Gå till innehåll

FlexiPDF Pro - Hur ställer man in standard-storlek för text?


Tomas E
Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Nån som vet hur man ställer in standard-storlek för text i FlexiPDF Pro? Jag kan välja vilket typsnitt jag vill ha och det återkommer sen i varje textruta som jag lägger till. Men storleken går alltid tillbaks till 12 punkter vid varje ny textruta. Ställer jag in 10 punkter i en textruta och lägger till en så ändras den till 12 punkter. Har letat förgäves i manualens avsnitt om formatering av text.

Här är manualen:

https://help.softmaker.com/flexipdf2022/en/index.html?introduction.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beskrivs hur man ändrar textstorlek under Formatting text - Font size.  Vanligtvis bör det kanske gå att ändra standardinställningen under Verktyg osv. om något sådan inställning finns i verktygsfältet?

FlexiPDF är jag inte alls bekant med.

 

flexipdf.PNG

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Thirteen sade:

Det beskrivs hur man ändrar textstorlek under Formatting text - Font size.  Vanligtvis bör det kanske gå att ändra standardinställningen under Verktyg osv. om något sådan inställning finns i verktygsfältet?

FlexiPDF är jag inte alls bekant med.

 

flexipdf.PNG

Det var där jag letade förut och blev glad över det. Men sen när typsnittet gick tillbaks till 12 punkter hela tiden så var det inte lika kul längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt att allt är på svenska där man fyller i support-formuläret men sen får man svar på dålig engelska. Dock inget direkt svar på min fråga som jag upplever det. Vid punkt 3 säger man att man kan ändra default settings. Vad bra, men hur? Det är ju det jag vill veta. Ska svara dem på engelska så får vi se om det blir bättre.

 

Citat

Dear customer,
1. you can regulate the font under home Font Fontsize
2. if you go to Character triangle on the left, a popup opens that lets you regulate the with enhanced settings
3. you can maker your settings as default for the document
4. you can set your settings for all new  new documents (you change the main Template)
5 you can change the settings whenever you want e.g. if you paste from an other file with other font settings  you will set this font if you paste.


Best regards,
SoftMaker Team


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

2. if you go to Character triangle on the left, a popup opens that lets you regulate the with enhanced settings

Låter ju väldigt snarlikt "min" pil i Revu...

Kan du ta en skärmdump som visar verktygsfältet som du vill spara inställningar för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

4. you can set your settings for all new  new documents (you change the main Template)

4. Du kan ändra dina inställningar för alla nya dokument (då ändrar du huvudmallen)

I din help.softmaker-guide går du i spalten till vänster > till Changing FlexiPDF options och läser där till höger: "Customizing FlexiPDF General settings can be changed with the command File | Options bild av kugghjul. These settings are global, thus they apply to all FlexiPDF documents."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mbgtmari sade:

4. Du kan ändra dina inställningar för alla nya dokument (då ändrar du huvudmallen)

I din help.softmaker-guide går du i spalten till vänster > till Changing FlexiPDF options och läser där till höger: "Customizing FlexiPDF General settings can be changed with the command File | Options bild av kugghjul. These settings are global, thus they apply to all FlexiPDF documents."

Det finns inga inställningar där för typsnitt. Här är alternativen.

 

image.png.5b49a8d71a625f81e20c642afb0eaf4c.png

1110672021_instllningar-sprk.png.7f150dbf0fd5cf2da8ae91b697646aba.png

558748399_instllningar-redigera.png.b0489b1571c4fa622f3e51e69a5e8893.png

1319552574_instllningar-spara.png.5d40ba1fec29cf7ce3c44db80948843c.png

753301293_instllningar-lsin.png.c1fc6bbb85bcec16bb95bc83b28dcbd6.png

346566247_instllningar-framflyttad.png.3201fe33139613ff823975f79c2d13b5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Låter ju väldigt snarlikt "min" pil i Revu...

Kan du ta en skärmdump som visar verktygsfältet som du vill spara inställningar för?

HIttar inget som funkar här men här kommer en bild. Oavsett om jag ställer in 10 punkter i rutan en bit till höger om "Times New Roman" så går den tillbaks till 12 punkter nästa gång jag vill skriva något i en ny textruta.

verktyg.thumb.png.9ecdac4a10b690bc5dd32acf1e8e7f47.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Bekräftar och beklagar...

Installerade FlexiPDF 2022 i en testmiljö och det finns inget sätt att ställa in detta, finns ingen hjälp/information om det heller.

Inte "Professional" om man säger så. Tur att jag bara betalade ca 370 kr istället för normala runt 850 eller vad det var.

Mitt svar och deras svar på detta (på svenska hör och häpna!) 

Citat

Okay, good to know that I need to write in English despite that everything on the support page is in Swedish.

At number 3 you say that I can change the default settings for the document. This is what my subject is about. Where and how do I change the font size default settings so that whenever I want to type something I don't have to do this with every new text box?

Kära kund,
Jag är ledsen att jag blandade ihop två olika program i mitt senaste mail.
Med FlexiPDF är det enda sättet jag vet att behålla typsnittsstorleken att kopiera en textruta som har de inställningar du behöver.

Med vänliga hälsningar,
SoftMaker Team


 

Det är den metoden jag började använda innan jag efterlyste nåt sätt att ändra detta i inställningarna.

Tycker ändå att det är ett bättre program om man ser till pris i förhållande till vad man får jämfört med Adobes prenumerationstjänst på Acrobat, där man dessutom måste ladda upp alla dokument till deras molntjänst. Tre månaders prenumeration blir dyrare än att köpa FlexiPDF till ovan nämnda pris.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja-ja, det lönar sig att gnälla lite. Hade fått det här i skräpposten också. Kanske får man en uppdatering som det funkar i så småningom. ^_^
 

Citat

Sehr geehrter Kunde,
I've set your complaint on our wish lit for FlexiPDF

 

Mit freundlichen Grüßen,
SoftMaker Team

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...