Hans Peter Posted July 18, 2022 Posted July 18, 2022 (edited) Min bedagade (2014) laptop Dell Inspiron 15 (3521) har fått spader. Rätt vad det är går det inte att skriva från tangentbordet. Jag löser det genom att starta om datorn. Men så kan jag inte ha det. Jag har försökt uppdatera drivrutinerna för tangentbordet, men Windows nöjer sig med dem som finns. Finns det någon annan lösning? /hans peter Edited July 18, 2022 by Hans Peter Quote
Hans Peter Posted July 20, 2022 Author Posted July 20, 2022 On 2022-07-18 at 17:34, Cecilia sade: Kan du pröva med ett externt tangentbord? För att efterkomma din uppmaning, Cecilia, var jag tvungen att skaffa ett först. Nu väntar jag bara på att mitt ordinarie tangentbord behagar att inte fungera igen. Sen provar jag. /hans peter Quote
//gästen Posted July 20, 2022 Posted July 20, 2022 On 2022-07-18 at 14:49, Hans Peter sade: Min bedagade (2014) laptop Dell Inspiron 15 (3521) har fått spader. Rätt vad det är går det inte att skriva från tangentbordet. Jag löser det genom att starta om datorn. Men så kan jag inte ha det. Jag har försökt uppdatera drivrutinerna för tangentbordet, men Windows nöjer sig med dem som finns. Finns det någon annan lösning? /hans peter Gäller det alla tangenter, eller bara vissa tangenter? Quote
Hans Peter Posted July 20, 2022 Author Posted July 20, 2022 On 2022-07-18 at 17:34, Cecilia sade: Kan du pröva med ett externt tangentbord? För att efterkomma din uppmaning, Cecilia, var jag tvungen att skaffa ett först. Nu väntar jag bara på att mitt ordinarie tangentbord behagar att inte fungera igen. Sen provar jag. /hans peter Quote
Hans Peter Posted July 20, 2022 Author Posted July 20, 2022 47 minuter sedan, //gästen sade: Gäller det alla tangenter, eller bara vissa tangenter? Alla tangenter. 4 minuter sedan, Cecilia sade: Hur ofta brukar det inträffa? Ca 1 gång om dan. Men nu har det inte hänt på flera dar. /hans peter Quote
Cecilia Posted July 20, 2022 Posted July 20, 2022 20 minuter sedan, Hans Peter sade: Men nu har det inte hänt på flera dar. Gjorde du någon förändring eller liknande i datorn efter sista gången som problemet uppstod? Quote
//gästen Posted July 20, 2022 Posted July 20, 2022 (edited) Att jag frågar, beror på att jag har själv en gammal laptop med ett krånglande tangentbord, i mitt fall, är det kontaktblecket mellan tangentbordet och kretskortet i datorn som glappar, kanske något liknande fel hos dig, men ditt kanske bara glappar då och då?. Edited July 20, 2022 by //gästen Quote
Hans Peter Posted July 20, 2022 Author Posted July 20, 2022 29 minuter sedan, Cecilia sade: Gjorde du någon förändring eller liknande i datorn efter sista gången som problemet uppstod? Jag provade att det lösa USB-tangentbordet verkligen fungerade. Datorn gör ju då någon slags konfigurering. Efter provet drog jag ut sladden. Det var igår eftermiddag. Sen dess har det varit lugnt. Får se hur länge. /hans peter Quote
Hans Peter Posted July 20, 2022 Author Posted July 20, 2022 2 minuter sedan, Cecilia sade: Jag håller tummarna Låt oss hoppas att det hjälper. 1 Quote
Hans Peter Posted July 21, 2022 Author Posted July 21, 2022 Säg den glädje som varar beständigt. Nu är det slut på friden igen. Trådlöst tangentbord fungerar. Efter omstart fungerar också det ordinarie. Fler tips? /hans peter 1 Quote
Cecilia Posted July 21, 2022 Posted July 21, 2022 Kolla in Dells felsökningssida för tangentbord: https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000131432/keyboard-usage-and-troubleshooting-guide Du skrev att det är en Inspiron 15 3521 men det verkar vara en ny datormodell med tanke på att alla manualerna är från i år. Men om det stämmer så hämta drivrutinen Intel HID Event Filter Driver på sidan https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/product/inspiron-15-3521-laptop/drivers Ställ in valen så här: Så dyker rätt drivrutin upp nedanför. Installera den sen. Quote
Hans Peter Posted July 21, 2022 Author Posted July 21, 2022 Tack så mycket , det var ju en hel del. 3 timmar sedan, Cecilia sade: Kolla in Dells felsökningssida för tangentbord: https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000131432/keyboard-usage-and-troubleshooting-guide 1) Det har jag faktiskt missat. Skall göra det nästa gång som felet uppträder 3 timmar sedan, Cecilia sade: Men om det stämmer så hämta drivrutinen Intel HID Event Filter Driver på sidan https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/product/inspiron-15-3521-laptop/drivers 2) Dells SupporAssist har meddelat att min Inspiron 15 (3521) har alla drivrutiner som den behöver. Men jag vandrade trots detta i alla fall till Dells drivrutinssida och installerade en som fanns där daterad 2018. Men till min förvåning är mina två drivrutiner i Enhetshanteraren (till H|D Keyboard Device och till Standard PS/2 keyboard) fortfarande daterade 2006 (trots omstart). 3) Vad gäller Intel HID Event Filter Driver meddelar datorn: Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programvaran." Nu satsar jag på felsökningen enl. pkt 1). Tack, Cecilia! /hans peter Quote
//gästen Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Kolla om din Dell dator har ett Service tag-nummer? Då kan du kolla via denna sida och ange det nummer, så ska du få fram exakt dom drivrutiner som passar specifikt för just din Dell dator. https://www.dell.com/sv-se Välj Support och Support - Hem Detta verkar du ha gjort, kom också ihåg att din dator är gammal för att vara en dator, så det är inte alls säkert att Dell ger support på den längre, att dom håller alla viktiga drivrutiner uppdaterade. Quote
Hans Peter Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 Tack, //gästen! Åtskilliga supportsidor har jag besökt hos Dell utifrån mitt service tag-nummer och också sett att det ibland har stått Inspiron 3521 (End of Life). Vilket ju inte är speciellt upplyftande . Men den sidan som jag fick av dig har jag faktiskt inte varit på och det som stod där var ju inte heller så kul. Det enda jag undrar nu är varför Dell SupportAsisst låtsas som om det regnar och inte meddelar detta när man kör datoroptimeringsverktyget . Men det är en annan historia. Tack! /hans peter PS! Får se om felsökningen enl. pkt.1 i mitt tidigare inlägg fungerar när det är dags. Quote
Cecilia Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Att du inte längre har något serviceavtal med Dell betyder ju inte att det inte går att använda befintliga program som SupportAssist. Kan du hitta några drivrutiner till datorn på Dells supportsidor? Quote
Hans Peter Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 16 minuter sedan, Cecilia sade: Kan du hitta några drivrutiner till datorn på Dells supportsidor? Ja. Det försökte jag beskriva i mitt nästföregående inlägg. /hans peter Quote
Cecilia Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Förlåt, jag missade eller missförstod lite där. 20 timmar sedan, Hans Peter sade: Dells SupporAssist har meddelat att min Inspiron 15 (3521) har alla drivrutiner som den behöver. Men jag vandrade trots detta i alla fall till Dells drivrutinssida och installerade en som fanns där daterad 2018. Vad kallades den drivrutinen? Kan du länka till rätt drivrutinssida för den jag länkade till måste vara för en annan mycket nyare dator? Quote
Hans Peter Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 16 minuter sedan, Cecilia sade: Kan du länka till rätt drivrutinssida Den jag har varit på är https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/servicetag/0-YjUybzFJNUIxK3kzMmZsd2FybUl5UT090/drivers Och sedan Hitta en specifik drivrutin för din Inspiron 3521 (End of Life) manuellt Och sedan Operativsystem Windows 10, 64 bit Och sedan eller Jag har försökt att installera den här: , dock inte lyckats tydligen. Det är ju också svårt att övertyga en dator som säger : Jag har allt jag behöver. /hans peter Quote
Cecilia Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Det enda som finns för Mus, tangentbord och inmatningsenheter är drivrutiner för styrplattan (touchpad) så det är ju inte så konstigt att det inte händer något med tangentbordsdrivrutinen. Kan det ha med överhettning i datorn att göra? Den kanske svalnar lite inuti när du startar om den. Du skulle kunna se om Speccy kan visa hur varmt det är i datorn: https://www.ccleaner.com/speccy/download Gratisversionen räcker och se till att avbocka eventuella extraprogram under installationen (vet inte om de skickar med sånt). Quote
Hans Peter Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 Tack, Cecilia, du har naturligtvis alldeles rätt. Jag blandade ihop Namn och Kategori. Drivern för min touchpad är daterad 2018-09-19 medan den som Dell erbjuder är från 2018-11-20. Så något är i alla fall fel. Fast jag tror inte längre på att det är drivern överhuvudtaget. Så jag släpper det. Speccy har jag och väntar nu med spänning på att "mitt" fel skall uppstå igen. Dels för att kunna felsöka och dels för att kolla tempen. Tack! /hans peter Quote
Solution Hans Peter Posted August 11, 2022 Author Solution Posted August 11, 2022 Tack för frågan, Cecilia. Det svaret jag fick bedömde jag inte som anmärkningsvärt. Men när nu inte heller det lösa tangentbordet funkade när felet uppstod beslöt jag att skaffa en ny dator. (Men därom står det att läsa i en annan tråd ) /hans peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.