Gå till innehåll

Musen dubbelklickar ibland vid enkelklick, eller inte alls


Gå till lösning Löst av _.M,

Recommended Posts

Har en Logitech MX Anywhere 2 Wireless Mobile Mouse som sen en tid tillbaka ger dubbelklick när man enkelklickar, eller så klickar den inte alls så att man får klicka en gång till. Är detta vanligt bland möss numera eller finns det modeller som det är mer vanligt på än andra?

Vill gärna ha tips på nån mus som inte har detta beteende för nu börjar jag bli less på detta och vill byta ut den. Särskilt irriterande är det om man har två program maximerade och stänger det ena vid kryssrutan. Då kan det underliggande programmet också stängas vid dubbelklick, såvida det inte kommer upp en ruta som frågar om man vill spara innan man stänger. Vid installation av programvara har jag varit med om att programmet installerats utan att jag kunnat göra vissa val, då nästkommande dialogruta helt enkelt har hoppats över genom att jag först klickat  "Nästa" och dubbelklicket omedelbart efteråt har aktiverat "Installera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Hur gammal är musen? Jag hade ett liknande problem och då var det antagligen fjädrarna under knapparna som blivit trötta, så dom orkade inte knuffa tillbaka knappen i utgångsläge varje gång och det resulterade i dubbelklick.

Så det kan vara att din mus blivit utsliten. Och om så är fallet så är det svårt att ge tips om möss som inte har detta problem, för det kan vara så att det uppstår på praktiskt taget samtliga möss givet tid och antal klickningar. Möjligtvis den där apple-musen som inte hade vanliga knappar utan en touchpad-yta är immun, men annars vet jag inte.

Men det beror som sagt på hur gammal musen är, hur mycket du använt den, ju äldre den är och om du använt den varje dag i 7-8 år, då är det ganska troligt att den är utsliten, som händer med rörliga delar tillslut helt enkelt. Du kan också prova att växla höger och vänster musknapp med varandra. Om problemet verkar försvinna, då är det ett tydligt tecken på att den börjar bli utsliten, för du högerklickar nog inte alls lika mycket som du vänsterklickar.

Du kan googla lite på musen och se om du hittar en instruktion för att ta isär den och se om du kan byta fjädrarna eller så. Men om det är så att den är utsliten, då är det dags att byta ut den.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 oktober fyller den 5 år så den är nog utsliten. Har dock för vana att regelbundet byta mellan vänster och höger hand av ergonomiska skäl. Då byter jag även vänster och höger musknapp så de är nog ungefär lika mycket använda. Ska till butik idag så jag kollar nog om det finns nåt att ha där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med dubbelklick har jag haft med 3-4 st möss från Steelseries. Ett vanligt och känt problem med just den serien. Minst en av dessa fick jag utbytt (eller eg. en ny) men dubbelklicket löses väldigt enkelt med hjälp av Autohotkey och ett skript. Problemet när den inte klickar alls går dock inte att lösa med den metoden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...