Gå till innehåll

Olika sätt att skapa startbara USB-minnen i Linuxmiljö?


Recommended Posts

Bakgrund: se denna tråd/inlägg
(även denna tråd på eforum kan vara relevant)

För av sk. ISO-filer, eller kanske mer korrekt - avbildsfiler (eftersom de kan ha olika filtillägg) kunna skapa startbara USB-minnen behövs något verktyg för detta ändamål. Det är också av betydelse hur denna avbildsfil är skapad. Vissa av dem, som de flesta Linuxdistributioner jag testat, är av hybridtyp varför det "ligger med" en starthanterare medan andra, som ex. olika versioner av Windows, måste få en starthanterare tillagd som ett eget moment på USB-minnet.

I det senare fallet, med just Windows, hanteras detta antingen av Microsofts eget Media Creation Tool eller av det utmärkta programmet Rufus.
I det förra fallet, med Linux, kan man använda flera olika program för att "bränna" ett USB-minne.

För den senaste versionen av Linux Mint tycks utvecklingsteamet vilja slippa användare av äldre datorer. Detta eftersom man har sett till att skapa ISO-filen på ett sådant sätt att USB-minnet formateras som GPT vilket tycks kräva att datorn "har UEFI" och inte enbart " har BIOS".

De dumheterna kan kringgås om man i Windowsmiljö använder Rufus för att "bränna" USB-minnet eller i Linuxmiljö använder programmet Unetbootin och så långt är det ju inga problem.

Om man (=jag) är nyfiken över varför det enbart tycks vara Unetbootin som hanterar detta så undrar man (=jag) hur det egentligen förhåller sig?

Okej - vissa program kan slänga på en starthanterare, vissa gör det inte. Det är fullt förståeligt. Men det finns ju några fler program som menar sig kunna fixa detta men som inte "klarar av" Linux Mint 21. Ett exempel är Ventoy.

Om jag av någon anledning inte skulle kunna använda Unetbootin (låt säga att några beroenden saknas och jag lyckas inte mecka till dessa) - hur ska jag då göra?

Eller som alternativ - hur konverterar jag USB-minnets GPT till MBR utan dataförlust OCH får det startbart?
(Konvertera med gdisk och sedan installera grub har jag testat men det funkar inte alls att starta upp på minnet då)

Så här visas USB-minnet när Unetbootin har använts

image.png.b521aa2a86bff0e644c5acdede175509.png

 

så här ser det ut med andra alternativ

image.png.cdc7ff944875ca787277aa86505f7eb1.png

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...