle jag säga att det kanske är bat-filer som inte stödjer åäö och inte vissa användare? Jag har provat att spara min batfil med både UTF-8 och ANSI teckenkodning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_.M Posted June 13, 2022 Share Posted June 13, 2022 Testade precis samma sak med Powershell och då fungerar det, så kanske gör om din bat-fil till en ps1 så löser du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts