Gå till innehåll

Tappar WiFi trots ny utrustning?


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

En Netgear Nighthawk (vet inte mer, inte hos mig) som har den senaste firmwaren. Står 50 cm från en Chromecast/google TV. Med oregelbundna intervaller, det kan gå 48 timmar, tappas wifi-signalen helt så att bilden fryser. Även wifi "i" mobiler dör samtidigt. Kommer igång efter ett litet tag. Har kollat detta med överlappande kanaler/grannars nät, även just när glappet uppstår och det är inget överlapp. Eller jo det kan finnas överlapp utan att det laggar. Inget meckat/tweakat med routern annat än att eget admin-lösen är satt. Just nu pågår test med trådad anslutning (se annan tråd). Min nästa tanke är att stänga av antingen 2,4 eller 5 GHz. Vad tror ni om det? Vad mer finns annars att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Nighthawken använder sig av Wifi 6. Om den gör det så behöver wifienheten i tv´n också den senaste drivrutinen. Jag vet av erfarenhet på jobbet att helt nya Hp 850 G8 och 845 G8 beter sig exakt lika och vi har wifi AP som använder version 6. Det blev bra igen efter att uppdaterat BIOS och drivrutin till Wifi som stöder version 6.

Nu kanske det inte är det enklaste när det gäller Chromecast. I telefoner kan det vara den senaste Android eller iOS som gäller, men jag är inte rätt gubbe att svara på den nöten.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om man kan nedgradera Nighthawken. Men, innan det.. Testa en annan hårdvara som har den äldre wifi-standard. Låna av någon om du inte har något liggande. Det är mitt tips.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen Nighthawk utan en Asus TUF AX5400. Jag hade liknande problem att den kunde göra korta uppehåll. Det löste sig sedan jag gick in i routerns WAN-inställning- Internetanslutning- DHCP-frågefrekvens. Den stod i "aggressivt läge" som default. Jag ändrade det till " normalt läge" Efter det har det inte varit några korta uppehåll.

Kanske finns en motsvarande inställning i Nighthawken. 

Redigerad av Turbopump
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Det uppstod lagg även med nätverkskabel varför det nu blev fler faktorer att undersöka men ett byte till en tillgänglig enklare ASUS står härnäst på åtgärdslistan. (Har inte kollat mer detta med DHCP dock). Lirar det på bra där blir det att byta kabel mellan router & "fiberdosan som nästa åtgärd.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mikael63 sade:

Lirar det på bra där blir det att byta kabel mellan router & "fiberdosan som nästa åtgärd.
 

Är fiberdosan ålderstigen? Jag fick ofta oförklarliga avbrott på mitt internet och jag fick igång det genom att starta om fiberdosan. Men sen gjorde jag en restore på fiberdosan och då dog internet för evigt. Lösningen blev att få fiberdosan utbytt mot en ny och nu är det aldrig avbrott.

Jag förmodar att ni provkört internet med kabel direkt i fiberdosan, utan routern, och att det då fungerat u.a.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Turbopump sade:

Är fiberdosan ålderstigen? Jag fick ofta oförklarliga avbrott på mitt internet och jag fick igång det genom att starta om fiberdosan. Men sen gjorde jag en restore på fiberdosan och då dog internet för evigt. Lösningen blev att få fiberdosan utbytt mot en ny och nu är det aldrig avbrott.

Jag förmodar att ni provkört internet med kabel direkt i fiberdosan, utan routern, och att det då fungerat u.a.?

Nej, något test direkt har inte gjorts än men jag ska påpeka detta.

30 minuter sedan, IT doktorn sade:

Har samma router och haft problem. Uppdatera firmware samt se till att Aktivera Smart Connect ej är ibockad. Efter detta så fungerar det korrekt i mitt fall.

Firmware ska vara uppdaterad. Något 'Smart Connect' hittar jag inte i manualen? Jag har nu tagit reda på att det är en R6850.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att det är denna firmware https://kb.netgear.com/000063958/R6850-Firmware-Version-1-1-0-84

Här kollar du om Smart Connect är aktiverat, om ja avaktivera detta. https://kb.netgear.com/25346/What-is-Smart-Connect-and-how-do-I-enable-or-disable-it-on-my-Nighthawk-router

 

Redigerad av IT doktorn
Komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart Conenect skall om påslaget styra enheter som kör 2.4 samt 5 på ett smart sömlöst sätt. Tyvärr fungerar detta ej korrekt. Du måste avaktivera detta. Du skall ej stänga av nån 2.4 typ för att köra 5. Prova detta så tror jag det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, IT doktorn sade:

Smart Conenect skall om påslaget styra enheter som kör 2.4 samt 5 på ett smart sömlöst sätt. Tyvärr fungerar detta ej korrekt. Du måste avaktivera detta. Du skall ej stänga av nån 2.4 typ för att köra 5. Prova detta så tror jag det fungerar.

Problemet uppstår även med wifi helt avstängt...

15 timmar sedan, Mikael63 sade:

Uppdatering: Det uppstod lagg även med nätverkskabel varför det nu blev fler faktorer att undersöka men ett byte till en tillgänglig enklare ASUS står härnäst på åtgärdslistan. (Har inte kollat mer detta med DHCP dock). Lirar det på bra där blir det att byta kabel mellan router & "fiberdosan som nästa åtgärd.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en R7000 som många har problem med och fått till min perfekt med denna inställning. Du bör även kolla upp nätdelen, den kan vara dålig. Prova om du har möjlighet att ersätta den med en annan med samma spänning och Ah. Även detta kan orsaka ditt problem. Testa även att ta den äldre firmware jag länkade. Netgear har haft många problem på just dessa routrar.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tappar signalen även med nätansluten Chromecast kan det vara värt att  fabriksåterställa Chromecastenheten till utgångsläget. Sedan testa direkt till fiberboxen.

Funkar det då är det routern. Funkar det inte är det Chromecasten eller fiberleverantörens problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Vid ett platsbesök idag tror och hoppas jag att jag hittat felet!

Jag kunde forcera fram glappet genom att rucka lite på fibern och "pluggen" gick enkelt att ta loss. Den såg ut att sitta på fel sida om en liten bygel och när jag satte tillbaka den hördes ett "snäpp" när den så att säga gick i lås.

Markerar tråden som löst utan att veta om så är fallet, jag kommer inte i håg att göra det senare ...

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...