Jump to content

Recommended Posts

Posted

En tv-box med tillhörande extern hårddisk från Allente.

Inspelningar mm har fungerat fint. Disken "la av" enligt utsaga, inte mina grejor, och efter att den tagits bort och åter anslutits hittas den inte ens av boxen, enligt utsaga.

I kväll fick jag "via bud" denna hårddisk. När jag ansluter den till datorn monteras den korrekt och jag kan se denna information:

image.png.96c3699384db61d5cf52e029f9ab50c5.png

Jag kan även komma åt innehållet i den bemärkelsen att jag kan se mappar och filer, navigera i mappstrukturen.

Om jag kör en kontroll av filsystemet får jag denna info:

image.png.9174999aaebd6e796b0e5eb1d33eb259.png

Nu undrar jag om om ovanstående info är korrekt, att det är därför Allente-boxen inte hittar disken? Men om min dator hittar den borde boxen hitta den? Jag tänker att disken blev (åter)ansluten i fel USB-uttag? Allente är noga med att påpeka att ett USB-minne enbart ska anslutas till USB-uttag avsedd för USB-minne, att en hårddisk enbart ska anslutas till ett USB-uttag avsedd för hårddisk.

Kör jag en reparation av filsystemet kanske jag riskerar att det inspelade materialet går förlorat? Tänker, lite löst, att felmeddelande om skadat filsystem egentligen beror på att inga av filerna går att öppna (de torde vara krypterade-ish av Allente).:unsure:

Posted

Spontant så borde ju boxen bete sig på samma sätt som din dator då det med största sannolikhet är en linux-dator det också. Men då den säger att  disken inte hittas så känns det som något annat.

Att boxen har ett specifikt uttag avsett för hårddisk är nog rimligt då vissa diskar inte kan drivas på ett vanligt usb-uttag då dom inte får tillräckligt med ström, så att boxen har ett uttag dom sett till kan ge tillräckligt med ström verkar inte orimligt. Så då kan det vara problem med strömförsörjning i boxen. Men om du kan göra en backup på disken, helt visa något sånt där klon-program, så kan du köra reparation på backuppen och verkar det ha hjälpt så kan du köra reparation på den riktiga disken.

Kanske värt att peta in ett usb-minne i boxen, se om box tänker formattera det osv, spela in en snutt på minnet och sen kolla i datorn vad boxen gjort med filsystem och filer. På så vis vet vi om boxen gör något med filsystemet som resulterar i att det rapporteras att det behöver repareras.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Tack!

Jag tror att jag avvaktar med reparation, tar med en Linuxdator när jag återbördar disken. Testar/verifierar att boxen inte ser den och då göra en reparation. Skulle inspelningarna "försvinna" så må det vara hänt. Jag tror inte jag kan få fram nog stor disk att "offra" på en klon. Men ska testa hur stor en avbild blir.

• 2 weeks later...
  • Solution
Posted

Återkoppling.

Nej det var inte till Allente-boxen utan till en äldre box från CanalDigital. När man ansluter disken får man information att den behöver formateras och det gjorde visst inget att tidigare inspelningar försvann. Efter att ha låtit boxen själv göra det så fungerar allt igen.

Markerar detta inlägg som lösning även om det egentligen inte blev någon lösning på min fråga.

• Thanks 1