Jump to content

Tangentbordet fungerar inte ibland


Go to solution Solved by Hans Peter,

Recommended Posts

Posted (edited)

Min bedagade (2014) laptop Dell Inspiron 15 (3521) har fått spader. Rätt vad det är går det inte att skriva från tangentbordet. Jag löser det genom att starta om datorn. Men så kan jag inte ha det. Jag har försökt uppdatera drivrutinerna för tangentbordet, men Windows nöjer sig med dem som finns. Finns det någon annan lösning?

/hans peter

Edited by Hans Peter
Posted
On 2022-07-18 at 17:34, Cecilia sade:

Kan du pröva med ett externt tangentbord?

För att efterkomma din uppmaning, Cecilia,  var jag tvungen att skaffa ett först. Nu väntar jag bara på att mitt ordinarie tangentbord behagar att inte fungera igen. Sen provar jag.

/hans peter

Posted
On 2022-07-18 at 14:49, Hans Peter sade:

Min bedagade (2014) laptop Dell Inspiron 15 (3521) har fått spader. Rätt vad det är går det inte att skriva från tangentbordet. Jag löser det genom att starta om datorn. Men så kan jag inte ha det. Jag har försökt uppdatera drivrutinerna för tangentbordet, men Windows nöjer sig med dem som finns. Finns det någon annan lösning?

/hans peter

Gäller det alla tangenter, eller bara vissa tangenter?

Posted
On 2022-07-18 at 17:34, Cecilia sade:

Kan du pröva med ett externt tangentbord?

För att efterkomma din uppmaning, Cecilia,  var jag tvungen att skaffa ett först. Nu väntar jag bara på att mitt ordinarie tangentbord behagar att inte fungera igen. Sen provar jag.

/hans peter

Posted
47 minuter sedan, //gästen sade:

Gäller det alla tangenter, eller bara vissa tangenter?

Alla tangenter.

4 minuter sedan, Cecilia sade:

Hur ofta brukar det inträffa?

Ca 1 gång om dan. Men nu har det inte hänt på flera dar.

/hans peter

Posted
20 minuter sedan, Hans Peter sade:

Men nu har det inte hänt på flera dar.

Gjorde du någon förändring eller liknande i datorn efter sista gången som problemet uppstod?

Posted (edited)

Att jag frågar, beror på att jag har själv en gammal laptop med ett krånglande tangentbord, i mitt fall, är det kontaktblecket mellan tangentbordet och kretskortet i datorn som glappar, kanske något liknande fel hos dig, men ditt kanske bara glappar då och då?.

Edited by //gästen
Posted
29 minuter sedan, Cecilia sade:

Gjorde du någon förändring eller liknande i datorn efter sista gången som problemet uppstod?

Jag provade att det lösa USB-tangentbordet verkligen fungerade. Datorn gör ju då någon slags konfigurering. Efter provet drog jag ut sladden. Det var igår eftermiddag. Sen dess har det varit lugnt. Får se hur länge.

/hans peter

Posted

Kolla in Dells felsökningssida för tangentbord: https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000131432/keyboard-usage-and-troubleshooting-guide

Du skrev att det är en Inspiron 15 3521 men det verkar vara en ny datormodell med tanke på att alla manualerna är från i år.

Men om det stämmer så hämta drivrutinen Intel HID Event Filter Driver på sidan https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/product/inspiron-15-3521-laptop/drivers

Ställ in valen så här:

image.thumb.png.306564ffa1a3d9e329b7b62b1dfd1c14.png

Så dyker rätt drivrutin upp nedanför.

Installera den sen.

Posted

Tack så mycket , det var ju en hel del.

3 timmar sedan, Cecilia sade:

1) Det har jag faktiskt missat. Skall göra det nästa gång som felet uppträder

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Men om det stämmer så hämta drivrutinen Intel HID Event Filter Driver på sidan https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/product/inspiron-15-3521-laptop/drivers

2) Dells SupporAssist har meddelat att min Inspiron 15 (3521) har alla drivrutiner som den behöver.  Men jag vandrade trots detta i alla fall till Dells drivrutinssida och installerade en som fanns där daterad 2018. Men till min förvåning är mina två drivrutiner i Enhetshanteraren (till H|D Keyboard Device och till Standard PS/2 keyboard) fortfarande daterade 2006 (trots omstart).

3) Vad gäller Intel HID Event Filter Driver meddelar datorn: Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programvaran." 

Nu satsar jag på felsökningen enl. pkt 1). 

Tack, Cecilia!

/hans peter

 

Posted

Kolla om din Dell dator har ett Service tag-nummer?

Då kan du kolla via denna sida och ange det nummer, så ska du få fram exakt dom drivrutiner som passar specifikt för just din Dell dator.

https://www.dell.com/sv-se

Välj Support och Support - Hem

 

Detta verkar du ha gjort, kom också ihåg att din dator är gammal för att vara en dator, så det är inte alls säkert att Dell ger support på den längre, att dom håller alla viktiga drivrutiner uppdaterade.

Posted

Tack, //gästen!

Åtskilliga supportsidor har jag besökt hos Dell utifrån mitt service tag-nummer och också sett att det ibland har stått Inspiron 3521 (End of Life). Vilket ju inte är speciellt upplyftande :(. Men den sidan som jag fick av dig har jag faktiskt inte varit på och det som stod där var ju inte heller så kul.image.png.7e8df1a353ca94c47cdf00a1f2e0001e.png 

Det enda jag undrar nu är varför Dell SupportAsisst låtsas som om det regnar och inte meddelar detta när man kör datoroptimeringsverktyget

image.png.315b46a7f5f2e47fdf9cb244090290ba.png.

Men det är en annan historia.

Tack!

/hans peter

PS! Får se om felsökningen enl. pkt.1 i  mitt tidigare inlägg fungerar när det är dags.

 

Posted

Att du inte längre har något serviceavtal med Dell betyder ju inte att det inte går att använda befintliga program som SupportAssist.

Kan du hitta några drivrutiner till datorn på Dells supportsidor?

Posted
16 minuter sedan, Cecilia sade:

Kan du hitta några drivrutiner till datorn på Dells supportsidor?

Ja. Det försökte jag beskriva i mitt nästföregående inlägg. :)

/hans peter

Posted

Förlåt, jag missade eller missförstod lite där.

20 timmar sedan, Hans Peter sade:

Dells SupporAssist har meddelat att min Inspiron 15 (3521) har alla drivrutiner som den behöver.  Men jag vandrade trots detta i alla fall till Dells drivrutinssida och installerade en som fanns där daterad 2018.

Vad kallades den drivrutinen?
Kan du länka till rätt drivrutinssida för den jag länkade till måste vara för en annan mycket nyare dator?

Posted
16 minuter sedan, Cecilia sade:

Kan du länka till rätt drivrutinssida 

Den jag har varit på är https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/servicetag/0-YjUybzFJNUIxK3kzMmZsd2FybUl5UT090/drivers

Och sedan Hitta en specifik drivrutin för din Inspiron 3521 (End of Life) manuellt

Och sedan Operativsystem Windows 10, 64 bit

Och sedan image.png.747feab9efc32d0367bb5b7771eecfe3.png  eller image.png.b0d90e9898da1ae4b23bc67d42a24937.png

Jag har försökt att installera den här: image.png.650f675e11c7bc9d4b8ed9054430a093.png, dock inte lyckats tydligen. Det är ju också svårt att övertyga en dator som säger : Jag har allt jag behöver. :D

/hans peter 

 

 

Posted

Det enda som finns för Mus, tangentbord och inmatningsenheter är drivrutiner för styrplattan (touchpad) så det är ju inte så konstigt att det inte händer något med tangentbordsdrivrutinen.

Kan det ha med överhettning i datorn att göra?
Den kanske svalnar lite inuti när du startar om den. Du skulle kunna se om Speccy kan visa hur varmt det är i datorn: https://www.ccleaner.com/speccy/download

Gratisversionen räcker och se till att avbocka eventuella extraprogram under installationen (vet inte om de skickar med sånt).

Posted

Tack, Cecilia, du har naturligtvis alldeles rätt. Jag blandade ihop Namn och Kategori. Drivern för min touchpad är daterad 2018-09-19 medan den som Dell erbjuder är från 2018-11-20. Så något är i alla fall fel. Fast jag tror inte längre på att det är drivern överhuvudtaget. Så jag släpper det.

Speccy har jag och väntar nu med spänning på att "mitt" fel skall uppstå igen. Dels för att kunna felsöka och dels för att kolla tempen.

Tack!

/hans peter

  • 3 weeks later...
  • Solution
Posted

Tack för frågan, Cecilia. Det svaret jag fick bedömde jag inte som anmärkningsvärt. Men när nu inte heller det lösa tangentbordet funkade när felet uppstod beslöt jag att skaffa en ny dator. (Men därom står det att läsa i en annan tråd :D)

/hans peter

Skärmklipp.JPG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...