Gå till innehåll

Privazer [Städprogram som är ett strå vassare än CCleaner]


IT doktorn

Recommended Posts

23 timmar sedan, //gästen sade:

Behövs det verkligen ett städprogram för datorn idag, på vilka grunder i så fall?

Visst är frågeställningen relevant.

Gissningsvis så väljer man ett städprogram från någon tredjepartsleverantör för att denne har gjort, som man kan uppfatta det, sitt program mer överskådligt grafiskt än vad MS har lyckats med. Vad som städar bäst har jag ingen uppfattning om.

Det bör varnas för de program som går hårt åt registret, som riskerar förstöra datorn/operativsystemet, eller som inte gör någonting alls, bara tar upp plats på disken. Det finns flera stycken där ute på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som behöver städas? Är det på användarbas så är det enkelt att bara tömma en katalog eller tömma cachen etc beroende på vad man håller på med. Är det för att datorn ska bli effektivare eller så snabb som man minns den då den var ny? Snabbare än så kommer den aldrig att bli såvida man inte går in i systemet på djupet och tar bort allt extra som du som användare inte behöver men som tillverkaren av datorn är intresserad av att veta om dig som användare. I det fallet funkar inte något program likt det som rekommenderas ovan där även Ccleaner är inräknad. Så frågan kommer igen, behövs verkligen ett städprogram för datorn idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har historiskt använt CC, men bedömde för några år sedan att detta inte behövdes, behövdes egentligen inte längre tillbaks heller, vad jag vet så behövs t.ex inte regedit städas som man kanske gjorde förr, det är oftast så små förändringar som görs där. Windows idag är mycket bättre skriven, så idag sköts detta ändå bakom kulisserna vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte återkommit i tråden än IT doktorn men jag kan inte heller förstå hur någon år 2022 kan anse att en dator med ett modernt operativsystem behöver ett s k städprogram. Läs t ex det sista inlägget i denna tråd från den välrenommerade sajten Malwarebytes:
https://forums.malwarebytes.com/topic/259527-privazer-a-good-clean-up-tool/

"Frankly, a registry cleaner/optimizer has no real use any more in modern operating systems.  They will not improve performance, won't fix any problems/issues, and have the potential to do great harm should they remove anything they shouldn't. My personal advice is to simply not use them."
2016 diskuterade även Eforum PrivaZer: https://eforum.idg.se/topic/351515-ett-bra-städprogram/

Personligen använder jag CCleaner, inte som städprogram utan som informationskälla. All information finns förstås i min dator men den är praktiskt förpackad och lättläst i CCleaner.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mbgtmari sade:

Personligen använder jag CCleaner, inte som städprogram utan som informationskälla. All information finns förstås i min dator men den är praktiskt förpackad och lättläst i CCleaner.

Finns som portable app för den som känner sig tveksam till att installera något ytterligare program i sin dator. Att ha på ett USB-minne t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är professionell användare sen många år och har testat många system och program. Så frågar ni mig om ett städprogram behövs så svarar jag ja på frågan. Vill man få ett snabbt och rent system så krävs dessa program. Finns mycket nyfikenhets sjuka i Windows som vet mycket om dig som person, vanor m.m. För den vanliga användaren så kanske man inte behöver bry sig. Man kan jämföra detta som att chippa en bil, behövs det? både ja och nej. Kanske har man en äldre dator och ovanstående program brukar göra rätt stor skillnad. Låt oss säga att man installerar många olika program och avinstallerar dessa under åren, datorn blir slöare eftersom. Då hjälper dessa program rätt bra. Jag använder CCleaner, Wise Disk Cleaner samt PrivaZer ofta och städar även registret. Har aldrig haft nått problem med detta. Jag har senaste datorerna samt äldre. Så det är upp till var och en att bedöma detta. Programmen som nämns är en hjälpande hand i dom flesta fall. Kör även Linux och där behövs inget ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till M, donerar, men den fria räcker långt för dom flesta. Jobbar som systemtekniker/programmerare och testar även olika program som kan underlätta vissa projekt. Som dom flesta vet så lämnar man ut mycket diagnostik och användningsdata m.m när man är uppkopplad mot nätet. Vill man ha bättre koll på sekretess så underlättar vissa program detta. Så i mitt område krävs bevakning och stenkoll dagligen.

Några viktiga punkter i dessa sammanhang är att ta flera backuper, gärna specificerad med datum och vad man gjort, testa och återgå vid problem. Då finner man felorsak snabbt.

Lägger till program tips ibland på sådant som jag provat under lång tid för att underlätta för dem som är intresserade. Det är så ett forum är uppbyggt på att vilja hjälpa användare. Hållit på i ca: 40år och provat det mesta.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Oj! jag snubblade på denna tråd så här långt efteråt..

Men för ev. läsare av detta forum så måste jag hålla med alla, utom "IT Doktorn"!

I en modern dator så behövs det inte alls några "rensningsprogram", boosters, cleaners och allt vad de nu heter...

Det finns helt enkelt ingenting i datorn att "rensa" som inte Windows inbyggda program klarar!

Och dessa är: Diskrensning (välj att ta med systemfiler) och om man har fört över en äldre skiv-hårddisk till datorn, då kan man även använda att defragmentera denna hårddisk (denna används ej till nya SSD hårddiskar...)

Installerar man sin dator på rätt sätt, dvs. med ett separat administratörskonto och man själv använder ett vanligt användarkonto så förhindras mycket av de små snedsteg som man som administratör kan begå och som i längden även får datorn att upplevas som slö, Din dato kommer faktiskt att behålla sin initiala prestanda i flera år framöver.. Du behöver då inga "rensare",  boosters, cleaners och allt vad de nu heter...
 

Allt som krävs är ju att du använder datorn så som den var uppbyggd för att användas.. med ett separat admin-konto och att själv använda ett vanligt användarkonto... Varken mer eller mindre!

Så alla läsare av detta forum... Låt er inte luras att installera en massa program som ofta kan leda till fler problem än vad dessa påstås "fixa"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som it-tekniker sen 40år och finns bra program som underlättar mycket. I många datorer jag jobbar med kan ha en hårddisk på 32-64Gb samt lite ram-minnen. Kör man då Windows 10, så har man inte mycket kvar av hårddisken. Då är dessa program ett måste, du kan på snabb tid få upp till 10Gb i vinst och får snabbare respons av datorn. Dessutom optimerar jag många system med att plocka bort appar som inte man använder även i Windows 11 typ Cortana, väder, spel m.m. Bara här spar man 1Gb minst. Backup filer tar även en hel del prestanda och plats, så sånt tar jag även bort samt installerar ett fristående backup program. Har man hållit på i många år och testat det mesta, vet man var gränsen går. Kör själv med 7 olika system och allt är optimerat. Resultaten är extrema mot kontra original. Testade i dagarna att slipstrema en Windows 11 utgåva som tog ca: 5Gb på hårddisken. Testade att installera den på en Laptop HP-Stream 2Gb-ram 32GB hdd 1.6MHz processor, vilken knappast skulle gå. Installationen tog 2 minuter och fungerade extremt snabbt vid uppstart, mindre än en minut. Datorn slår det mesta i hästväg och till och med Crome OS Flex fick ge sig. Testade även detta i min nya dator och sjukt snabb. Så har man intresse och kunskap samt även tid, kan man överträffa det mesta.

Så ett svar, behövs optimerings program i datorn? Japp. Ett måste oavsett ny eller gammal dator. Vill man få bort nyfikenhets sjukan i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...