Mikael63 Posted August 6, 2022 Posted August 6, 2022 En Netgear Nighthawk (vet inte mer, inte hos mig) som har den senaste firmwaren. Står 50 cm från en Chromecast/google TV. Med oregelbundna intervaller, det kan gå 48 timmar, tappas wifi-signalen helt så att bilden fryser. Även wifi "i" mobiler dör samtidigt. Kommer igång efter ett litet tag. Har kollat detta med överlappande kanaler/grannars nät, även just när glappet uppstår och det är inget överlapp. Eller jo det kan finnas överlapp utan att det laggar. Inget meckat/tweakat med routern annat än att eget admin-lösen är satt. Just nu pågår test med trådad anslutning (se annan tråd). Min nästa tanke är att stänga av antingen 2,4 eller 5 GHz. Vad tror ni om det? Vad mer finns annars att göra? Quote
Venoms Posted August 6, 2022 Posted August 6, 2022 Jag antar att Nighthawken använder sig av Wifi 6. Om den gör det så behöver wifienheten i tv´n också den senaste drivrutinen. Jag vet av erfarenhet på jobbet att helt nya Hp 850 G8 och 845 G8 beter sig exakt lika och vi har wifi AP som använder version 6. Det blev bra igen efter att uppdaterat BIOS och drivrutin till Wifi som stöder version 6. Nu kanske det inte är det enklaste när det gäller Chromecast. I telefoner kan det vara den senaste Android eller iOS som gäller, men jag är inte rätt gubbe att svara på den nöten. 1 Quote
Mikael63 Posted August 6, 2022 Author Posted August 6, 2022 (edited) Kan man inte tvinga Nighthawken att köra med något "äldre"? Spec. Chromecast: Wi-Fi 802.11ac (2,4 GHz / 5 GHz) Edited August 6, 2022 by Mikael63 spec Quote
Venoms Posted August 6, 2022 Posted August 6, 2022 Ingen aning om man kan nedgradera Nighthawken. Men, innan det.. Testa en annan hårdvara som har den äldre wifi-standard. Låna av någon om du inte har något liggande. Det är mitt tips. 1 Quote
Turbopump Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 (edited) Jag har ingen Nighthawk utan en Asus TUF AX5400. Jag hade liknande problem att den kunde göra korta uppehåll. Det löste sig sedan jag gick in i routerns WAN-inställning- Internetanslutning- DHCP-frågefrekvens. Den stod i "aggressivt läge" som default. Jag ändrade det till " normalt läge" Efter det har det inte varit några korta uppehåll. Kanske finns en motsvarande inställning i Nighthawken. Edited August 7, 2022 by Turbopump 1 Quote
Mikael63 Posted August 7, 2022 Author Posted August 7, 2022 Tycks inte finnas motsvarande inställning i Nighthawk. Quote
Turbopump Posted August 7, 2022 Posted August 7, 2022 (edited) Jag har ingen bild på Nighthawken men om den är engelskspråkig så borde det heta DHCP query frequency . Så här ser det ut i ASUS-routern. [Wireless] What is DHCP continuous mode? When shoud I use it? | Official Support | ASUS Global Edited August 7, 2022 by Turbopump 1 Quote
Mikael63 Posted August 8, 2022 Author Posted August 8, 2022 Uppdatering: Det uppstod lagg även med nätverkskabel varför det nu blev fler faktorer att undersöka men ett byte till en tillgänglig enklare ASUS står härnäst på åtgärdslistan. (Har inte kollat mer detta med DHCP dock). Lirar det på bra där blir det att byta kabel mellan router & "fiberdosan som nästa åtgärd. Quote
Cecilia Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Dyker det upp något i routerns loggfiler i samband med lagget? Det skulle ju kunna vara din internetleverantör som gör något i sitt nät när det inträffar. 1 Quote
_.M Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Finns det inställningar på automatiska uppdateringar? Kanske någon automatisk uppdatering som körs och router passar på att starta om och grejjer i samband med det? 1 Quote
Turbopump Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 13 timmar sedan, Mikael63 sade: Lirar det på bra där blir det att byta kabel mellan router & "fiberdosan som nästa åtgärd. Är fiberdosan ålderstigen? Jag fick ofta oförklarliga avbrott på mitt internet och jag fick igång det genom att starta om fiberdosan. Men sen gjorde jag en restore på fiberdosan och då dog internet för evigt. Lösningen blev att få fiberdosan utbytt mot en ny och nu är det aldrig avbrott. Jag förmodar att ni provkört internet med kabel direkt i fiberdosan, utan routern, och att det då fungerat u.a.? Quote
IT doktorn Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Har samma router och haft problem. Uppdatera firmware samt se till att Aktivera Smart Connect ej är ibockad. Efter detta så fungerar det korrekt i mitt fall. Quote
Mikael63 Posted August 9, 2022 Author Posted August 9, 2022 42 minuter sedan, Turbopump sade: Är fiberdosan ålderstigen? Jag fick ofta oförklarliga avbrott på mitt internet och jag fick igång det genom att starta om fiberdosan. Men sen gjorde jag en restore på fiberdosan och då dog internet för evigt. Lösningen blev att få fiberdosan utbytt mot en ny och nu är det aldrig avbrott. Jag förmodar att ni provkört internet med kabel direkt i fiberdosan, utan routern, och att det då fungerat u.a.? Nej, något test direkt har inte gjorts än men jag ska påpeka detta. 30 minuter sedan, IT doktorn sade: Har samma router och haft problem. Uppdatera firmware samt se till att Aktivera Smart Connect ej är ibockad. Efter detta så fungerar det korrekt i mitt fall. Firmware ska vara uppdaterad. Något 'Smart Connect' hittar jag inte i manualen? Jag har nu tagit reda på att det är en R6850. Quote
IT doktorn Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 (edited) Kolla att det är denna firmware https://kb.netgear.com/000063958/R6850-Firmware-Version-1-1-0-84 Här kollar du om Smart Connect är aktiverat, om ja avaktivera detta. https://kb.netgear.com/25346/What-is-Smart-Connect-and-how-do-I-enable-or-disable-it-on-my-Nighthawk-router Edited August 9, 2022 by IT doktorn Komplettering Quote
Mikael63 Posted August 9, 2022 Author Posted August 9, 2022 6 minuter sedan, IT doktorn sade: Kolla att det är denna firmware https://kb.netgear.com/000063958/R6850-Firmware-Version-1-1-0-84 Det är den senaste, 1.1.0.88 Quote
IT doktorn Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Kolla då detta Smart Connect är aktiverat, om ja avaktivera detta. https://kb.netgear.com/25346/What-is-Smart-Connect-and-how-do-I-enable-or-disable-it-on-my-Nighthawk-router Quote
Mikael63 Posted August 9, 2022 Author Posted August 9, 2022 Smart Connect tycks ju ha med wifi att göra. Nu har det ju visat sig att det är problem även med kabelansluten Chromecast. Quote
IT doktorn Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Smart Conenect skall om påslaget styra enheter som kör 2.4 samt 5 på ett smart sömlöst sätt. Tyvärr fungerar detta ej korrekt. Du måste avaktivera detta. Du skall ej stänga av nån 2.4 typ för att köra 5. Prova detta så tror jag det fungerar. Quote
Mikael63 Posted August 9, 2022 Author Posted August 9, 2022 1 minut sedan, IT doktorn sade: Smart Conenect skall om påslaget styra enheter som kör 2.4 samt 5 på ett smart sömlöst sätt. Tyvärr fungerar detta ej korrekt. Du måste avaktivera detta. Du skall ej stänga av nån 2.4 typ för att köra 5. Prova detta så tror jag det fungerar. Problemet uppstår även med wifi helt avstängt... 15 timmar sedan, Mikael63 sade: Uppdatering: Det uppstod lagg även med nätverkskabel varför det nu blev fler faktorer att undersöka men ett byte till en tillgänglig enklare ASUS står härnäst på åtgärdslistan. (Har inte kollat mer detta med DHCP dock). Lirar det på bra där blir det att byta kabel mellan router & "fiberdosan som nästa åtgärd. Quote
IT doktorn Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 (edited) Har själv en R7000 som många har problem med och fått till min perfekt med denna inställning. Du bör även kolla upp nätdelen, den kan vara dålig. Prova om du har möjlighet att ersätta den med en annan med samma spänning och Ah. Även detta kan orsaka ditt problem. Testa även att ta den äldre firmware jag länkade. Netgear har haft många problem på just dessa routrar. Edited August 9, 2022 by IT doktorn Quote
Venoms Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 När du tappar signalen även med nätansluten Chromecast kan det vara värt att fabriksåterställa Chromecastenheten till utgångsläget. Sedan testa direkt till fiberboxen. Funkar det då är det routern. Funkar det inte är det Chromecasten eller fiberleverantörens problem. Quote
Solution Mikael63 Posted August 10, 2022 Author Solution Posted August 10, 2022 Vid ett platsbesök idag tror och hoppas jag att jag hittat felet! Jag kunde forcera fram glappet genom att rucka lite på fibern och "pluggen" gick enkelt att ta loss. Den såg ut att sitta på fel sida om en liten bygel och när jag satte tillbaka den hördes ett "snäpp" när den så att säga gick i lås. Markerar tråden som löst utan att veta om så är fallet, jag kommer inte i håg att göra det senare ... 1 1 Quote
Venoms Posted August 11, 2022 Posted August 11, 2022 Härligt att det var en enkel lösning på problemet 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.