Gå till innehåll

Skriva ut stora bilder i paint


Nalgene

Recommended Posts

Hej, jag har en udda och kanske svår fråga. Jag har en bild på datorn som jag vill skriva ut och ha som tavla, men min skrivare kan bara skriva ut A4. Det går att lägga in bilden i paint och därefter skriva ut den i delar och sedan sätta ihop allt till en enda stor. Problemet är att jag inte har någon aning om hur många sidor den kan vara innan bilden blir grynig/ suddig.

Bilden är 2457x1614 och filen är 493kb. Jag chansar på att bifoga bilden och hoppas att jag inte får någon "copystrilke" eller liknande. Kanske kan bilden vara till hjälp.

 

Tacksam för hjälp.

Wings Of Love.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Thirteen sade:

Tack så mycket för dem länkarna. Tyvärr har jag mycket svårt för matte och siffror överhuvud taget, så dem tabellerna som fanns på ena sidan du länkade till säger mig inget.. det kunde lika gärna stå på grekiska för min del :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Nalgene said:

roblemet är att jag inte har någon aning om hur många sidor den kan vara innan bilden blir grynig/ suddig.

Disclaimer: Jag pysslade med tryck och tryck-media 1995-1996 typ, så jag går helt och hållet på minne från då och jag har inte pysslat med detta sen dess.

Är det en jpg bild du försöker skriva ut? Du har inget original i tiff-format eller så? Din skrivare har något som kallas DPI (dots per inch, punkter per tum tror jag det är på svenska), vet du vilket värde det är?

Normalt när man skapar ett dokument i Photoshop så anger man vilket DPI man kommer vilja skriva ut/trycka i, men jag tror inte denna information sparas med jpg. Om din jpg har en DPI på 96 vilket jag tror är standard för jpg så är din bild cirka 25 tum bred, vilket blir ungefär 63cm.

Men eftersom din skrivare har ett annat DPI värde så har jag nu helt glömt exakt hur bildens DPI översätts till skrivarens. Men eftersom skrivaren inte kan skapa detaljer/pixlar som inte finns i bilden så säger vi att 96 punkter per tum för att göra det enkelt för oss. Och du vill hitta hur stort du kan skriva ut och behålla ok kvalite, låt oss inte gå över dubbelt så stort som bilden verkar vara

Då kanske det blir antalet pixlar i bilden, 2457 delat med 96 pixlar per tum gånger två och det blir cirka 50 tum som blir cirka 1270mm. Ett A4 är 297mm i stående format, vi skriver ut liggande format och då bör det bli 1270mm / 297mm och det blir 4,2, så fem ark på bredden. Sen kan du göra samma för att ta reda på hur många ark det blir på höjden.

MEN! återigen, det här är en vild chansning från någon jag gjorde under några år för jättelänge sedan, plus att vi inte vet DPI för varken bild eller skrivare, vi är inte säkra på hur bilden översätts från dator till skrivare när det gäller upplösning. Plus att jpg är inte ett bra format för utskrifter. 

Men någon för jättegärna dubbelkolla mina tankar, för att jag skulle kommit ihåg allt det här sedan 1996 verkar ju omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Nalgene sade:

Problemet är att jag inte har någon aning om hur många sidor den kan vara innan bilden blir grynig/ suddig.

Bilden är 2457x1614 och filen är 493kb ...

Följer du "Största storlek i tryck - En enkel tumregel ..." från Åhus tryckeri, som Thirteen länkat till, så delar du bildens antal pixlar med 10 så får du storleken i antal millimeter som den kan skrivas ut i utan att bli för pixlig. Din bild kan då bli ca 246 x 161 mm (ca 25 x 16 cm). En A4 är 29,7 x 21 cm (liggande, som bilden).


Sen handlar det ju om betraktnings-/läsavstånd. För en bok är det ca 40-50 cm, tittar du på en tavla (bild) på väggen så står du kanske en meter eller mer ifrån den. Då kan du göra bilden större utan att du kommer att se de enskilda bildpunkterna. Fast syns förstås när man går närmare.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 timmar sedan, _.M sade:

Om din jpg har en DPI på 96 vilket jag tror är standard för jpg så är din bild cirka 25 tum bred, vilket blir ungefär 63cm.

Bilden i en fil har ingen upplösning, den innehåller endast ett antal pixlar, horisontellt och vertikalt. En upplösning (antal pixlar per längdenhet) kan beräknas först när bilden skrivs ut eller trycks, och det finns en "fysisk" storlek som den får. Bildfiler kan innehålla ett värde för hur stor den förväntas vara, och då kan en upplösning beräknas, men den upplösningen är bara "tänkt" och förändras om bilden skrivs ut i en annan storlek.

I lathunden från Åhus Tryckeri, som Thirteen länkade till, står det "En normal bild som visas på en webbsida håller oftast 72dpi i upplösning". Men det är en myt.

"72 dpi/ppi är bara trams
Det här förvånar alla som har en tydlig bild av att webbilder ska sparas med en viss upplösning. Det finns nämligen många felaktiga råd, även från i övrigt kunniga personer. Men du kan alltså vila helt trygg i att det bara är nonsens.

Den vanligaste myten är att webbilder ska ha 72 dpi/ppi. I den här kortfilmen berättar jag vad den konstiga siffran kommer ifrån:"
Få koll på upplösning, dpi och ppi » Foto från Moderskeppet

Redigerad av ChristerE
Flyttade ett kommatecken som hamnat fel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...