Gå till innehåll

Skräppost i mobilen


kiwi01

Recommended Posts

Bläddrade lite i Youtube då ett meddelande (annons) dök upp:

” 6218 skräpmeddelanden hittade på din telefon
Städa
Hämta Dwen Cleaner, renare för stora filer.”


Appen Dwen Cleaner finns att hämta i Play Butik.
Om denna anges ”Professionell app för att snabbt rensa skräp och ta tillbaka utrymme.”

Jag är frestad att använda det då jag vid flera tillfällen på sistone fått varningar om att utrymmet håller på att ta slut. Om nu utrymme finns för ytterligare en app??

Det är bara det att jag har svårt att tro att det finns 6218 skräppost i min mobil.

Är alla appar i Play Butik kontrollerade och seriösa?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kontrollerade i en eller annan form är de väl normalt men däremot finns det ju meningslösa appar som bara finns för att generera reklamintäkter för den som står bakom appen.

Det är nog bättre att följa Googles råd: https://support.google.com/android/answer/7431795?hl=sv

och https://www.howtogeek.com/206591/HOW-TO-SEE-WHATS-TAKING-UP-SPACE-ON-YOUR-ANDROID-DEVICE/

Redigerad av Cecilia
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det ger egentligen inte svar på frågan jag ställde. Men jag skippar den frågan och koncentrerar mig på frågan som jag ändå har varit på väg att ställa. 

Jag kikade som hastigast på länk 2 som handlar om något jag ständigt har hållit på med, nämligen enhetsvård och de olika delarna av det. 


Härom veckan fick jag varning om att Galleriet höll på att bli fullt. När jag öppnade det, var alla foton bockade, för papperskorg förmodar jag. 
Vad är det då för vits med att skaffa ett extra minneskort med stor kapacitet om man ser inte kan titta på dem i galleriet? 

Jag har 3 egeninstallerade appar som är absolut nödvändiga. Sen finns det en mängd appar som jag aldrig använder men de följde ju med mobilen och kan inte avinstalleras. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du någon slags molntjänst för extra lagring? Jag har exempelvis OneDrive för mina fotografier och på så vis behöver jag inte extra minneskort i mobilen. Är foton uppladdade på OneDrive så kan jag plocka bort dom från mobil, men kan titta på dem via OneDrive-appen när jag känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag konstaterade igår att jag har One Drive  i mobilen, där finns foton fram till november 2021, det är ju inte jag som har skickat dem dit… Den är för övrigt full nu. Därutöver finns Drive (Google?), där hittade jag en massa gamla dokument från datorn som jag inte har något behov av att ha mobilen.
Har även Samsung Cloud där det borde finnas en del foton, trots idoga försök lyckas jag inte logga in eller byta lösenord.

Men nu har jag ju det extra minneskortet. Det tråkiga med det är att bildrutorna nu är så små så det är svårt att jämföra bilder, välja att ha kvar eller inte. Rutorna är större i One Drive.
Fungerar det även i motsatt riktning – om man plockar bort en bild från One Drive så tas den bort från mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Japanmannen sade:

Emellanåt upptäcks oseriösa och skadliga appar i Play butiken antingen av Google själva eller andra.

Så svaret är ingen 100% garanti alltid.

Jag befarade det, därav min fråga. Jag väljer att inte chansa, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, kiwi01 said:

Fungerar det även i motsatt riktning – om man plockar bort en bild från One Drive så tas den bort från mobilen?

Osäker, bilder kan finnas på mobil och onedrive, bara mobil eller bara onedrive. I det fallet där bilden finns på både mobil och onedrive så är jag osäker på vad som händer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går det inte att tömma apparnas cache? Jag går in på appens lagring, klickar på töm cache varpå antalet står på 0. Stänger appen och öppnar den på nytt varpå cachen visar samma tal som innan tömning. Det gäller alla appar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...