Gå till innehåll

Hörlurar


Recommended Posts

Vet inte om mitt ämne passar under denna rubrik men jag hittar inget bättre.

Jag vet inte så mycket om moderna hörlurar så jag ställer frågan här.
Anledning till att jag vill ha ett par, är att när jag tittar på engelskspråkiga tv-program så förstår jag språket mycket bättre om jag får ljudet direkt i öronen.
Lite som när jag tittar i surfplattan så kommer ljudet mycket närmare och jag behöver inte läsa översättningen. Bättre för ögonen också som slipper snegla fram och tillbaka.

Jag tänker att de ska vara små och bekväma. Men hur leds tv-ljudet in i lurarna?
Och blir det tyst i rummet då? Skulle vara önskvärt om man tittar sen kväll/natt.
Såg att det finns en aktuell artikel om lurar i M3  så om någon skulle vilja läsa…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi behöver veta vad du har för TV, om din TV har Bluetooth inbyggt, eller om någon annan lösning kommer att behövas.

Proppar Mindre utanpåliggande lurar tenderar att läcka ljud. Om det är av stor vikt att det är tyst för omgivningen så är det oftast kåpor som gäller.

BÄST I TEST har gjort sin rankning av trådlösa hörlurar https://www.bäst-i-test.se/tradlosa-horlurar

Redigerad av Thirteen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
57 minuter sedan, Thirteen sade:

Vi behöver veta vad du har för TV, om din TV har Bluetooth inbyggt, eller om någon annan lösning kommer att behövas.

Proppar Mindre utanpåliggande lurar tenderar att läcka ljud. Om det är av stor vikt att det är tyst för omgivningen så är det oftast kåpor som gäller.

BÄST I TEST har gjort sin rankning av trådlösa hörlurar https://www.bäst-i-test.se/tradlosa-horlurar

Okay, jag ska kolla det där med tv:n.

Det är inte så att om hörlurarna läcker spelar någon roll för det finns ingen annan i omgivningen, jag tänker mest på att jag ofta tittar på tv sen kväll eller natt och vill undvika att det ev låter för mycket hos grannen. Ev läckage stör dem ju inte.
*Jag misstänker att jag automatiskt kommer att dra ner volymen, det ska ju inte dundra i öronen. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara du i hushållet, spelar det ju ingen större roll om det läcker lite ljud, men är du sådan att du kanske gärna har lite högt ljud när du vill lyssna, så är ju stängda lurar att föredra. Själv använder jag Sennheiser HD 569, som är med sladd dock.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

UE40MU6195XXC SAMSUNG 40"LED/UHD/PQ1300/T2 MOD

FLATTV12 Smart TV
Det här är allt jag kan hitta om TV:n för närvarande, noterat  på fakturan.
Det borde ju finnas något slags instruktionshäfte också, men något sådan hittar jag inte, 
i varje fall inte där andra instruktionshäften ligger. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med manualen. När tv:n kom var jag inne i en sjukdomsperiod så personalen från leverantören fick installera teven. Min dotter visade de nödvändiga funktionerna, sätta på och stänga av, välja kanal och använda Tivo.
Sen dess har jag bara tittat, spelat in och spelat upp, det har räckt för mig.

Jag gissar att det som benämns ”bluetoothenhet” i manualer är luren som jag eventuellt tänker skaffa? Den måste alltså anskaffas innan jag vet om den kommer att fungera.
Och att med ”inställningar” menas inställningar i tevens meny?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...