Gå till innehåll

Windows update (KB5015814) vill inte installeras


Talisman
Gå till lösning Löst av Talisman,

Recommended Posts

Hejsan jag har problem med en uppdatering (KB5015814) får felkod Installationsfel - 0x80073701

Jag har provat vissa lösningar men hjälper inte felet kvarstår. Är det fler som har detta fel med denna kumulativa uppdatering? De andra gick som smort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat de två sista alternativen Double-click Background Intelligent Transfer Service.
If the Startup status lists Stopped, click Start and then click OK. If the status is Running, right click then select Restart

Double-click Windows Update.
If the Startup status lists Stopped, click Start and then click OK. If the status is Running, right click then select Restart

Men de andra har jag redan fixat men ingen hjälper. sedan blir det endast lösningar för dem som fick problem efter denna uppdatering men så långt hinner inte jag ....

Man får vänta å se om Microsoft kommer med en fixpatch...Tack ändå för hjäpen Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat detta?

1. Välj startknappen och skriv cmd

2. Högerklicka eller håll ned på Kommandotolken och välj Kör som administratör.

3. Om dialogrutan för User Access Control (UAC) visas för Windows Kommandotolken och det står "Tillåter du att den här appen får göra ändringar på enheten?" väljer du Ja.

4.Skriv eller kopiera och klistra in följande kommando i kommandotolksfönstret:
dism /online /cleanup-image /startcomponentcleanup

4. Vänta tills kommandot har slutförts.

5. Starta om enheten.

6. Sök efter uppdateringar igen.

Källa: När du försöker installera uppdateringar från Windows Update kan du få meddelandet "Uppdateringarna misslyckades. Det uppstod problem under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare" med felen: 0x80073701 och 0x800f0988 (microsoft.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem i en av mina datorer med denna uppdatering, kunde gå nån dag och sen installeras själv 3 gånger. Provade även att hämta filen och installerade, samma problem.

Såg att denna uppdatering tog 3Gb från C: och började fundera

Lösningen i mitt fall var att avinstallera KB5015814 och körde sen ccleaner. Sen hämtade jag den via windows update.

Nu fungerar det 100% samt 2GB tillgodo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-17 at 10:28, Andreas Stenhall sade:

Har du testat detta?

1. Välj startknappen och skriv cmd

2. Högerklicka eller håll ned på Kommandotolken och välj Kör som administratör.

3. Om dialogrutan för User Access Control (UAC) visas för Windows Kommandotolken och det står "Tillåter du att den här appen får göra ändringar på enheten?" väljer du Ja.

4.Skriv eller kopiera och klistra in följande kommando i kommandotolksfönstret:
dism /online /cleanup-image /startcomponentcleanup

4. Vänta tills kommandot har slutförts.

5. Starta om enheten.

6. Sök efter uppdateringar igen.

Källa: När du försöker installera uppdateringar från Windows Update kan du få meddelandet "Uppdateringarna misslyckades. Det uppstod problem under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare" med felen: 0x80073701 och 0x800f0988 (microsoft.com)

 

Tack för tipset men samma problem, installationen misslyckades..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-18 at 21:32, IT doktorn sade:

Jag har haft problem i en av mina datorer med denna uppdatering, kunde gå nån dag och sen installeras själv 3 gånger. Provade även att hämta filen och installerade, samma problem.

Såg att denna uppdatering tog 3Gb från C: och började fundera

Lösningen i mitt fall var att avinstallera KB5015814 och körde sen ccleaner. Sen hämtade jag den via windows update.

Nu fungerar det 100% samt 2GB tillgodo.

Tack för tips men den vill inte installeras överhuvudtaget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Talisman sade:

ska prova det ...

Hittade problem

Identifieringsinformation

6

Sök efter Windows-uppdateringsproblem

Identifierat

Identifierar problem som relaterar till Windows-uppdateringar.

Åtgärda Windows-uppdateringsproblem

Slutfört

Åtgärdar vanliga Windows-uppdateringsproblem.

WaaSMedicService

Problem åtgärdades av:DynamicProtectionPlugin

5

Tjänstregistrering saknas eller är skadad

Löst

Återställ tjänstregistrering

Slutfört

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Talisman sade:

Hittade problem

Identifieringsinformation

6

Sök efter Windows-uppdateringsproblem

Identifierat

Identifierar problem som relaterar till Windows-uppdateringar.

Åtgärda Windows-uppdateringsproblem

Slutfört

Åtgärdar vanliga Windows-uppdateringsproblem.

WaaSMedicService

Problem åtgärdades av:DynamicProtectionPlugin

5

Tjänstregistrering saknas eller är skadad

Löst

Återställ tjänstregistrering

Slutfört

Nu försvann (KB5015814) Men fickm jag en ny uppdatering KB 5015882 den ville inte heller ...blir galen snart

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Talisman sade:

Nu försvann (KB5015814) Men fick jag en ny uppdatering KB 5015882 den ville inte heller ...blir galen snart

Men den gick att kryssa bort  så nu helt plötsligt så finns det inga uppdateringar och den tidigare (KB5015814) finns inte längre så allt är uppdaterat o grönbockat helt plötsligt....:wacko: Tack för hjälpen iallafall Cecilia och ni andra..följetongen återkommer möjligtvis :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera att du provar detta program https://privazer.com/sv/

Välj dom föreslagna inställningar som är i bockade i detta program. Programmet rensar bort mycket skit och gamla rester av Windows update filer som skett under åren. Samt att du får en fräschare dator på köpet och renare system.

Programmet har Svenska menyer och är mycket lätt att använda, använder detta själv och kan bara rekommendera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-25 at 11:55, IT doktorn sade:

Skulle rekommendera att du provar detta program https://privazer.com/sv/

Välj dom föreslagna inställningar som är i bockade i detta program. Programmet rensar bort mycket skit och gamla rester av Windows update filer som skett under åren. Samt att du får en fräschare dator på köpet och renare system.

Programmet har Svenska menyer och är mycket lätt att använda, använder detta själv och kan bara rekommendera detta.

Det hjälpte inte datorn blev iallafall renare, men tog hem ett verktyg wushowhide.diagcab o dolde denna jobbiga uppdateringen så länge sen i augusti får vi se om de större vill uppdateras, Netframework3.5-4.8 installerades utan problem men inte den tidigare (KB5015814) därför så valde jag att dölja den för framtida uppdatering.

Tack ändå IT doktorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet kan även bero på att du kanske har ett patchat Windows 11 system mot en äldre dator som ej stöder TPM o.s.v? Dvs att din dator ej stöder senaste kraven kontra Original Windows 11. Felet kan bero på mycket annat och blir det inte bättre efter Augusti uppdatering, så kanske bästa lösningen är att göra en ny installation av Windows 11.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, IT doktorn sade:

Felet kan även bero på att du kanske har ett patchat Windows 11 system mot en äldre dator som ej stöder TPM o.s.v? Dvs att din dator ej stöder senaste kraven kontra Original Windows 11. Felet kan bero på mycket annat och blir det inte bättre efter Augusti uppdatering, så kanske bästa lösningen är att göra en ny installation av Windows 11.

TPM är fixat innan Windows 11 installation bökade med det efter en koll av vad som krävdes av datorn för att få Windows 11 installerad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en backup på ditt system eller spara det du vill behålla. Kör en ny installation om du har möjlighet. Har du kört uppgradering från Windows 10? Bäst att göra en helt ren installation av Windows 11 ej via Windows update från 10:an. Det är snabbt gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...