Gå till innehåll

Monitor med e-ink?


Recommended Posts

Vild chansning! Men har någon på forumet provat en monitor med e-ink? Dvs samma teknik som eboksläsare bygger på? Finns ett par monitorer på svenska marknaden och vissa eboksläsare går att använda som monitor med hjälp av androidappat. 

Jag är nyfiken på att få ställa frågor kring erfarenhet med att skriva programkod på en sådan monitor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förutom att jag har e-ink på min Tolino e-bok läsare så har jag ingen erfarenhet av en e-ink bildskärm.
Däremot har jag läst en hel del om sådana och pga alla negativa recensioner kommer jag heller inte att införskaffa en sådan.
Bl. a. denna https://goodereader.com/blog/e-paper/are-e-ink-monitors-good-for-work
Enda användningsområdet skulle då vara att man enbart läser text på en sådan, absolut ingenting annat och det begränsar ju användningsområdet avsevärt för en dyr bildskärm.

Största problemet verkar vara "ghosting" dvs att det blir en eftersläpning av tidigare visad bild och tydligen så kommer ofta dessa bildskärmar med en knapp för "refresh", som måste användas frekvent.
Allt sådant går helt bort för mig.

Men med det sagt så finns det denna extremt dyra e-ink bildskärm https://www.pcworld.com/article/560941/25-inch-e-ink-monitor-ditches-rgb-for-grayscale-greatness.html

Jag har för övrigt införskaffat en ny 2:a bildskärm (den förra Philips sade upp sig efter drygt 3-år) och det blev en Dell  P2421 24" IPS 1920x1200 (16:10) @60Hz och den är verkligen skön att läsa text på och göra nästan allting annat på naturligtvis, dock inte optimal för spel.
Med bildförhållandet 16:10  ryms det lite mer på höjden och det är en verkligt bra egenskap.

För spel, foto/video redigering har jag som huvudskärm Gigabyte Aorus F127Q 27" 2560x1440 (16:9) @165Hz med FreeSync Premium och den har mycket bra färgåtergivning och dessutom är den snabb. Jag blev dock tvungen att uppgradera dess firmware pga. den låste sig till lägre upplösning av vissa DX12 spel över 120Hz och bara om den var ansluten via DisplayPort ej HDMI, men sen blev det bra.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Flyfisherman said:

Största problemet verkar vara "ghosting" dvs att det blir en eftersläpning av tidigare visad bild och tydligen så kommer ofta dessa bildskärmar med en knapp för "refresh", som måste användas frekvent.

Quote

Even the mouse cursor might become unusable if you are a fast mover.

Fast jag tycker att författaren av artikeln du länkade till har missuppfattat syftet med e-ink skärm om han tycker att man ska rejsa med muspekaren på skärmen. Han skriver att skärmen kan fungera som sekundär skärm för att läsa på. Och programkod är ju text, muspekare är inte text, alltså ska man inte använda muspekare på den. Om man använder textredigerare som VIM eller Emacs, som kan köras helt och hållet i text-läge utan "smooth scrolling" och liknande funktioner så bör det bete sig ungefär som en e-boksläsare. Och då bör man inte uppleva eftersläpning speciellt mycket antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...