Gå till innehåll

Vilken dator ska jag välja


Recommended Posts

Har en fråga, om jag behöver en ny dator för enkla behov. Skriva (Word) men inte nödvändigtvis, surfa,.
 

En laptop på 17” vilket billigt alternativ ska jag välja? 


Eller en större padda. 

Tittade på Chrome Book, men ser att man. Exempelvis inte kan skriva dokument på den annat än ”online”? 
 

Jag tittar inte på filmer eller spelar inte. Utan bara basics. Har kikat lite på Webb-hallen och Netonnet. Några rekommendationer? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga är ju, vad är billigt i det här fallet. Vi vet inte din budget. Men baserat på Thirteens sökning så skulle jag nog våga mig på den där Acern. Jag har haft Acer, bra support, inte lika bra hårdvara som Asus. Men jag har flera släktingar som har Acer och deras laptop har hållit i flera år. Många år mer än vad jag trodde det skulle hålla i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Thirteen sade:

Gjorde en hastig filtrering på Prisjakt https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?r_11288=8-8&r_197=2022-2022&r_4461=17-17.51&sort=price Någon mer får gärna kolla den här filtreringen...

Var medveten om att 17" inte är så vanligt förekommande format i dag som det har varit. Därför är utbudet lite begränsat.

Den ser jättebra ut!Så jag köper den tror jag. Hade tänkt mellan just 3-5 tusen. 
Vad är idag motsvarigheten till 17”?
Har alltid tyckt att 17” har passat. Det är naturligtvis inte ett måste, främst inte heller om det är stora prisskillnader. Sedan vill jag gärna  veta vad exempelvis Asus Chromebook Flip 14 CX3400FMA-E10020 14" i3-1110G4 (Gen 11) 8GB RAM 128GB SSD är för skillnad gällande att täcka mina basbehov? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Har en fråga, om jag behöver en ny dator för enkla behov. Skriva (Word) men inte nödvändigtvis, surfa,.
 

En laptop på 17” vilket billigt alternativ ska jag välja? 


Eller en större padda. 

Tittade på Chrome Book, men ser att man. Exempelvis inte kan skriva dokument på den annat än ”online”? 
 

Jag tittar inte på filmer eller spelar inte. Utan bara basics. Har kikat lite på Webb-hallen och Netonnet. Några rekommendationer? 

Några frågor kommer ju då, är du ute efter platta "android" , eller bärbar med Windows?

Ska du ha den stationerad eller kunna bära omkring? En 17 tum bärbar att kånka runt med, brukar bli stort och tungt?

Bärbar med Chromebok, då får du ett nytt operativ, har aldrig testat, så jag kan inte dom största skillnaderna mot Windows.

Men med dom "krav" du har, så fungerar dom första tre inom din prisklass på länken som Thirteen tipsar om.

Men jag själv brukar kolla skärmen också, vill jag ha matt eller blank skärmyta?
Färg på tangentbord? Fel färg på tangenterna kan göra att texten på tangenterna flyter ihop med tangentfärgen, om man kanske har sådana problem.

Du får försöka göra ett besök fysiskt i en butik och kolla lite först kanske, skickar man bara efter, kan man kanske behöva returnera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, //gästen sade:

Bärbar med Chromebok, då får du ett nytt operativ, har aldrig testat, så jag kan inte dom största skillnaderna mot Windows.

Man kan väl säga att operativsystemet i praktiken endast är en webbläsare och att man i hög grad är beroende av en internetuppkoppling men jag kan ha fel där.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17" stor skärm är alltid trevligt. Du får plats med mer på skärmen och kan ha ikoner i en mindre storlek. Nackdelen är, som nämnt, att den inte blir lika portabel som en dator med mindre skärm.

Väljer du en Windowsbaserad dator föreslår jag att du väljer en som har en disk som är minst 250GB stor. Det finns alltid något man vill spara, även om det rör sig om en kortare period. En 250GB stor disk brukar ha runt 150GB ledigt utrymme när Windows är installerat och företaget som tillverkat datorn avsatt utrymme för återställning. Det räcker till för att spara lite under en kortare period.

Om du skall ha den till Word och surf behöver du ingen direkt prestanda på processorn och 4GB minne fungerar. 8GB ger lite mer utrymme för många öppna program utan att sänka datorn. Mer än 8GB behöver du inte.

När jag kikar igenom Thirteens lista hamnar jag spontant på denna:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5315193

Den väger 1,7kg, har en disk på 256GB, minne på 8GB, nätverkskort för trådlös uppkoppling som stöder Wi-fi 5 (Wlan ac) och IPS-skärm.

Processorn är en enklare modell som klarar sig bra med det du ämnar använda datorn till. Priset är bra.

Notera att det är ett förslag utifrån en snabb spontan titt.

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Thirteen sade:

”Bara” 15,6” till trotts så känns Asus laptopen mycket mer intressant till det priset!

Datorer med allt för enkla processorer tenderar att inte åldras med värdighet.

 

pc skärmklipp.PNG

Då slår vi till på den då. Men tänker ändå att storleksmässigt så är 17” så mycket mer. Anser du att kvaliteten skiljer väldigt mycket på dom modellerna? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, X-Men sade:

17" stor skärm är alltid trevligt. Du får plats med mer på skärmen ...

 

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men tänker ändå att storleksmässigt så är 17” så mycket mer.

Att välja antal tum utan att också titta på antal pixlar kan göra en besviken efter ett köp.

Om en 17" skärm inte har fler pixlar än t ex en 15" så får man inte plats med mer information, fler ikoner, m m. Texten blir bara större, vilket förstås kan vara bra, om synen börjat vackla. Men har man ställt skalan till t ex 125 %, för att texten annars blir för liten, så kan man köpa en större skärm med samma antal pixlar och då välja 100 %. Då kan man få plats med mer information på skärmen med ungefär samma storlek på text och ikoner som tidigare (men beror förstås på antal tum som de olika skärmarna har).

"Storlek kommenteras ofta i samband med köp av bildskärmar, men antal pixlar och den upplösning man får verkar man glömma (pixlar per längdenhet)."
Test: Färgstark Asus-skärm med mycket rörlighet - Nyheter från PC för Alla - Eforum (idg.se)

Se också resten av tråden.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ChristerE sade:

 

Att välja antal tum utan att också titta på antal pixlar kan göra en besviken efter ett köp.

Om en 17" skärm inte har fler pixlar än t ex en 15" så får man inte plats med mer information, fler ikoner, m m

Nja, det där är ju en sanning med modifikation!

I Windows kan man välja storlek på sina ikoner. En liten skärm kan kräva att ikonerna skall vara stora för att de skall vara "läsbara". En stor skärm innebär att man kan välja medium eller liten storlek på ikonerna. Det oavsett hur många pixlar som fyller skärmen.

Således tillåter en skärm på 17", med samma antal pixlar som en skärm på 15", fler ikoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Då slår vi till på den då. Men tänker ändå att storleksmässigt så är 17” så mycket mer. Anser du att kvaliteten skiljer väldigt mycket på dom modellerna? 

För att kunna svara på frågan behöver jag veta vilken dator med 17" skärm det gäller.
I tråden kan jag bara se "den slår jag till på" men inte vilken i den lista Thirteen länkat till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, X-Men sade:

Fick aldrig till det med dubbla citat via surfplattan, tyvärr.
Det här är kopplat till föregående inlägg.

Denna

Acer Aspire 3 NX.A6TED.00L 17,3" Celeron N4500 8GB RAM 256GB SSD

https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?r_11288=8-8&r_197=2022-2022&r_4461=17-17.51&sort=price

Kontra denna:

Asus VivoBook 15 X512FA-BQ1770T

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5315193

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Denna

Acer Aspire 3 NX.A6TED.00L 17,3" Celeron N4500 8GB RAM 256GB SSD

https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?r_11288=8-8&r_197=2022-2022&r_4461=17-17.51&sort=price

Kontra denna:

Asus VivoBook 15 X512FA-BQ1770T

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5315193

För att vara säker på att det är rätt dator (länken ovan för Acer går till samma långa lista som Thirteen lagt in) som avses, är det här rätt Acer?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6002765

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Den borde räcka åt dig, om du håller dig till dina uppgivna sur/datorvanor, dock är jag skeptisk till den lilla hårddisken, med tanke på att den behöver uppdatera Windows då och då, så kommer den relativt snabbt fyllas på. Vill du sedan ändå installera några program, så blir det till slut mindre och mindre plats på hdd. Min personliga åsikt är att man inte bör ha mindre hårddisk än 512 GB, oavsett storlek på datorn. Man bör också kunna öka minneskapaciteten, beroende på vad man använder datorn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, //gästen sade:

Den borde räcka åt dig, om du håller dig till dina uppgivna sur/datorvanor, dock är jag skeptisk till den lilla hårddisken, med tanke på att den behöver uppdatera Windows då och då, så kommer den relativt snabbt fyllas på. Vill du sedan ändå installera några program, så blir det till slut mindre och mindre plats på hdd. Min personliga åsikt är att man inte bör ha mindre hårddisk än 512 GB, oavsett storlek på datorn. Man bör också kunna öka minneskapaciteten, beroende på vad man använder datorn till.

Datorn jag använder nu har 256 GB SSD, den är 3 år gammal och hälften av utrymmet är fortfarande ledigt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Nja, det där är ju en sanning med modifikation!

I Windows kan man välja storlek på sina ikoner. En liten skärm kan kräva att ikonerna skall vara stora för att de skall vara "läsbara". En stor skärm innebär att man kan välja medium eller liten storlek på ikonerna. Det oavsett hur många pixlar som fyller skärmen.

Således tillåter en skärm på 17", med samma antal pixlar som en skärm på 15", fler ikoner.

Stämmer när det gäller just ikoner på Skrivbordet. Men den inställningen gäller väl inte mappfönster/Utforskaren, fönster för diverse program och Inställningar, m m.

Som jag ser det väljer man först storlek på skärmen och antal pixlar den ska ha, d v s vilken upplösning man önskar. Sen kan man ändra skala i Inställningar ifall upplösningen blev för hög (antal pixlar per längdenhet), tvärtom går inte att göra (se information och länken i mitt förra inlägg.). På det kan man sen ändra ikonernas storlek på Skrivbordet. (För min del är visningen av Skrivbordsikoner avstängd.)
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Har du kollat antal pixlar den skärmen har? 1600 x 900 på en 17,3" skärm, i mina ögon en väldigt låg upplösning (antal pixlar per längdenhet). Men givetvis helt okej om det är ett medvetet val.

Upprepar citat och länk från mitt första inlägg här i tråden, ifall du inte läst den tråden (från eForum).
"Storlek kommenteras ofta i samband med köp av bildskärmar, men antal pixlar och den upplösning man får verkar man glömma (pixlar per längdenhet)."
Test: Färgstark Asus-skärm med mycket rörlighet - Nyheter från PC för Alla - Eforum (idg.se)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...