Gå till innehåll

Texteffekter i LibreOffice


Hanna O

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har Libre Office på min dator och där finns det ett alternativ som heter Fontwork och som ska vara något motsvarande som Wordart i en dator med Microsoft Office. Nu undrar jag om man måste uppdatera det på något sätt för att det ska fungera. Jag kan välja bland de olika textalternativen, men inte skriva egen text och få den i något av de formaten. Vad är det för fel? 

Redigerad av Hanna O
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan bekräfta detta. Det går att infoga ett Fontwork-objekt men det går inte att redigera den, eller ens klicka så att den blir markerad. Har version 6.4.7.2 för Linux.

Ska testa nyare version - återkommer oavsett resultat.

**

Nej det fungerar lika uselt i version 7.3.4

**

Med Textmaker som ingår i FreeOffice kan man infoga motsvarigheten TextArt-objekt

Redigerad av Mikael63
FreeOffice
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Mikael63 sade:

Det är inte bara Fontwork-objekt som inte går att redigera. Även andra insatta objekt tycks förbli låsta.

onlyoffice finns TextArt.

Det var synd. Vart ska jag då vända mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hanna O! Version 7.3.4, som Mikael63 testade, är den allra senaste versionen. Själv har jag fortfarande versionen före, dvs v. 7.2.7.2(x64) eftersom den versionen är väl beprövad. Vilken version av LibreOffice har du? Jag har aldrig använt Fontwork men här står det hur man ska göra https://help.libreoffice.org/6.1/sv/text/shared/guide/fontwork.html  Som du ser gäller instruktionerna version 6.1 men instruktionerna kanske även gäller din version. Är det de instruktionerna du följt? När jag i v.7.2 följde instruktionen "Visa > Verktygsrader > Fontwork" fick jag genast upp Fontwork-verktygsraden under mitt dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

När jag i v.7.2 följde instruktionen "Visa > Verktygsrader > Fontwork" fick jag genast upp Fontwork-verktygsraden under mitt dokument.

Ja det fungerar men sedan då?

Kan du välja en av dessa stilar och sedan redigera dess text så att det står alltomwindows där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I LibreOffice Draw version 6.2.3.2 lyckades jag ändra texten så här efter att ha valt en "fontwork" och fått den texten omgiven av små punkter i hörnen:

  1. Infoga-menyn - Textruta
  2. Då kommer texten Fontwork upp i vanlig stil ovanpå "fontwork".
  3. Sudda bort den med bakåt-pilen och skriv in önskad text, t ex Grattis!
  4. Klicka någonstans på sidan.
  5. Så ser det ut så här:

1104385055_Skrmklipp.png.696902adff56dabff44b792642cbf2f0.png

Verkar fungera likadant i Writer.

Hittade det genom att i Draw leta reda på vad F2 är för tangentbordsgenväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver tydligen göra så här:

Starta Writer och skapa ett nytt dokument.
Spara det.
Avsluta Writer.
Öppna dokumentet på nytt.
Infoga Fontwork.

fungerar det att redigera Fontwork

 

Ja, eller installera en annan gratis kontorssvit/ordbehandlare som inte behöver denna "handpåläggning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mikael63 sade:

Man behöver tydligen göra så här:

Starta Writer och skapa ett nytt dokument.
Spara det.
Avsluta Writer.
Öppna dokumentet på nytt.
Infoga Fontwork.

fungerar det att redigera Fontwork

Någon sådan omväg behövde jag inte göra i min gamla Writer utan det var en nystartad Writer och med den tomma sida som då kommer upp.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...