Gå till innehåll

Secure boot - ändrar Windows-installationsprogrammet inställningar i BIOS?


eklov

Recommended Posts

Jag har en Acer Travelmate som ursprungligen hade Windows 8 pro. Jag uppgraderade den till dåvarande Windows 10. Datorn gick illa, bl.a. kopplade den ner internet hela tiden. Då bestämde jag mig för att formatera den och installera Windows 7 pro istället. Det gick inte så bra, installationsprogrammet hängde sig halvvägs. Jag kontaktade en kunnig, som sa att jag måste gå in i bios och avaktivera Secure boot och ytterligare något. När jag hade gjort det gick det bra att installera W7. Nu har jag köpt en ny SSD-disk och tänker installera Windows 10 i den.
Nu till min fråga:
Ställer installationsprogrammet för Windows 10 in bios, eller måste jag in manuellt "ändra tillbaka" i bios?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Nu har jag köpt en SSD-hårddisk och har en bootbar usb med Windows 10 i. Bytte till SSD’n och ändrade till UEFI Boot och då blev Secure Boot ”enabled”. Stoppade i usb’n och startade. Tänkte att den skulle boota direkt från usb’n. ICKE! I setupen syns inte usb’n bland hårdvara och inte heller i bootsekvensen. Alla usb-portar – samma svar: Ingen usb!

Då gick jag tillbaka till gamla hårddisken och Windows 7, satte i usb’n och den syntes i utforskaren. Gick till setupen och usb’n syns inte bland hårdvara men den syns i bootsekvensen! Den sitter i och hittas som HDD USB. Vad kan jag göra för att usb’n ska synas när SSD-hårddisken är i och UEFI Boot och Secure Boot är valt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du ämnar installera Windows 10 på din nya SSD.

När du startat datorn trycker du upprepade gånger på knappen F12. Knappen F12 på tangentbordet är den vanligaste knappen på en Acer att använda för att få upp en startmeny. Denna startmeny är till för att användaren skall kunna välja vilken enhet som datorn skall starta från.

När du väljer USB- minnet, om den visas, skall du välja Windows Boot Manager och namnet på USB-minnet (det kan också stå UEFI - "namnet på USB-minnet"). 
Vanligtvis visas USB-minnet vid två ställen men det är bara UEFI-läget som fungerar på en dator med UEFI-BIOS.

Det är viktigt att du trycker upprepade gånger knappen F12 för att menyn skall visas. Repetera knapptryckningen med en frekvens av ca. två tryck per sekund.

Skulle inte F12 fungera för dig kan det vara F9 som gäller för din modell. Acer använder sig av F12 och F9. Ibland även i kombination med ESC-knappen.

Testa om du får upp USB-minnet i denna startmeny. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Acer TravelMate P253 har F2 för att komma in i setupen och F12 för att komma till Boot Manager.
När Windows 7 är inne, så är Secure Boot disabled och Legacy. Om jag då använder F12, så kommer flera alternativ upp, bl.a. USB't med Windows 10 på. Väljer jag den så startar installationen. Om jag väljer (via F2) UEFI Boot så blir automatiskt Secure Boot enabled. När jag sedan trycker på F12 kommer bara en rad upp. Väljer jag den, så står det att Boot Manager har blockerats på grund av aktuell konfiguration.
Om jag har Legacy och Secure Boot disabled, verkar installationen gå igång. Kan jag göra så och byta till UEFI Boot och Secure Boot efter att Windows 10 har installerats? Eller kommer installationen att gå fel?

Redigerad av eklov
fel ordföljd
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt men jag förstår inte riktigt det du skriver.

Att F2 ger dig åtkomst till BIOS, det är förstått. Att F12 ger dig möjlighet till att välja vilken enhet du vill starta från är också förstått.

1. Vad jag inte förstår är vad Windows 7 "är inne" innebär. Menar du att du kopplar in din disk med Windows 7 och startar upp från den? 
 

2. Varför går du in i BIOS (F2) och där väljer enhet att starta från när du skall installera Windows?

Secure Boot fungerar enbart i BIOS som stöder UEFI. Secure Boot kräver också att disken skall ha GPT-formatering. Om disken är i formatet MBR fungerar inte Secure Boot.

Windows 10 kräver inte Secure Boot för att kunna installeras. Windows 11 däremot, kräver Secure Boot och att disken är i formatet GPT. 
Det går att kringgå denna begränsning på lite olika sätt.

USB-minnet du har Windows 10 på, är det skapat med hjälp av Microsoft "verktyg" Media Cretion Tool?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-12 at 15:13, eklov sade:

Nu har jag köpt en SSD-hårddisk och har en bootbar usb med Windows 10 i. Bytte till SSD’n och ändrade till UEFI Boot och då blev Secure Boot ”enabled”. Stoppade i usb’n och startade. Tänkte att den skulle boota direkt från usb’n. ICKE! I setupen syns inte usb’n bland hårdvara och inte heller i bootsekvensen. Alla usb-portar – samma svar: Ingen usb!

 

Då gick jag tillbaka till gamla hårddisken och Windows 7, satte i usb’n och den syntes i utforskaren. Gick till setupen och usb’n syns inte bland hårdvara men den syns i bootsekvensen! Den sitter i och hittas som HDD USB. Vad kan jag göra för att usb’n ska synas när SSD-hårddisken är i och UEFI Boot och Secure Boot är valt?

 

Valde du en F-tangent för att tillfälligt ändra 1a bootenhet till USB-pinnen?? Din dator kommer inte att automatiskt starta mot din USB-pinne bara för att du kopplat in den! Du måste via en F-tangent välja att tillfälligt starta datorn mot usb-pinnen!

Det finns en utförlig guide för hur du både laddar ned Windows 10/11 till din USB-pinne (Detta verkar du redan ha gjort!?)
Sedan kan du följa instruktionerna för att tillfälligt starta datorn mot USB-pinnen här: https://winguider.se/tips-n-trix.html
Under rubriken: "PÅ ALLMÄN BEGÄRAN: SÅ SKAFFAR DU WINDOWS 10/11 (licens erfordras)" Där finns även en länk som visar den F-tangent som du kan välja för att tillfälligt starta mot USB-pinnen! 


Men! innan du gör detta? Har du gått in i BIOS/UEFI och kontrollerat att moderkortet identifierar din nya SSD-disk korrekt? 
Om den gör det, välj då att spara och starta om.. Dutta omedelbart upprepade gånger på den F-tangent som krävs..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, WindowsPro sade:

Valde du en F-tangent för att tillfälligt ändra 1a bootenhet till USB-pinnen??

Det framgår av senare inlägg. Det har redan diskuterats hur man väljer enhet att starta från.

Är det så viktigt att länka till dina egna sidor att du inte bryr dig om det problem som TS har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Cecilia sade:

Det framgår av senare inlägg. Det har redan diskuterats hur man väljer enhet att starta från.

Är det så viktigt att länka till dina egna sidor att du inte bryr dig om det problem som TS har?

Jag såg senare att jag inte svarade på det sista meddelandet....

Är det så viktigt att klaga på vad just jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, där är inte felet. Det spelar ingen roll om USB-minnet är av formattypen GPT eller MBR. När du använder Rufus kan du välja om det startbara USB-minnet skall stöda UEFI eller ej. Om du väljer att inte stöda UEFI kommer du inte att kunna starta från det om du väljer UEFI-läget i BIOS.

Jag skulle föreslå att du använder Media Creation Tool och skapar om USB-minnet. Media Creation Tool gör inga ändringar och kan inte göra ändringar på installationsmediat.

Rufus är ett utmärkt verktyg och det går att göra ändringar på installationsmediat med Rufus. Det kan vara där felet är.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-14 at 13:30, Cecilia sade:

Det är viktigt att hålla forumet rent från ovidkommande reklam.

Det är tydligen ännu viktigare att framföra ovidkommande kommentarer...

Det enda jag någonsin har länkat till är till sidor med ren information... Inget annat!
Att jag skulle länka till någon annat är hjärnspöke som du måste släppa! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-14 at 15:31, X-Men sade:

Nej, där är inte felet. Det spelar ingen roll om USB-minnet är av formattypen GPT eller MBR. När du använder Rufus kan du välja om det startbara USB-minnet skall stöda UEFI eller ej. Om du väljer att inte stöda UEFI kommer du inte att kunna starta från det om du väljer UEFI-läget i BIOS.

Jag skulle föreslå att du använder Media Creation Tool och skapar om USB-minnet. Media Creation Tool gör inga ändringar och kan inte göra ändringar på installationsmediat.

Rufus är ett utmärkt verktyg och det går att göra ändringar på installationsmediat med Rufus. Det kan vara där felet är.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

 

Ja! exakt! Media Creation Tool hanterar såväl GPT som MBR, Har du en BIOS-baserad dator så väljer den automatiskt MBR!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-13 at 17:41, eklov sade:

 Kan jag göra så och byta till UEFI Boot och Secure Boot efter att Windows 10 har installerats? Eller kommer installationen att gå fel?

Du kan växla i efterhand, med lite manuell handpåläggning. 

1. Växla partioneringen från MBR till GPT med mbr2gpt.exe (Change a Master Boot Record (MBR) into a GUID partition table (GPT) disk | Microsoft Learn)

2. Starta om datorn och växla till UEFI och aktivera SecureBoot. 

3. Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, WindowsPro sade:

Det är tydligen ännu viktigare att framföra ovidkommande kommentarer...

Det enda jag någonsin har länkat till är till sidor med ren information... Inget annat!
Att jag skulle länka till någon annat är hjärnspöke som du måste släppa! 

Om det är "sidor med ren information", eller inte, är en sak. Men var det verkligen det som "ovidkommande kommentarer" handlade om?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...